Hår tutorial
Här är en enkel hår tutorial för er som vill lära er måla eget hår. Variationerna är många, men denna är enkel och kanske en bra tutorial för nybörjare.
Hoppas den kommer till nytta. Och har ni frågor så fråga på.
Tutorialen nås via länken.

Ja Bullan, denna är väldigt enkel, men resultatet kan bli väldigt bra ändå.
Det är en ren vanesak. Med lite träning så funkar det tillslut. Man måste tänka på storlek på pensel och ändra opacitet efter hand.
När jag först skulle lära mig måla hår så hade jag jätteproblem. Jag grät och stampade i golvet många många gånger.
Jag offrade helger på att bara sitta och träna. Jag fick aldrig till det som jag ville.
Jag har gjort en del hår som jag är nöjd med, men fortfarande har jag problem ganska ofta faktiskt.
Men som sagt, man får inte ge sig, tillslut kommer man på ett eget bra sätt att göra sitt hår på. 
Tack för den tuten. Verkligen bra förklaring.
Jag testade och mitt hår blev som en mössa 
Men det är ju övning som ska ge resultatet. Jag ska öva vidare.
Sorg är kärlek som blivit hemlös
#3 haha, ja jag känner igen det där. Mina första försök var riktigt ugly kan jag säga :)
Det gör inget om ni lägger in era försök. Det är lättare för mig att ge råd till er om jag ser hur ni gjort. Så tveka inte att slänga in bilderna.
Jag hjälper er så gott jag kan :)
Jag bugar och tackar för den fina beskrivningen! O så ska man jobba hela helgen! ingen tid att testa snyft men nästa vecka ojojojoj vad jag ska testa då!
du e för snäll som gör sånna här hjälp till oss!

Superbra tutorial, tack så mycket! Du är jätteduktig ju! :D
Jag blev mycket bättre på att måla hår i Photoshop nu, även om det inte blir superbra så blir det betydligt mycket bättre nu än förut :)
Lägger upp en bild på mitt andra försök^^
/Sandra
lovato.blogg.se - MIN BLOGG!
Tack Piahs, vad kul att du tycker att den kan vara till hjälp. :)
Härligt Zippa att tutan var till nytta!! Du har fått hårstråna längst ner tunna och fina, vilket kan vara knepigt ibland. Den lilla tjejen är riktigt charmig 
Använder ni mus eller bräda att rita med ?
Jag har en ritbräda men jag har kopplat ur den för den krånglade med Photoshop Elements. Kanske jag ska koppla in den igen. Det känns som om det är lättare att rita med handen och penna.
Sorg är kärlek som blivit hemlös

#8 Jag använder bräda. Det är mycket enklare än att måla med mus tycker jag i alla fall.
/Sandra
lovato.blogg.se - MIN BLOGG!
Det är mycket lättare att rita med en ritplatta, eller bräda som en del säger. Jag tror inte jag skulle klarat av att rita hår och andra detaljer med mus.
#8 Om din ritplatta krånglar så förstår jag att du kopplat ur den. Om det ska vara någon nytta med den så måste det fungera som det ska. Annars blir det bara jobbigt.
När jag köpte min ritplatta så krånglade allting. Jag skickade tillbaka den. Det visade sig att den inte var hel, så jag fick en ny. Nu funkar allt perfekt.
Jättekul!!! Jag la in tutan på DA och över 100 personer har favvat den och förmodligen laddat hem den. Skoj! Jag som tyckte den var så simpel så jag trodde ingen där skulle bry sig så mycket. 
Jättefin tut. :) Blir sugen på att rita hår när man ser den.. fast då vill man köpa ritbräda först.:/
#12 Jo, det är såklart mycket lättare när man ska jobba med detaljer över huvudtaget om man har en ritplatta.
#13 Kanske får skaffa slakta spargrisen snart ;)
#14 haha ja stackars gris 
Ja jag kan ju säga så här… innan jag hade ritplatta så tyckte jag att jag klarade mig bra ändå.
Men efter att jag skaffat den så känner jag att nu skulle jag inte kunna vara utan den. För jag har mycket mer kontroll både när det gäller pillriga friläggningar och även till annat pillerjobb som att måla hår tex.
Man får en mer naturlig rörelse när man håller i en penna om man ska rita och måla tex.
Jag älskar min ritplatta och ångrar inte en dag att jag skaffade den. 
#16 Bra försök
När jag tar upp bilden i största läge så ser jag vissa hårstrån som kunde varit lite mer oskärpa på. Men annars är det ett bra försök.
Tänk också på att när du ritar strån så måste du börja i hårbotten, det kan se lite märkligt ut annars. Förmodligen glömde jag skriva det i tutorialen.
Jättebra tutorial. Tydliga bilder och lätt att förstå. Nästan så man får lust att försöka själv.:)
Sajtvärd för Keramik ifokus
_
_
#17 jag hann inte göra så jättejättenoga XD

Tack för en tydlig o bra tutorial.
För den som vill göra hår med hjälp av penslar:
Secrets of Photoshop Hair Brushes - PixelPerfect - Revision3
Tack Lynxx för länken. Men personligen tycker jag att den tutan var lite bökig och krånglig.
Däremot blev jag glad när jag äntligen fattade hur man ställer in penseln. För det har jag krånglat med länge.
Så ni som ska rita hår, kör dom här inställningarna så kommer penseln att tunnas ut i toppen och det blir ett snyggt hårstrå. Storleken (där jag har 2500) får ni justera beroende på hur stor fil ni jobbar med och beroende på hur långt hårstrå ni ska göra. Ett kort strå lägre siffra och tvärtom.
Jepp - man tar lite här & där av de som passar en själv 
Tack snälla Cindy letat efter en sån tutorial bara hittat massa kloningar och shit :S är så osäker på pensel kombinationer, verkar lovande men denna tutorial
#24 Ja jag hoppas denna tutan kan vara till någon nytta. Kolla penselinställningarna också som inlägg #22 visar.
Jag har själv försökt ställa in men då hållit på och fibblat med formdynamik istället och det har inte funkat bra. Så Övrig dynamik ska det vara. Jag har Lynxx att tacka för att jag fick reda på det genom länken i inlägg #21
Sen kan man inte räkna med att lyckas vid första försöket… Jag har tränat på hår enormt mycket. Och fortfarande strular det ibland. Men det är ju bara träning som gäller här. Lycka till och är det nåt som inte går bra så fråga…
Jag tror inte att jag kommer lyckas med något, har tagigt mig 3 år att kunna retuschera en människa som är stor till smal utan att det ser fejakt ut och ja.. träning träning träning och kommer nog inte vara nöjd förens jag kan göra art i likhet med din, dock ingen ritplatta införskaffad men jag är en hejare på touchpad ^^ dock har jag ingen laptop atm :S
#26 Självklart kommer du att lyckas!!!! 
#27 hoppas det :D Ps bråkar bara just nu :/
Nu ska vi se Första försöket kommer här! det var kul men svårt så jag får nog träna mycket mera… och när jag gjort håret var jag ju tvungen att testa göra ett ansikte och kläder som passade till , och då tyckte jag håret blev för kort så då fick jag klona så det blev lite längre hmmm jajaj men ni får väl ändå se det första försöket så ska jag träna mer till nästa gång *ler*
Jag måste också testa, ska bara få sambon att ta min dator så jag kan ta hans, mitt ps funkar fan ej hans gör det..
Piahs du har verkligen gjort härliga försök!!!! Den första bilden är otroligt charmig där du ritat eget ansikte 
En sak du ska tänka på. När du ritar hår. Tänk då på att börja ditt hårstrå från huvudet och dra neråt så att strået blir helt.
Det jag saknar i dina försök är skugga och ljus. Alltså dodge and burn som jag visade i tutorialen för att få upp volym på vissa ställen.
Prova detta vid nästa försök! Det ska bli jättekul att se det. Och jag är säker på att du kommer bli superduktig på hår med lite träning!!! Bra jobbat! 
Gjort ett försök som vart skräp så jag gjorde om bilden så radikalt så man inte ser skavankerna utan bara helheten.. hmm.. ja.. hehe får träna vidare :)
Visst ja ljus o mörker glömde jag *S* Tackar för din kommentar nu ska jag göra nya försök ! Det är riktigt roligt det här ju!
Fan det gick så åt fanders så jag fixade så man knappt ser håret alls mer än att det är volym på det, ska träna vidare MEN denna gång ska jag inte förvirra mig på tutrorialn för det märkte jag sen att jag gjorde, hoppade över en bild och gjorde en två ggr ^^
Så mitt misslyckade försök syns knappt ^^
#34 Ja för att håret ska se realistiskt ut så behövs det. Kolla hur verkligt hår ser ut. Det är många olika nyanser, mörka och ljusa.
#35 Werner, tutorialen är bara en liten knuff till att börja. Men efter lite träning så får man sitt eget sätt att måla hår. I tutan ser du grundprincipen. Och man jobbar alltid lite olika från gång till gång.
Bilden du har gjort är en jättesöt sagobild :)
#36 jo får jobba vidare med det där med håret, skiten var nog att nyanserna i förhållande till bakgrunden + de tjockare hårstråna såg onaturliga ut, lyckades få till de smala hårstråna eftersom jag jobbat med dynamik förut men nyanserna bakom och få det se naturligt ut var de svåraste.. men jag kan iallafall göra barnboks framsidor ^^ 
Ja werner, jag gillade bilden mycket. Den är söt :)
Tack så mycket, det är illern som gör den söt ^^
#40 Jaaa va kul!!! Jag ser att du snart får grepp om detta!
Det ser mycket bättre ut!!! Grattis! 
#40 Nice, ska nog testa lite till jag med, de där ser ju riktigt bra ut :) ska bara städa och tvätta och laga mat och bla bla bla.. så la tydligen photoshop av igen.. ska testa snart igen som sagt ^^
Ni kan också googla på hårtutorial photoshop.
Det finns en hel del vill jag minnas.
Jag tyckte den var skiiiiiiit bra :O Tack ^^
Mvh. Ida Lundahl
www.idalundahl.com / www.ovarpskaniner.weebly.com
Vilken kul grej. Jag som är frisör ser genast ett användningsområde( tar dock för mycket tid och tid är pengar på jobbet
) Men tänk vad käckt att ladda upp bild på kunden och rita in olika frisyrer som man kan tänka sig….( fast det vill ju till att man blir bra på att rita hår först då…)
Det ser i alla fall väldigt enkelt ut när du visat på hur man gör… men antar att man snabbt kommer ner på jorden om man skulle ge sig på ett eget försök. Sugen blir jag i alla fall.
Detta är så kul, kan inte låta bli att träna och öva och i dag så blev det en ny bild, var tvungen att hitta en annan modell kan inte alltid använda tösen ju så jag hittade en på www.sxc.hu denna http://www.sxc.hu/photo/982490 . Så här blev resultatet.
#45 haha ja, faktiskt vore det ju en toppenidé :)
#46 Du är duktig, och det verkar som att du har det brinnande intresse som behövs för att lyckas :) Jag är nästan säker på att jag kommer få se en hel del härliga bilder från dig. :) (om du inte tröttnar) *s*
Superbra!
#49 Ja jag vet att det är svårt i början innan man får grepp om det. Jag har övat både natt och dag, i många timmar må du tro.
Och är man inte heller van vid ritplattan så är ju det i sig lite jobbigt.
Men jag tycker ändå att ditt försök är bra. Vill du själv, så kommer du lära dig göra perfekt hår!!
Bra jobbat 
#52 Jättebra första försök! :)
Studera bilder med hår och träna på så kommer du bli jätteduktig!
#53 Tack! Det ska jag.. Har blivit jätteinspirerad.. Visste inte att det kunde vara så roligt att rita hår :)
Finns inte sidan kvar?
Jag tror det var denna
Jag får uppdatera länken så att den fungerar.
Här har du några till plus några färdiga hårstockar Tutorialer
Herregud vad duktiga alla är på att rita hår! Den nya länken funkar och tutorionalen var grym! :D Blir himla inspererad, men jag har fått bevisat några gånger att mitt tålamod är alldeles för dåligt :/ Men nu kanske jag blir tvungen att ge det ett försök till….. ;)
#57 Ska man lära sig sånt här så måste man ha tålamod och inte ge sig. Själv offrade jag oanade kvällar och helger för att lära mig. Och du må tro att jag stampade i golvet många gånger 🙂
Vill man någonting väldigt mycket så klarar man det.