Coola Angelica!
En av de coolaste modeller jag har redigerat bilder på, gillar henne helskarpt :)
Jag fick fria händer på denna bild från fotograf och modell. Jobbade med högpass, smudge, dodge&burn och lite annat smått & gott, hoppas ni gillar resultatet 
Fotograf: Roland Eriksson
Modell: Angelica
Bakgrundsbild: Stockxpert.com
Förebilden:

Efter:

väldigt vackert gjort ingela ^,^
FIRST!
Åhhh vad snyggt!!! Du är så duktig. 

Snyggt gjort med transparensen i paraplyet.
Ser ut som om hon får vänta länge på tåget =)

Tack, kul att ni gillar den 
jo, hon får nog vänta ett tag Pelle 
Ohhh vad snyggt *gillasväldigtmycket*

Vilken underbar bild och vilken friläggning! Otroligt! Har du något knep eller har du pillat och pillat och pillat?

Häftigt *det enda ord jag kan ^^*
Cool :D
Snyggt gjort med paraplyet ^^

Tack så mycket! *glad*
Emely: Jag har inte så mycket tålamod med att sitta och pilla, heller inte tid för det, så ja, jag har utvecklat en teknik som går snabbt och blir kanonresultat (oftast) 
Jag använder inga plugins heller för jag tycker inte dom är så bra, bara photoshops egna verktyg.

Skulle du kunna avslöja den tekniken?

Mycket bra gjort ingela, jag diggar verkligen den effekten du får på huden, kan du förklara lite kort hur du har gjort? =)

Avundssjuk på din förmåga att retuschera modellbilder. Snyggt och proffsigt. :)
Anders
Sajtvärd på bildredigering och bildbank
digitaldarkroom

coolt att du har lyckats så bra att göra paraplyet så pass bra transparant
Snyggt!

Grymt jobbat med paraplyet. Tycker dock du missat lite på kjolen där du tappat struktur. Blir för "platt" just nu.

Grymt snyggt! :) jädra snyggt!.. :o å fattar verkligen inte med paraplyet.. :o :D

Tack igen, kul att ni gillar bilden :)
När det gäller huden så har jag först rensat ojämnheter m.m med lagningspensel och kloning, sedan lagt på högpass och använt en lagermask för att sudda ut skärpan i huden & diverse halos, högpassen använder jag för att få den lite tecknade looken. Efter det använder jag smudge-verktyget med ganska låg opacitet och gör huden lagom onaturligt softad :)
Tekniken när jag frilägger behåller jag för mig själv, det har tagit mig väldigt lång tid och mycket arbete för att jobba fram den.
Hoppas resten kan vara till nytta 

Jodå, det får du fråga. det tog ca 5 min.
Mvh Ingela

jösses…ja då har du verkligen hittat ett kanonsätt att frilägga…för mej skulle det där nog ta en hel dag
Funkar det lika bra på päls? och olika sorters bakgrunder?
I sådana fall, blir det till att börja experimentera betydligt mera!!!

Det funkar på allt men är det mycket hår eller päls så kan man få finjustera lite mer. Jag tror man blockerar sig på alla avancerade metoder som finns, kanaler m.m, det finns enkla metoder som tar ett par minuter och blir minst lika bra (om inte bättre)
Jag kanske borde ta patent på det och tjäna en hacka? 

Ingela, jag är dig på spåren
Vilket år som helst så frilägger jag lika snyggt
Skulle jag göra en snabb friläggning skulle jag använda "hämta färg"-verktyget och helt sonika ta bort den färg som jag vill ta bort i paraply.. sen fixa med lagerfunktioner & lagermask. :-)
Snabbt och enkelt för mig.. men inte fullt så softikerad teknik som din Ingela. *S*.
Ni är så hemliga..
Jättefint Ingela!

Så har jag inte gjort fotokrafs men det kan nog funka också men vad gör du om du har en rörig bakgrund?
Min teknik är inte softikerad, den är väldigt enkel
Mvh hemliga Ingela 
Haha.. jag vet Ingela. Sen menar jag bilden ovan, med orörig bakgrund.
Jag kan ju testa och se om det går.. *S* om jag får.
Att den är softikerad betyder inte att den inte kan var enkel. ;-)

Jag kan inte ge dig tillåtelse att använda originalbilden på Angelica eftersom det är en kundbild.
Däremot kan du träna på stockbilder, det finns en massa om du söker på "umbrella", här har du några:
http://www.sxc.hu/photo/831174
http://www.sxc.hu/photo/758946
http://www.sxc.hu/photo/741502
http://www.sxc.hu/photo/603601
Mvh Ingela
Förstår, men vet inte vad jag skall med umbrella länkarna till *S*
det var ju din bild jag pratade om.. ;-)
Men tack nu vet jag att det finns paraplybilder om jag skulle behöva
Mvh Elin
Glömde säga att friläggning med hjälp av kanalerna borde funka också.
Har testat det några gånger men lite pilligt tyckte jag att det var, fast jag kanske inte riktigt har lärt mig det i GIMP. Man får träna och luska ut hur man får bästa resultat.. :-/
Märks att jag har småtrist och inte vill sova när jag sitter och skriver massa inlägg mest för skrivandets skull.. *skäms*

Kan vara kul att höra!