Bildredigering iFokus

Bildredigering

Etikettoff-topic
Läst 591 ggr
sophiemadeleine
2014-11-02 22:09
0

Bilden åker sidledes!

Nu är jag säkert på fel ställe:), men kanske finns någon som kan hjälpa mig ändå? Jag har lagt upp en film på youtube via min iPhone 6 och Capture (en app som verkar samverka med youtube) och när jag laddar upp filmen där ser allt bra ut, (genom denna app) När jag sen kollar på filmen via youtube så började filmen (efter en stund) åka till höger och vänster sidledes! Ser verkligen inte klokt ut, varning för åksjukhet ungefär :).. Det ser lika ut med andra enheter, det verkar bli på detta sätt i Youtube. Men kollar jag på filmen i Capture så rör sig bilden normalt, den åker inte runt i det svarta så att säga 😅 Kan länka till filmen här, någon kanske vet vad som händer? Somsagt åker det inte runt på detta vis utanför youtube :/ http://youtu.be/k2lFgRmGOMQ

Medarbetare på Chihuahua

Inkanyezi
2014-11-02 22:20
1

Nja, youtube har stabiliserat den, och det är väl mest dina kamerarörelser som är dämpade på det sättet. Gissningsvis blir man kanske mindre åksjuk av den stabiliserade varianten än om den inte hade stabiliserats.

Jag gissar att du har tagit den med en telefon. Resultatet brukar bli bättre om man är noga med att hålla kameran stilla, exempelvis med stativ. Det bör finnas stativhållare till telefonen. Så ska man helst filma med "rätt kant uppåt" för att få filmen orienterad rätt. Kanske tuben vänder den rätt om man har fel långsida uppåt, men att filma med telefonen vertikalt är en rätt dålig idé. Tuben och alla andra filmvisare utom telefoner visar videon i liggande format. Det är därför det blir så breda svarta kanter.

sophiemadeleine
2014-11-02 22:30
0

Tack snälla för svaret! :) Vet att mina handrörelser är åt alla håll och det har jag inga problem med, sålänge inte hela bilden åker runt innanför de svarta kanterna :).. Det konstiga är att det såg bra ut på youtube de första minuterna, sen började helt plötsligt detta åkande :)…. Kanske borde testa att välja bort det liggande läget? vet att det blir sämre med kvalité, men som det är nu funkar ju verkligen inte :p

Medarbetare på Chihuahua

Inkanyezi
2014-11-02 23:00
1

Du ska ju ta videon i liggande format, men om den inte ska åka på det sättet som den gör, kanske man kan välja att inte stabilisera?

Alltså för att ta videon håller man telefonen till liggande format.

sophiemadeleine
2014-11-02 23:02
0

Nu är jag med! Tusen tack för att du förklarar så att även en vimsig blondin hänger med 👍 :D

Medarbetare på Chihuahua