Bildredigering iFokus

Bildredigering

Etikettphotoshop-avancerad
Läst 894 ggr
Belethien
0

Hjälp med import av RAW-format i PS

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! Jag hoppas på att kunna få lite hjälp och svar på funderingar jag har kring att fota i RAW-format. 

Jag har en Nikon D80 och använder custom inställningar (färgläge III a(sRGB) bland annat. Bilderna blir ganska färgglada och fina i kameran. När jag importerar dem från kortet in till datorn är de fortfarande färggranna och fina. Men när jag öppnar dem i photoshop blir de väldigt bleka och tråkiga. Vilket gör det ändå lite av ett helvete att redigera tillbaka dem till dem fina ursprungliga färgerna. Jag känner att för varje bild måste jag uppfinna hjulet på nytt och risken om jag vill redigera många bilder åt samma gång är att de inte behåller samma färg-nyans utan varierar. Om inte jag sparar inställningarna för första bilden och applicerar den på de andra med risken att det blir lite tacky då varje bild inte har exakt samma ljussättning. Jag ser även att orginalet också har en liiite bättre glöd än det färdiga resultatet vilket irriterar mig. 

Är detta något man får dras med eller kan man ändra inställningarna i  photoshop? Det verkar rätt och slätt som att photoshop inte tar med mina kamerainställningar när den importerar RAW. 

Fotar jag i JPG så händer inte detta vid import till PS. Bifogar en bild som exempel!

Tacksam för hjälp!

Hälsningar,

Dijana

Kennel Lovestain

Inkanyezi
2

Det är helt riktigt att Photoshop (ACR) inte tar med kamerainställningarna i grundläge när du tar in en RAW-fil. Det går att ändra grundinställningen så att du får kamerans inställningar. Jag såg en tråd på Fotosidan med liknande problem, och du kanske kan hitta något matnyttigt där för att lösa ditt problem:
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=161834

Det handlar alltså om att din råfilsomvandlare ska ställas in till att använda kamerans inställningar när du öppnar bilden. Det finns sådana inställningar i alla råfilsomvandlare, men eftersom jag inte använder ACR vet jag inte precis vilken regndans det handlar om.

Belethien
0

Tack! Jag har fått lite halvsvar på min fråga efter att ha tittat vidare (har haft svårt att veta vad jag ska söka på innan du skrev) - nämligen att jag får stå ut och bli en duktig bildredigerare ;) det finns tydligen inget riktigt vettigt upplägg för att behålla NEF-filers inställningar, däremot funkar RAW bättre (som canon t. ex. använder). I värsta fall köpa en canon! 

Tack för att du tog dig tiden att svara!

Hälsningar,

Dijana

Kennel Lovestain

Inkanyezi
1

Nej, nu tror jag att du har missuppfattat. Det har inget med Nikon vs Canon att göra, utan alla kameror har egna råformat. Det blir precis samma problem med en Canon när du ska öppna bilden i Photoshop. För att få kamerans inställningar måste programmet ställas in för att öppna så.

Om du på ett enkelt sätt vill ha samma inställningar som i kameran, kan du använda råfilsomvandlaren som hör till din Nikon. Den importerar bilden precis så som kameran omvandlar den. Jag tror att du skulle ha fått med ett program med en CD-ROM till kameran, men det kan nog också laddas ner från nätet. 

Och "RAW" är bara ett samlingsnamn för alla olika råformat, det har inte att göra med om de heter .NEF eller .CR2 (det sista är Canons filtillägg för råfiler). Alla sensorer har ett eget råformat, och det finns hundratals råomvandlare. Nikons egen omvandlare heter ViewNX och Canons heter Digital Photo Professional. Det finns också massvis med fristående omvandlare. Jag använder Darktable, och Adobes motsvarighet är Lightroom. Deras insticksprogram till Photoshop är ACR, men Lightroom har fler möjligheter.

Titta in hos Nikon om deras program ViewNX:
http://nikonimglib.com/nvnx/index_sv_eur.html

Alldeles självklart kan du få ACR att öppna bilden på samma sätt, det handlar bara om att veta hur programmet ska ställas in. Det finns ett val bland inställningarna att använda kamerans inställningar, men det är inte standardinställningen i programmet när man inte har valt något.

Sedan blir det av naturliga skäl kanske inte exakt likadant, men det går att få ACR att öppna bilden enligt kamerans inställningar, och det är inte svårt. Men om du tankar hem ViewNX 2 så får du Nikons egen omvandlare, och den ska öppna dina bilder så som kameran omvandlar dem.