Hjälp med färger!
Hej. Om någon bara kunde hjälpa mig med det här skulle den eller dem vara guld värda. Fast det är väldigt svårt att förklara det jag vill ha hjälp med och det är ofta personer inte riktigt förstår hur jag menar osv.
Men jag ska försöka förklara.
Är det någon som kan hjälpa mig med att få mina bilder i speciella nyanser och färger, te.x en blå/grön färg, ser gammaldags ut - men ej brun! och gula, nästan som sepia fast ljusare? Har försökt lista ut hur man gör i photoshop men hittar ingenting.
Jag satt och googlade och hittade 2 bra exempel på dom färgerna jag vill ha, snälla hjälp mig!
MVH/Viktoria

1. Gör bilden svartvit
2. Använd ett justeringslager "Hue/saturation" och bocka i rutan för färga
3. För första färgen ställer du in värdena 55/25/0. För andra färgen ställer du in 73/25/0
4. Du kommer troligtvis få justera siffrorna lite utifrån hur din bild ser ut. Men ovanstående är en hjälp på vägen
Anders
Sajtvärd på bildredigering och bildbank
digitaldarkroom
Tack så mycket. Men jag förstår bara inte, när jag klickar på "Lager ---> Nytt Justeringslager" så kommer det upp andra alternativ, så som Nivåer, Kurvor osv osv. Är det på något annat sätt du tänker att jag ka få upp justerinslager?
Det kan vara jag som är trög också, är ingen höjdar på photoshop.

Det ska gå att göra så som du gör. Hue/saturation heter nyans/mättnad på svenska.
Du kan också använda justeringslager via lagerstapeln (den till höger där du ser en liten bild på bilden), om du klickar på en rund rings som till hälften är svart och till hälften vit får man upp en meny med olika justeringslager att välja på
Anders
Sajtvärd på bildredigering och bildbank
digitaldarkroom
Åh, nu förstod jag. Tack så jättemycket för hjälpen - är evigt tacksam!