CS2
Hej
Har fått en fråga på min Ps CS2- utbildning som ska skickas in
"Kan man betrakta Photoshops vektorgrafik som "äkta" vektor grafik"?
Är det någon som kan hjälpa mig

Nej. Det är "bara" vektor tills du gör någonting med banorna. Så fort du linjerar eller fyller dom så blir det pixelgrafik. Samma sak gäller för text. Det är banor (som går att redigera) tills man rastrerar den. Då blir det pixlar.
Banorna som du antingen ritar med ritstiftet eller genererar med Shapes/Form-verktyget går att lagra i Paths/Banor-paletten och du kan därifrån aktivera dom igen och redigera dom, men så fort du gör något av ovanstående så blir det pixelgrafik. Photoshop är en bitmappsredigerare (pixelbaserat), du vet.
Dessutom finns det också vektormasker som fungerar ungefär som lagermasker, men det är en helt annan sak.

Jag vill tacka dig så mycket. Du har nog räddat mitt MVG :-)

Vänta med tacket till du sett konsultfakturan jag skickar … 

Snälla…..Jagt har inget studiemedel kvar :-)

Det är lugnt, Canjang. Det går på free-kontot, men under förutsättning att du fortsätter med Photoshop. Ett MVG är bara en bra början…

Det kan jag lova. När jag kollade din hemsida så blir man ju bara såååå engagerad att vilja kunna mera. Fantastiska bilder.

Tackar ! 
Har tyvärr inte hunnit göra det jag borde med den på ett tag nu för jag har varit engagerad med att börja göra en kurs i retuscering hos Bild och foto, men det ska nog kunna bli bättre fart på den också snart nog.
Men fortsätter du med Photoshop så kan jag lova att du kommer att få hur kul som helst när det börjar sitta ordentligt.
Lycka till !