Skymning före-efter
Har försökt göra en skymningsbild utav ett foto jag tog idag nere i stan. Har suttit länge och funderat på beskäringen. Jag har beskurit den en gång vilket ni kan se på förebilden. Men den känns inte riktigt bra.
Tar gärna emot tips, hur skulle DU beskära bilden?
Här kommer orginalbilden

Det är väldigt mycket tom gata (statisk yta) i bilden. Jag förstår mycket väl varför du tog bort bilen, för den passar inte in miljön i övrigt. Tyvärr blev resultatet ett centralperspektiv där blicken vandrar uppför gatan och försvinner ut i horisonten eftersom det inte finns något som stoppar upp den (där kom det visst lite mer komposition igen :) ). Jag tror inte att det går att "rädda" innehållet genom att göra en högre beskärning. Det fattas helt enkelt något som fångar upp intresset i bildens centrala delar. En hästdroska hade gjort susen, men det finns inte alltid sådana att tillgå på beställning..
Jag förstår att du kände något speciellt när du stog och tittade uppfär gatan, men det går tyvärr inte alltid att föra över känsla till två-dimensionell bild.
Typiskt, jag har suttit och letat efter något att placera i bilden för att inte få gatan som det centrala, för det är ju inte meningen. Men har svårt att hitta nåt. En hästdroska hade ju varit perfekt, och smält in i omgivningen ganska bra.
Ja, visst är det ett vackert ställe, gamla Smederna. Vore kul om man kunde få till nåt fint av det. Vi får se, jag får klura lite på det.
Tack :)
du gillar tydligen kråkor XP
#4 Det är en korp *s*

#6/ Det skulle nog kunna vara en bra sak att börja med. Lägg till lite reflektioner i kullerstenarna så kanske det räcker med att ha någon sorts (siluett-)figur som kommer gåendes nerför gatan för att göra bilden. Borde finnas något som kan användas på stock.xchng

Din lilla korpfantast. ;) Fint gjort, men en hästdroska skulle som sagt lyfta upp allt.

Tack alla för era kommentarer och era tips och råd!! Uppskattas väldigt mycket ! :)

#8 Ja men erkänn att korpen ger en speciell mystik, man vet inte riktigt om allt är som det ska, eller om det är åt på gång *asg* En klurig pippi *s*
#5 fåglar som fåglar XP
#11 Håller nog inte riktigt med dig där :)

tycket precis som bullan - bilden känns som tagen ur Sagan o ringen! (o det tyckte jag innan jag läste bullans kommentar… :)
#13 Va roligt! *s*
Ja man kan nog hitta fler sådana ställen här i stan nere vid gamla smederna. Det är verkligen mysigt där. När man är där så känns det som att man är tillbaka i tiden. :)

Gillar stämningen du fåt till i bilden, mörkt och mystiskt. Dock "känns" bilden lite matt, ser att ngn annan föreslagit att gatstenarna ska reflektera och det tror jag kan lyfta bilden. kanske något ljusare på husen också.
Anders
Sajtvärd på bildredigering och bildbank
digitaldarkroom
#15 Ja, jag har lagt den åt sidan en stund. Men jag tänker ta fram den och finslipa på den. Bl.a tänker jag följa de råd jag fått här inne. Som du säger, gatstenarna och om möjligt få in något mer i bilden.
Får se vad jag kan få fram. Jag är ju inte nån hejare på detta, men om jag får klura lite så kanske jag kan få fram den rätta känslan i bilden. Jag hoppas, för jag gillar motivet mycket. :)
#17 Jo faktum är att när jag höll på med bilden så hade jag med en svart katt. Men jag tyckte inte att det kändes riktigt bra. Fick väl inte tag i rätt katt kanske *s*
Men vi får se vad det blir av det :)
väldigt snyggt *avundsjuk* . Gillar de du gjort med himlen, men håller med… det saknas nått mer i mitten typ.
#20 Ja det saknas nåt, men vi får se vad det kan bli. :)
ser ju bakpartiet på en svart katt som går upp för vägen med svansen i väderet