Bildredigering iFokus

Bildredigering

Etikettphotoshop-nybörjare
Läst 469 ggr
beem
0

Kopiera lager

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hur gör jag för att kopiera ett lager som jag lagt gradient och filter på. och föra över det på 2 andra motiv i lagerpanelen.

Jag har 3 lager i lagerpanelen (förutom bakgrund )  - base, band och top -  med motiv på

Base   - jag  skapar  ett nytt lager ovanför som jag kallar 'color' och på det lägger jag en gradient och ett filter. 

Jag skapar därefter en  lagermask - enl. manualen jag läser. OK så långt.

Jag vill nu kopiera lager 'color' och lägga som nya lager ovanför band och top och skapa lagermasker även där.

Jag hoppas  något förstår hur jag menar.

Sorg är kärlek som blivit hemlös

beem
0

Efter att jag fått 3 lager med gradients ska jag  använda 'transform' för att gradient / skuggning ska ligga på ett naturligt sätt - lite lutande så att säga.

Jag glömde - jag har CS 5.

Cindy-
0

Kan du inte bara dublicera color lagret och dra upp det ovanför där du ska ha det?

beem
0

Jag testade nu att göra så. Problemet är att jag därefter ska använda transform på colorlagret för att få det att passa formen bättre. När jag då använder transform så markeras hela bilden.

Kanske jag kan kringgå det genom att markera  Ctrl +  klick på lagret med motivet och sen flytta till colorlagret och då använda transform.

Tillägg - ja det fungerade.

Tack Cindy för tipset att duplicera lagret.

Cindy-
0

Va bra att det fungerade. Jag tänkte nästan be dig länka till beskrivningen för jag förstod inte riktigt vad du skulle göra när du skrev att du skulle transformera lagret.

Men då fixade det sig i allafall! 🙂