Genomskinlig Text. Photoshop
Hejsan!
Jag vill skapa en genomskinlig text i Photoshop men har ett problem.
När jag går in på Lager, - Lagerstil så finns endast dessa alternativ:
stilinställningar
kopiera lagerstil
klistra in lagerstil
göm alla effekter ---- denna är enda som är vitmarkerad och klickbar.
skaleffekt.
Jag gick även in på Fönster och kollade så att lager var i bockad.
Är det någon av er som vet varför jag inte får upp alla andra alternativen som ska finnas i Lagerstil? Utan blandningsalternativ och avfasning och relief kan man ju inte skapa genomskinlig text.
Hoppas på svar.
Med vänlig hälsning Micki.
Bilden du visar är från PS och de möjligheterna finns inte lika detaljerade i PSE.
Relief i PSE ligger under Filter > stilisera > relief
Sorg är kärlek som blivit hemlös
Sorgen är kärlekens pris

Det är väl bara att ändra Opaciteten på lagret i Elements.
http://better-photography.com/blogs/8-2-2013/photoshop_elements_layers_opacity_pse.jpg
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Tack för era svar. Jag har hittat en bra video som visar hur man gör men det funkar inte i min Photoshop elements 10. Jag har bara kommit till 1min 02sek. när jag ska gruppera lagret + textlagret så blir det inte någon grupp, de blir bara markerade lixom, trots att jag klickar Control G. Sen fattas blandningsalternativen, jag hittar dom inte i min Photoshop. Så jag har bara kommit till 1,02min. Sen står det still.
Vet ni hur jag kan lyckas göra en text som i videon?
Gäller videon Photoshop Elements ?
Sorgen är kärlekens pris
Nej den gör ju inte det tyvärr. Hittar ingen videon för Elements. Men jag tänkte om någon utav er lite mer kunniga visste hur man gör detta fast i elements då:=) Jag bör ju ha dessa knappar också, men jag kan inte hitta blandningsalternativen som behövs.
Du kommer inte att hitta samma knappar i PSE som finns i PS. PS är mycket mer detaljerat med så mycket mer möjligheter. PSE är en enklare variant av PS.
Jag har PS och PSE men jag förstår inte vad du söker för blandningsalternativ. Vad ska finnas i dessa blandningsalt. ? Exakt vad söker du ? Relief som du frågade om finns i PSE - se mitt svar ovan.
Kanske du kan hitta det du söker hos Moderskeppet.se. Där finns både PSE och PS manualer.
Sorgen är kärlekens pris

Det är som sagt bara att sänka opaciteten för lagret med texten för att få den transparent.
http://www.dummies.com/how-to/content/how-to-adjust-layer-opacity-in-photoshop-elements-.html
Här är en guide på engelska som jag hittade: https://www.youtube.com/watch?v=kgzSngJ_uV8. Det är gjort i en äldre version av Elements, men tänkte om den kanske kunde hjälpa dig ändå :)
Tack för alla svar. Att bara sänka opaciteten på en text funkar tyvärr inte i min Ps, texten blir bara ljusare och ljusare men inte transparant tyvärr. Och att använda bara relief funkar inte heller, men nu vet jag vart den ligger så tack för det:=)
Tack för videon, den påminner om min Ps, så det bör funka nu:) Tack för att ni tog er tid!! Med vänlig hälsning

Om den blir ljusare och ljusare så låter det som du har en vit bakgrund och inte har texten på den bild som du vill ska synas genom texten.Och vill du bara skapa en bild vars text är genomskinlig ( alltså ingen bakgrund ) så får du ta bort det ta bort alla lager utom textlagret och spara som gif eller png.
#9 Den videon är riktigt bra. Jag hoppas TS testar den.
Sorgen är kärlekens pris
Toppen tack för tipset!
Men just nu försöker jag få till transparant text på bilder, ska använda till en webbshop, som annonser. Och tack vare videon så har jag kommit mycket mycket längre, men texten blir inte genomskinlig trots att jag klickat på knappen "synlighet"- "ingen" ,(detta ska visst göra texten genomskinlig), men inte min text. I videon fyller man ochså i lagerstil, men där är min PS lite annorlunda, så jag ser inte riktigt vad som ska fyllas i.. Där ligger nog problemet, för min text inte blir genomskinlig. Jag provar vidare, har nog bara missat någon inställning…
#13 Knappen synlighet-ingen låter ju som det blir tvärtom dvs ingen synlighet alls.
Sorgen är kärlekens pris