Bildredigering iFokus

Bildredigering

Etikettphotoshop-nybörjare
Läst 793 ggr
skotty
0

Hjälp!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag var på bröllop igår och bilderna utanför kyrkan blev alldeles för ljusa (som ni ser på bilden) då jag helt glömde bort att ändra inställningarna. Klantigt av mig men det var 3 år sedan jag använde en systemkamera så ah.. Iallafall, går det att rädda bilderna? Snälla hjälp!

yeahsica
0

Är bilderna fotade i raw-format? I så fall går de kanske att rädda i Camera Raw (eller annat raw-redigeringsprogram) genom att experimentera med exponeringsinställningarna m.fl.. Ofta är det dock svårt att rädda överexponerade foton tyvärr, då bildredigeringsprogrammen inte har någon "data" att läsa av där det blivit helt utfrätt vitt.

skotty
0

#1 Hur vet man om det är fotat i raw-format?

skotty
0

Det står på photoshop att jag kan öppna det i camera raw, men att det inte finns i mitt program typ 🤔

yeahsica
0

Du ser det antingen på fotonas filändelse eller i inställningarna för filformat i din kamera. Du kan ladda hem Camera Raw från Adobes hemsida (adobe.com), vilken version du ska ha beror på din PS-version. Det är inte heller säkert att din kamera stöds om du inte har senaste versionen av PS. Om du inte fotat i raw-format går det fortfarande att försöka rädda fotona direkt i Photoshop, genom att mixtra med exponering osv däri. Det är dock ännu svårare att rädda jpg-filer tyvärr.

fotografen.ville
0

Det går inte att få ut mer av bilden i klänningen om det inte är fotograferat i .raw. Gjorde ett litet försök och då blev bilden så här.

Taggeman
0

Det var en svår bild gör en egen tolkning av att förbättra den.

☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅

………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅