Bildredigering iFokus

Bildredigering

Etikettshow-off-före-efter
Läst 507 ggr
Cindy-
0

Före / efter - Träd i natten

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ja då blir det här det sista innan det är dags att stänga ner datorn för ikväll. :)

Har suttit och lekt lite med en bild från Sxc.hu. Samt använt några texturer, också därifrån.

Tränat på friläggning som en tok hela kvällen *s* Men jag kan inte säga att det alltid går som jag vill.

Här är i allafall en enkel bild. Ett ensamt träd i natten. Har inte gjort så hemskt mycket med det mer än förändrat ytan med två olika texturer, använt penseln en hel del. Justerat nivåer, färger osv.

Originalbilden ser ni här

Cindy-
0
Jonet
0

Snyggt, du lärde dig det där till slut :D

heliotropes
0

En härlig bild.

Lite roligt hade jag när jag såg att du hade jobbat med ett träd ikväll,jag medGladmen den hamnar på målartrådenGlad

Eva // medarbetare på Perser

Cindy-
0

Tack ska ni ha Glad

Ja det var ju roligt att göra nåt innan kvällen tog slut. Hade ju suttit som en tok och bara tränat friläggning nästan hela kvällen *s*

Bullan
0

Friläggning känns det som att man inte kan öva föööör mycket på! Ju bättre man blir på det, ju roligare saker kan man hitta på!

*Tänk på att det du säger om andra sist och slutligen säger allra mest om dig själv!*

Cindy-
0

Jo Bullan, det har du helt rätt i.

Jag gjorde många olika försök igår, och jag misslyckades nästan lika många *s*

Men det handlar ju som du säger om övning, och olika tekniker.

Och man måste ge det tid. Tillslut, om intresse och vilja finns, så "sitter" det där.

Bullan
0

Jo…du må tro jag gjorde många spindelnät och kastadeOskyldigtyckte inte jag fick Coreys metod att bli riktigt bra för mej…för droppana såg overkliga ut?

*Tänk på att det du säger om andra sist och slutligen säger allra mest om dig själv!*

Cindy-
0

Jag har en fråga, som jag hoppas nån kan svara på.

När jag testade friläggning av några träd igår, med Coreys metod så fick jag en blå kant runt alla grenar. Enda sättet jag fick bort det på var att juster nivåerna.

Antar att det finns nåt annat jag kan göra, det är väldigt irriterande. Är det någon som vet?

Bullan
0

kanske markera och ställa in ludd och deleta? brukar funka för mej!

Cindy-
0

#9 Jo, men du vet trädgrenarna är ibland så tunna och fina…och det spelar ingen roll om jag markerar.

Jag körde lite överstrålning och efterbelyste lite, men det hjälpte ingenting tyckte jag. Jo överstrålningen hjälpte ju lite förståss, men de blå syntes fortfarande.

Det var bara nivåer som tog bort det. Och det är väl okey om objektet ska vara svart. Men annars vet jag inte.

Vet inte om jag gör något fel någonstans på vägen.

Vore kul att se hur det skulle bli för dig om du tog tex ett träd och körde friläggning enligt Coreys metod. Och sedan la över trädet på en annan bakgrund.
Om det inte blir blått för dig, då är det nåt konstigt jag gör och det vore bra att veta.

AndersT
0

om trädet ska vara svart mot bakgrunden så rekommenderar jag att testa olika blandningslägen på själva trädet, framför allt ngt av de mörkare brukar funka

Anders
Sajtvärd på bildredigering och bildbank
digitaldarkroom

Cindy-
0

Okey sphinx, tack för tipset. Det ska jag göra. :)

Bullan
0

jo, det vet jag att jag testat någon gång också! och det brukar fungera:)

Ibland får man ju för sig att man gör på "fel" sätt??? om man nu kan göra det, om resultatet ändå blir bra! Tror man har litet föreställningar om att "de duktiga proffsen" gör si å så…och använder sig enbart av de olika funktionerna och får det klockrent…men jag misstänker skartp…att så är det inte!!! De får nog mixa och trixa de också utöver alla funktioner!

Bullan
0

Har gjort ett grenigt försök…jag lade faktist till litet vitt i kanterna på en del grenar…såg så platt ut annars!

…fast ser ju nu då jag laddar upp…att det knappt syns ändåLedsen

Cindy-
0

Jättesnyggt Bullan.

Hur blev det när du var färdig med friläggningen och la trädet på den nya bakgrunden? Var det okey, eller fick du också de där blåa runt kvistarna?

Bullan
0

Jo…det blev litet halo-effekter, det mesta gick att få bort, men inte allt! Men det är när man sätter det mot en mkt ljus el. mörk bakgrund det kommer att synas. Annars tror jag det syns väldigt lite.

Cindy-
0

#16  Okey, ja då är jag i allafall inte ensam om att få det där jobbiga runt kvistarna *s*

Hos mig blev det rätt mycket, och det var inte så lätt att få bort. Men jag ska följa rådet jag fick från Sphinx nästa gång jag gör nåt liknande.

IngelaS
0

när ni har markeringen uppe (innan ni lägger friläggningen i eget lager), gå in i markera/ändra/dra samman pixlar. 1 eller 2 pixlar brukar räcka för att få bort kanten, lägg sedan på ludd.

Det finns ett kommando till under lager/projektion - välj ta bort svarta eller vita kantpixlar (det funkar sisådär)

Mvh Ingela

Cindy-
0

Okey Ingela, tack!

Det var bra då ska jag testa det. :)

Cindy-
0

Hm… vart försvann våra privata bilder??

Cindy-
0

Det var så himla roligt det här med träd, så jag var bara tvungen att gå på det igen *s*

Här kommer orginalbilden

Cindy-
0

Och här är min bild. Kallar den "Röd natt"

Jonet
0

Snyggt tycker jag!