Bildredigering iFokus

Bildredigering

Etikettshow-off-före-efter
Läst 394 ggr
IngelaS
0

Självporträtt

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har fått en massa bilder från min mamma i uppdrag att restaurera och kolorera.

Det här är jag när jag var 1 år gammal, min kära syster som var otroligt avundsjuk på mig förstörde bilden genom att rita med bläckpenna på den, såhär ser originalet ut:

Och såhär ser den ut efter min restaurering. Jag har tagit bort ritmärkena, bytt bakgrund och lagt en svag vinjett. Beslöt att behålla den i svartvitt för jag tycker den är finast så. Vad tycker ni?

AndersT
0

En väldigt bra restaurering, suveränt gjort!! Sen kan jag inte bestämma mig om jag gillar originalet bäst med sepiatonen eller den svartvita versionen. Originalet har lite mer patina vilket jag tycker passar bilden bra, men samtidigt är det en väldigt bra restaurering…

Anders
Sajtvärd på bildredigering och bildbank
digitaldarkroom

IngelaS
0

Tack sphinx :)

mmm, funderade också på sepia…svårt val :)

jag gör en sepia också så får vi se vilken mamma vill ha :)

IngelaS
0

svag sepia kommer här…det här blir svårt..får ge mamma en av varje Glad

GunnarE
0

Det jag blir mest imponerad av är hur du fått fram den oskyldiga utstrålningen, t.om på orginaletSkrattande

mandymoo
0

Tänk om man vore så duktig som du när det gäller att fixa till bilder…

Jag gillar nog bäst #3 just bara för att det är en gammal bild. Hade det däremot varit en ny så hade jag gillat den svartvita bättre, tror jag. Men den är lite "hårdare" än den med lite svag sepia.

AndersT
0

Som sagt…suveränt jobb… :)

Anders
Sajtvärd på bildredigering och bildbank
digitaldarkroom

IngelaS
0

Jo, jag gillar nog sepian bäst själv också, ju mer jag tittar på den desto mer "rätt" känns den. Det får bli den till mamsen, tack Sphinx för tipset! :)

….ville väl egentligen inte att bilden skulle se så gammal ut för det innebär ju att jag är gammal också, därav den första svartvita Cool

andmag
0

Tycker din syster fortfarande borde vara avundsjuk, iaf på dina PS-Skillz :)

IngelaS
0

#8 hehe tack andmag, men hon delar inte mitt intresse för fem öre.

Syrran är himla duktig och driftig inom sitt område (som inte har ett dugg med foto & bild att göra ska väl tilläggas) Glad

soif
0

måste säga att du var sjukt söt när du var liten :) fast det är du nu också :)

IngelaS
0

#10 tack, jo jag var faktiskt ganska gullig när jag var liten fast nu på gamla dar har jag blivit så fet så jag känner mig inte så söt nuförtiden :(

Här är jag sex år på förskolan och utan framtänder Glad

ska försöka fräscha upp färgerna på den här sen så blir mamsen glad :)

Petersen
0

Jag har nog kollat 100 ggr på denna men kan inte bestämma mig… Visst är s/v konverteringen "bra" men samtidigt är det ett stycke historia du är och spakar i så jag tycker det är lite synd på alla detaljerna som försvinner iomed konverteringen (som är lite hård) och detaljer vill man ju ha kvar, speciellt när det handlar om så speciella alster som aldrig går att ta om igen.

Din mamma håller nog med, tror inte hon bryr sig så mycket om vinjetteringar och s/v konverteringar.

Ja, och ett litet sött Mumintroll var det, nästan som en liten Ebil :)

IngelaS
0

Jag har kollat med mamma och hon vill ha sepian. jo, det blir fel att göra en hård sv/v konvertering, det blir inte tidsenligt liksom, håller med :)

Mackan1000
0

#11 fet ? de tror ja inte på =D

soif
0

sure, alla tjejer/kvinnor är ju feta idag om man har tjejer med bmi mindre än 18 som normalt

[Wriiist]
0

Hur har du gjort?? skulle du inte kunna berätta det??

[Wriiist]
0

*putt*

frukost
0

#16 Håller med, vill veta hur du gjorde :]

[Wriiist]
0

vad är vinjett och hur gör man det??

[Wriiist]
0

snälla??

IngelaS
0

Jag ska göra en artikel om det men just nu har jag så mycket att komma ifatt  med efter semestern så det kommer dröja ett tag men jag lovar att visa så fort jag får tid

Mvh Ingela

[Wriiist]
0

Tack! Skrattande

[Wriiist]
0

asså den bilden e så j*vla snygg!! de finns inte ord som kan beskriva!!

Fotokanen
0

Mycket bra gjort man ser inte att du har hållt på med bilden. Jag tycker att den bilden i svart vitt blev helt klart bäst. Har ingenting att anmärka

[Wriiist]
0

har du tid än XP håller på att redigera bebis bilder till en gammal barnvakt som har fot barn och skulle gärna vilja veta hur du har gjort??

[Wriiist]
0

*fått XD

IngelaS
0

Vad vill du veta?

Hur du tar bort pennskrift eller göra en sepiatoning?

Mvh Ingela

[Wriiist]
0

hur du har gjort med den svart vita bilden som får deen liksom att sjunka in i den vita bakgrunden, och hur man tar bort pennskrift… =)

IngelaS
0

Pennskrift tar man bort genom att använda lagningspensel och kloningsverktyget, det är viktigt att zooma upp bilden så stort som möjligt så man får med detaljerna

Genom att göra en vinjett med bakgrundsfärgen får du bilden att smälta in, det gör du genom att dra upp en Elliptisk markeringsram runt barnet, vända markering (CTRL+i) och sedan lägga på mycket ludd. När du har gjort det väljer du redigera/fyllning och väljer vitt som färg sedan är det klart. Det finns lite fler metoder för att göra vinjett men jag tror den är enklast.

Mvh Ingela

[Wriiist]
0

menar du att man ska använda något utav de verktygen som ser ut som en pratbubbla??

[Wriiist]
0

det funkade inte på mina bilder, men jag har kommit på ett annat sett också, jag klipper ut bebisen och lägger in den på ett nytt papper, sen suddar jag med en stor pensel runt om den så den tonar ut sig på ett sätt….

Bilden är väldigt stor så kvaliten är säkert jätte dåligt, men jag ska bara visa hur jag har gjort…

IngelaS
0

Ja, så kan du också göra, det blev bra tycker jag Glad

[Wriiist]
0

tack Glad