Hur gör man?
Jag sitter här och tittar på allas härliga bilder och ska nu försöka själv, men jag vet inte hur jag ska ta mig till.
Vad ska man börja med? Finns det hjälp ngn stans? Jag vill ju och blir så inspirerad av alla varianter på filter, friläggningar osv… Men när jag sitter med ps uppe så fattar jag inget av det jag ser. Har läst lite ngn instruktion men den var på engelska och jag har svårt att ta till mig den.
Kan ngn här ge mig råd om var jag kan få svar??
MVH Tina
Ta det bara lugnt. Sitter du med "stora" photoshop har du en hel del att bita i om du inte använt det tidigare. Så den närmsta tiden blir det nog som att köra Porsche, fast i ettans växel.
En tröst är att så fort du lärt dig lite, så lär du dig snabbt mer. Ställ bara inte för stora krav på dig och ge heller inte upp. Tålamod är värdefullt. Stöter du på hinder, se då hellre det roliga i att leta efter en lösning än att känna det övermäktiga i det du håller på med.
Ladda upp dina bilder och få respons, det är ofta mycket utvecklande. Alltid får man heller inte så många kommentarer man skulle vilja, ibland inga alls. Det kan till en början vara nedslående, men det är i slutändan inget att bry sig i. Bara att ta nästa bild. Kom sedan också ihåg självkritiken, visa inte upp bilder du inte är nöjd med, speciellt inte med kommentarer som "blev inte som jag tänkte mig" eller "hann/orkade inte göra den bättre" osv.
Det löns heller inte att köra ett häftigt filter på en bild och sedan visa upp den, det kräver inte så mycket talang att det skulle imponera på någon. Väl planerade/improviserade arbeten har ofta något (något arbetsskede eller någon detalj) som tilltalar de flesta.
På Internet finns oändliga mängder information om bildbehandling, mer och mindre avancerat. Du lär dig snabbt sålla i utbudet. Mycket fina grunder och stor inspiration hittar du på www.moderskeppet.se. Jag tror att moderskeppet är en plattform för väldigt många svenska bildbehandlare, såväl amatörer som entusiaster.
Kolla runt på alla forum du hittar, där tar du effektivt del av lösningar på andras problem och tips, läs bloggar i ämnet och skaffa böcker.
Det blev ett väldans långt inlägg. Summan av kardemumman är väl: välkommen med i gänget, lycka till och fråga gärna om du undrar över något
// Tina

Hej Tina och grattis till att vara peppad ! Det är ett bra utgångsläge för att lära sig hantera Photoshop och ett bra betyg för det här forumet.
Visst kan Photoshop vara lite väl respektingivande när man sitter och tittar på det och inte riktigt vet vad alla verktygen och andra funktioner egentligen är till för och vad man kan göra med dom. Dessutom upplever man inlärningskurvan som ganska brant innan man kommer in i programmet såpass att man börjar känna sig lite säkrare.
Kan egentligen bara hålla med manipul80r i det som sägs, men skulle gärna vilja göra tillägget att försöka hitta något där du lär dig hur Photoshop verkligen fungerar "under skalet" s a s. Det är i början alldeles för lätt att hamna i läget där man gör "häftiga grunkor" efter steg-för-steg tutorials, typ: "Ta det här verktyget, ställ det värdet på si-och-så och gör ditten-och-datten". Det du lär dig då är "bara" att kunna upprepa ett visst antal steg i en viss ordning - ungefär som en bandspelare. Det är nog bäst att lämna den typen av inlärning till lite senare, när du har lärt dig lite mer om verktygen och funktionerna.
Börja därför "lågt" med enklare saker och försök att sålla så att du hittar sådant som samtidigt förklarar varför ett verktyg elller arbetssätt producerar det resultat det gör. Inte helt lätt det heller, men som du redan fått rekommenderat är Moderskeppet en bra utgångspunkt.
Vad gäller böcker så är min egen erfarenhet tyvärr att det inte finns så mycket riktigt bra litteratur på svenska. Men om du stöter på något som du tror är intressant kan du alltid fråga oss här om någon vet något om innehållet och/eller har åsikter om det. Vi är i alla fall 871 medlemmar nu, så någon borde rimligtvis ha hittat samma saker.
Lycka till och ha kul med Photoshop - för det är kul !!