Bildredigering iFokus

Bildredigering

Etikettfotomanipulation
Läst 7880 ggr
idaaforsling
0

Hur få bort bakgrund?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har suddat ut bakgrunden för att kunna flytta hästen till en annan bakgrund, men nu är bakgruden vit istället. Hur får jag en transparent/osynlig bakgrund så att den inte stör då jag ska lägga ihop bilden med en annan bakgrund?

Hoppas ni förstår hur jag menar, jag använder GIMP.

Inkanyezi
0

Du måste i första hand använda ett format där transparent finns, som png, tiff eller xcf. Alla bildbehandlingsprogram har egna format som stöder transparens, och GIMP använder xcf. Så länge bilden är öppen i GIMP, kan du göra bakgrunden transparent, men det går då inte att spara som jpeg utan programmet varnar när man försöker och frågar om bilden ska exporteras. Om man ska jobba vidare med den spar man lämpligen som xcf.

När man har gjort sin bild färdig måste den sedan exporteras för att sparas i ett format utan transparens, som jpg. Det enklaste sättet att göra det är att markera objektet som ska ligga på den transparenta bakgrunden och välja att området utanför ska vara transparent.

idaaforsling
0

Jo det har jag läst någonstans, men hur får man bilden att bli transparent innan sparning? Hur "klipper" ni andra ut era bilder? Jag vet alltså inte över huvud taget hur man får enbart hästen från bilden.

Inkanyezi
0

Transparensen åstadkoms genom att man klipper ut det som inte ska vara med. Alltså att det är ingen bakgrund alls. Beroende på vilket system du har kan det så se ut att vara grått eller rutigt, men det är helt enkelt att bakgrunden helt och hållet saknas.

Det finns flera sätt att lägga in ett objekt från en bild till en annan. Du behöver inte klippa bort bakgrunden, utan du kan till exempel markera objektet som du vill ha i den andra bilden och helt enkelt dra det dit eller klippa det och klistra.

Om du gör det, bör du lägga det nya objektet i ett eget lager, för att det ska vara enkelt att justera storlek, vinkel och läge. Det blir också enklare att göra skuggning för att simulera samma riktning på ljuset.

idaaforsling
0

Med risk för att verka dum, finns det någon som skulle kunna göra en slags steg för steg guide för att klippa ur hästen/ta bort bakgrunden?

Jag är helt ny på det här med bildredigering, fick hem programmen för typ 1 vecka sedan.
Jag går en fotokurs just nu som jag ska göra ett "bokomslag" till, eller det ska vara en framsida till en bok.

Cindy-
0

Ja jag hade lätt kunna hjälpa dig om du haft Photoshop. Det är bus enkelt i Photoshop.

Men GIMP kan jag ingenting om.

bamse6311
0

Hoppas att dessa länkar kan hjälpa dig lite grann.

http://hofh.myshowroom.se/gor-bakgrunden-vit/#comment

http://leemland.blogg.se/2013/october/hur-man-andrar-himmel-i-gimp.html

I övrigt så finns också hur mycket som helst om du söker på youtube.
GimpTricks är en av mina favoriter på youtube där det finns väldigt mycket, men det finns hur mycket som helst förutom GimpTricks på tuben.

https://www.youtube.com/channel/UCaOEhsnd-7GXWQIJ3db--Ag

Det finns även många Gimpskolor på svenska om du googlar.
Här nedan ett par stycken av alla dessa..

http://kameratrollet.se/2012/11/01/fotokurs-gimp-del-1-forsta-steget/
http://svar42.wordpress.com/tag/gimpskolan/

Lycka till med både din bild och GIMP.

Bästa hälsningar,
Bertil

Inkanyezi
0

Du har faktiskt gjort det mesta av jobbet redan. Allt du behöver göra är att bestämma att allt som är vitt på bilden där du har gjort vit bakgrund ska bli transparent. Om du vill göra det mer komplicerat, så lägger du med magnetlasso en markering runt hästen, inverterar den och klipper bort.

Eller, efter att du har lagt markering runt hästen. kan du dra den till en annan bild, där du lägger den i ett eget lager. När hästen ligger i ett lager kan du ändra storlek på den och vrida den så att den passar, och skugga den och ändra färgbalans om du vill att den ska ha liknande ljus som på den andra bilden.

Cindy-
0

En liten fråga…

När man öppnar ett NYTT i GIMP, kan man då inte välja om man vill ha transparent eller inte?

Inkanyezi
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jovisst, men "Nytt" innebär ett nytt projekt, och här var det en bild där bakgrunden skulle tas bort. När du startar ett "Nytt" betyder det ju att du ska skapa en bild. När man redan har en bild måste man ta bort det man inte vill ha där, för att få fram transparensen.

Problemet, om man vill fortsätta att jobba senare med bilden, är att alla format inte har transparens, så man måste spara i ett format som tillåter det. Det går bra med png, men det bästa om man ska jobba vidare på en bild är att spara den som xcf om man använder GIMP eller psd om man använder Photoshop.

Om man senare vill spara som jpeg får man dels exportera de transparenta delarna av projektet man har jobbat med, dels platta till bilden om den har flera lager.

För att göra transparens i stället för vitt, ska man inte sudda, utan man märker objektet man vill ha kvar genom att dra magnetlasso om det, och så inverterar man markeringen, så att allt annat är markerat. Sedan klipper man ut det, och när man har klippt bort delar av bilden, så är det transparent där de bitarna låg.

När man som här har gjort hela bakgrunden vit, kan man helt enkelt välja att markera allt som är vitt och klippa ut det. Vips så har man en transparent bakgrund. Problemet som kan uppstå är då att delar av själva motivet också blir transparenta, exempelvis stigbygeln och delar av huvudet. Det är säkrare att göra en markering.

Det är alltså inte något problem att få transparens i programmet. Det är när man ska spara bilden som man inte kan få transparens i en jpeg. Om man vill ha en transparent bild för webben spar man som png. PNG kan komprimeras som jpeg, och alla webbläsare kan läsa PNG (Portable Network Graphics). Det är praktiskt om man vill ha en frilagd bild att lägga på webbsidans bakgrund.

Cindy-
0

Men hon har ju redan tagit bort bakgrunden, kan hon då bara inte lägga ett transparent lager under den frilagda bilden. Och ta bort alla lager förutom det transparenta och det på hästen.

Sen kan hon ju slå ihop det transparenta plus den frilagda bilden. Att spara i PNG går ju utmärkt.

Inkanyezi
0

Nej bakgrunden är inte borttagen. Färgen den hade är utsuddad, och den har då blivit ersatt med en ny bakgrund, som är vit. Det finns fortfarande en bakgrund.

Om man klipper bort bakgrunden, så försvinner den från bilden, och det som återstår är transparent. Det finns ingen orsak att lägga ett transparent lager, utan det är bara att krångla till det ännu mer.

Man kan strida om påvens skägg här, eftersom en helt borttagen del av en bild rent tekniskt helt enkelt saknas, så att själva bilden egentligen bara är det som man har ringat in med sin magnetlasso. Det är kanske mer uppenbart när man ringar in objektet och drar det någon annanstans. Man får bara med sig precis det som är innanför markeringen. Om man däremot låter hela bilden vara transparent så är den fortfarande fyrkantig med måtten som den ursprungliga bilden hade.

Lager däremot är viktigare när man släpper objektet i en ny bild. Lager kan vara "bakgrundslager" eller som när man vill lägga in ett främmande föremål, transparenta. Man lägger alltså hästen på ett transparent lager över den nya bilden, så kan man manipulera hästen separat utan att påverka bakgrundsbilden.

Cindy-
0

Ja jag vet ju inte alls hur GIMP fungerar jag var bara lite nyfiken.

Inkanyezi
0

När projektet GIMP skapades, var tanken att göra ett program för att göra grafik. Foto var inte det första, utan det är mer en sidoeffekt av att det är ett väldigt kraftfullt grafikmanipuleringsprogram. Därför får man helt enkelt ett helt nytt och oskrivet blad när man väljer "Nytt", på samma sätt som i enklare program där man kan måla och teckna.

När man har ett projekt uppe kan man göra i stort sett alla operationer som är möjliga, och om man väljer att göra någonting transparent, så blir det transparent. Om man sedan vill spara det man håller på med, måste formatet man spar i stöda allting som finns i bilden, annars måste den på något sätt anpassas. Många gånger vill man spara alla lager, och då är det xcf som är det lämpligaste formatet.

Om man vill ha en frilagd bild till webben utan någon bakgrund, dvs med allt utanför föremålet osynligt, så väljer man kanske helst dng. Det finns också andra format som stöder transparens och kan läsas av webbläsare, men png kan komprimeras på samma sätt som jpeg, och då tar bilden mindre plats.

Fotografier gör man ofta som jpeg, och jpeg stöder inte vare sig genomskinligt eller lager. Däremot kan man spara EXIF metadata i jpeg-filen, så att man kan skriva in vems bilden är och hur det går att nå upphovsmannen, liksom licensvillkor. Photoshop tillåter viss redigering av metadata, men en EXIF-redigerare ger mer möjligheter, även om gränssnittet är snårigare.