Textproblem i Photoshop (CS6)
Hellou, jag hoppas det går att förstå trots min dåliga förklaring 🤐
Eftersom jag vet att det finns massor av duktiga photoshoppare här tror jag detta är bästa forumet för mitt problem.
Jag har lite "problem" med Photoshop (CS6) när det kommer till att sätta texter. Det är ju inte så att jorden går under men försvårar mitt arbete lite.
Jag använder exakt samma font och storlek på texten och exakt samma storlek på båda bilderna men ändå visar den ena bilden korrekt storlek (litet) men den andra får GIANTISK text. Se exempelbild.
Bildstorlekarna är 1000x667px (båda visas i 100% som ni ser)
Typsnittet är Century Gothic med storleken 16pt
Bilden till vänster är den som knasar till det.
Varför blir det såhär?
Jag hade samma problem för flera år sedan med CS3 extended men minns inte hur det problemet blev löst, jag minns bara att det blev löst. Detta driver mig till vansinne så jag hoppas någon sitter på svaret
Tack!
med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

Testa att minska storleken på typsnittet när du skriver.
kan det handla om olika upplösningar på bilderna? Även om storleken är densamma, så kanske själva upplösningen skiljer sig…
Anders
Sajtvärd på bildredigering och bildbank
digitaldarkroom
Det är ju det jag inte vill eftersom det blir fel, typsnittet ska vara 16pt, minskar jag det på den ena så är det ju inte 16pt. Spelar ingen roll vilken storlek jag har. Vill jag ha 50pt så är det fortfarande gigantiskt på den andra som också har 50pt.
Ska ta en titt på upplösningen så får vi se :)

Typsnittet anpassas till hur stort du gör det i förhållande till bilden, sedan spelar det ingen roll om det är 16 eller 50. Du måste kanske minska det för att få det att funka.
Anders
digitaldarkroom
#3 Har ingenting med typsnittet att göra utan upplösningen som du föreslog så nu kan jag fixa till så att det blir rätt :)
Tack tack

Happy to help 🙂
Anders
digitaldarkroom