Utmaningen - 1
Redigera en bild och vinn en tialott.
Du ska:
Redigera bilden som är bifogad i inlägget på valfritt sätt.
Kort beskriva vad du gjort med bilden.
Kommentera minst tre av de andra bilderna i omröstningen.
Du får:
- Använda de vanligaste redigeringsteknikerna såsom justera färger och kontrast, vinjettera, skärpa bilden.
- Använda kloning för att ta bort mindre eventuella störande moment.
- Beskära bilden.
- Använda filter som finns i det bildbehandlingsprogram du använder.
- Använda penslar för att skapa en illustration.
Du får inte:
- Göra en grov manipulation av bilden som innebär att bilden förändrar innehåll (alltså heller inte klona bort stora delar).
Inlämning av bilder
Utmaningen pågår tills tio bidrag är inlämnade eller max en vecka. Först till kvarn gäller. Deadline denna gång är onsdag 5/11 klockan 22.00. Minst fem bidrag måste lämnas in för att omröstning ska ske.
Den bild jag lägger upp är min egen, i originalstorlek och helt oredigerad. Minska bildens storlek när du laddar upp den här till cirka 900 pixlars bredd/höjd.
Omröstning
Omröstningen kommer vara i en "undersökningstråd" (i ett försök att göra det mer spännande).
Omröstningen påbörjas dagen efter och kommer pågå under en vecka, så att alla får tid att hinna med och titta in här och kommentera andras bilder.
Omröstningsreglerna: Fördela 10 poäng på minst tre bilder (jag förklarar mer när omröstningen kommer upp) och kommentera minst tre av de andra bilderna .
Om ni vill använda den bild ni skapat i ett annat sammanhang så är det oftast ok, så länge ni frågar mig.
Eventuella förtydliganden av reglerna kan komma att behövas, men då får jag ta ställning till det efterhand.
Lycka till!
Anders
Anders
Sajtvärd på bildredigering och bildbank
digitaldarkroom