Bildredigering iFokus

Bildredigering

Etikettfotomanipulation
Läst 459 ggr
Anne.K
2015-04-10 13:03
0

Dragon encounter

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej hopp!

Var länge sedan jag skrev något här, men tänkte att det var dags nu när jag håller på att öva mig på fotomanipulationer.

Jag är ute efter konstruktiv kritik, samt tips och råd om hur jag ska bli bättre.

Jag är ganska mycket nybörjare även om jag hållit på med photoshop till och från under några års period, men det har bara varit lek så inga direkta förbättringar på något eller så. Men nu är jag villig att lära mig på ett helt annat sätt och att utvecklas och bli bättre. :)

Stockbilder

Modell Himmel Fjärilsvingar Löv Svamp

Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning

Anne.K
2015-04-10 13:06
0

åh glömde ju stockbilden på draken. 

Här har ni den: Drake

Cindy-
2015-04-10 13:37
0

Vad roligt att du lägger upp din bild! :)

Bilden är cool "Dark Art" som det kallas.

Jag förstår att bilden ska vara mörk och ge en mörk, mystisk känsla. Men mitt tips till dig är att inte mörka ner för mycket. Vissa delar av bilden är helt svarta. Och när man gör bilder för mörka så försvinner viktiga detaljer i bilden.

Tex vingarna. Man ser inte riktigt om det är vingar eller om det är något annat. Och jag hade svårt att se draken.

Jag antar (och hoppas) att du sparar dina photoshopfiler med alla lager intakta så att du kan om du vill, gå tillbaka och göra ändringar. 

Förutom det så tycker jag att du lyckats bra med din bild. Du har fått fram den kusliga känslan i bilden! 🙂

Anne.K
2015-04-10 13:47
0

Tack så mycket för din input, det är precis sådant jag vill veta som kan förbättra bilden :). 

Ska ta och testa vid något tillfälle och ljusa upp den lite och se om tex. vingarna kommer fram mera. Kände lite själv också att de försvann i det mörka, men kände mig lite låst i mina egna tankar för att göra något åt det, haha. Likaså med draken :P . För jag har alla lager intakta så det är enkelt för mig att gå och fixa till det vid behov. :)

Cindy-
2015-04-10 13:50
0

Ja va bra! :) Då kan du greja lite med den när lusten faller på. Arbetar du med lagermasker? I så fall är det ju bara att pensla bort lite av det mörka med låg opacitet just bara där du behöver. :) Du behöver ju inte ljusa upp hela bilden.

Anne.K
2015-04-10 13:53
0

Jag försöker lära mig att behärska lager masker. men är inte så hemma i dessa. Men de används ändå lite här och där, där jag känner att jag behärskar dom :P. Men ja, jag har enormt mycket att lära för att kunna hitta runt bra i photoshop.

Cindy-
2015-04-10 14:09
2

Om du använder justeringslager (som du hittar under lagerna. (En rund ring som är svart och vit) då får du automatiskt en lagermask. Då kan du lägga på ett justeringslager och sedan måla bort med svart förgrundsfärg där du inte vill ha justeringen på bilden.

Eller du kan invertera lagermasken med Ctrl+I då blir lagermasken vit. Och själva justeringen blir osynlig. Då kan du måla fram justeringen där du vill ha den med vit förgrundsfärg.

Tänk på att ändra opaciteten för penseln beroende på hur mycket du vill måla fram/eller bort. Och välj hård eller mjuk pensel.

När jag ska sätta skuggor och ljus så tar jag justeringslagret Nivåer och mörkar ner bilden. Sen inverterar jag med Ctrl+I och målar fram med vit förgrundsfärg bara där jag vill ha skuggan. Och samma procedur om jag vill ljusa upp vissa partier.

Samma sak om jag tex vill byta färg på något.

Om vill så kan du ladda ner min tutorial här. Den är 4 st PDF filer att ladda ner. Och du hittar länkarna under bilden längst ner. Tutorial

Där tar jag upp lite olika tips som kanske kan vara till nytta. :)

Anne.K
2015-04-10 14:32
0

Tack så jätte mycket :) Ska testa mig fram med detta sedan.

Cindy-
2015-04-10 15:05
0

Ja det kan du göra 🙂