Bildredigering lär mig steg för steg.
Så, jag har börjat en kurs i bildredigering. Mitt första Photoshop tror jag, om jag minns rätt, att jag fick runt 1996-1997 och jag började genast arbeta i programmet och älskade det! Jag höll på med Photoshop i många år, men det är nu några år sedan jag hade programmet. Mitt sista var något av CS-programmen (tror det hette CS3) och därför känner jag mig galet ringrostig. Jag har därför påbörjat en bildredigeringskurs och gått igenom de tre första lektionerna, Bild & datorprogram, Raw och Ljus.
I denna tråd tänkte jag att jag ska lägga upp en och samma bild genom kursens gång och se om det blir någon förbättring genom kursen. Eventuellt byter jag bild, om bilden inte skulle passa, men nästa lektion handlar om färger och det tror jag kan passa bilden någorlunda i alla fall.
Bilden är en bild jag tog för två somrar sedan när vi var på semester i "norra" delen av Norge (bor utan för Oslo så för oss var det norra delen ;) ). Bilden är väl kanske inte den mest intressanta och mest proffsiga, men jag hoppas att jag ska kunna göra den mer intressant med tiden. Tanken är ju att förbättra och en perfekt bild blir nog svår att göra bättre.
Ni andra får gärna kommentera och säga vad jag gör fel och om jag gör något bra. ;)
Först ut är bilden i original, alltså direkt Camera Raw utan någon bildbehandling alls.
Här är då första redigeringen. Det jag gjort är att jag ändrat ljuset i bilden genom att jag lekt lite med "kontrollerna" i Camera Raw och sen gått över till PS. I PS har jag använt verktyget där man kan ljusa upp och mörka ner valda partier (skugga och efterbelys) och ljusat upp husen och staketet lite, medan resen av bilden mörkats ner.
Bilden är även lite vriden (och därmed beskuren), för att få taket på huset att ligga rakt. Jag kunde inte riktigt bestämma mig om huset såg bättre ut snett eller rakt, men bestämde mig för rakt till slut.
Så vad säger ni? Katastrof? :)
Jag undrar vad du har får intention med bilden? Det jag reagerade på omedelbart är att huset fått en annan färg i och med uppljusningen. Jag tycker att husets gråa yta var bättre och charmigare. Om din intention bara var att ljusa upp (utan att bry dig om färgskiftningen) är resultatet OK.