Bildredigering iFokus

Bildredigering

Etikettsajtinformation
Läst 422 ggr
Bullan
0

Förlust av kvalitet?

Vad är det optimala formatet och storleken, upplösningen m.m….när man laddar upp bilder här för att det inte ska bli allt för stor kvalitetsförlust?

(Vet inte i vilken flik jag ska lägga frågan, så jag shansade!)

*Tänk på att det du säger om andra sist och slutligen säger allra mest om dig själv!*

Cindy-
0

Ja du Bullan, jag är egentligen inte rätt person att svara på frågan efterssom jag är ganska okunnig i den biten.

Men jag ändrar mina bilder ner till 72ppi innan jag lägger in dom här, just pga att filen inte ska bli så stor.

När jag fotar med min kamera så tar jag i 300ppi, ändrar jag då ner till 72 ppi så brukar det inte bli någon större kvalitetsförlust.

Det är värre om ursprungsfotot är taget med lågt ppi och jag behöver göra det större för att det överhuvudtaget ska synas här inne, då blir kvaliteten mycket sämre.

Och alla foton jag jobbat med som är tagna av min pappa (har ju hämtat några hos honom av brist på egna) *s* och lagt in här,  dom märker jag direkt att kvaliteten är mycket sämre.
Dom bilderna är tagna med lågt ppi (72) ofta på långt avstånd.

Efter min beskäring måste jag då göra bilden större för att den inte ska bli pytteliten.
Ja då blir kvaliteten superdålig, som i mitt exempel "Lugnet" och även i "The end of the day"

Men om jag har förstått det hela så är risken för att förstöra bilden mindre om du sänker ppi för att lägga in den här, och inte tvärtom.

Hm… kommer säkert bättre förklaringar *s*

Jiger
0

#1/ Det fanns en handledning om hur man publicerar bilder här på forumet under fliken "Om sjaten". Nu när jag kollar får jag bara upp en blank skärm så något måste ha hänt …  I alla fall, max 600 x 800 pixlar om du ska bifoga en fil. Ska du bädda in bilden i inlägget gäller andra saker.

#2/ En webbläsare - Explorer, Firefox, Safari, Opera m fl - bryr sig egentligen inte om hur många ppi (dpi) en bild håller. Den tittar bara på dimensionerna, men det förståss - är bilden tung i Mb så tar det längre tid att ladda upp den. Jpeg-format i kompression runt 7-10 (i Photoshop) är nog vad man kan kalla optimalt i de flesta fall.

Melianna
0

800pixlar verkar funka bra på liggande bilder men för stående verkar det som man måste minska dom till 600 för att dom inte ska bli komprimerade.

Cindy-
0

#2 Jo jag försökte gå in där och kika men kom inte in.
Men hade för mig att max var 600 x 800.

Fast jag har för mig att en bild jag la in på 600x800 ändå blev komprimerad.

Jiger
0

Den här är i 800 x 600 och blir inte "trunkerad" …Skrattande

PAL

Maximerar man upp det nya fönstret som öppnas visas bilden i fullstorlek.

Annars är det nog så som #3 säger.

pellepiano
0

Annars är det väl bara att förminska bilden lite och pröva igen, så brukar jag göra när jag är osäker på måtten.