Glöd
FIRST ! och snyggt ^,^
Snyggt Anders!!!!
Har alltid undrat hur man får till sånt där ljus…
Verkligen fräckt!! :)
Häftigt! Jag såg en sådan tutorial som jag har lagt på lager för att testa. var det svårt att göra? har ej hunnit kolla in det så mycket ännu. :) Gillade texten :D

Tack för kommentarerna! :)
#3 Jag gjorde den utifrån en guide som är bra skriven. Om man vet hur de olika verktygen funkar är den inte så svår, annars tror jag det kan bli en del pill. Det finns en psd-fil längs ner till guiden som man kan ladda hem. Jag gjorde det och kopierade över lagerstilarna som används. Och man får en uppfattning av hur lagerstapeln ser ut. Testa den :)
Anders
Sajtvärd på bildredigering och bildbank
digitaldarkroom

Lite OT: Det finns mängder av sajter med tutorials ute där på Nätet och många av dom kanske man knycker ett eller två tips ifrån för "bra-att-ha". Sedan glömmer man bort dom. Den här däremot gick rakt in i Favoriter-mappen utan minsta tvekan, för det som visas här är sånt som går att utveckla vidare. Tack för den pekningen, Anders!
Det kan vara lite "knöligt" att använda Pen Tool/Ritstiftet dom första gångerna man försöker innan man kommer på hur Beziér-kurvor funkar, men man får snabbt grepp om det och det är ett mycket användbart verktyg i många sammanhang. Så kämpa lite med det för det betalar sig stort i slutänden.
Bara mina € 0,02 … 

#6 Varsågod :) Kul att kunna hitta något åt dig :)
Borde pekat på det Jiger säger, att kurvverktyget är lite pilligt till en början. Men för att göra en enkel S-form så sätter man ut en punkt i varje ända på en linje för att sedan markera en ankarpunkt i mitten och dra den å en sida.Sedan dran man "pinnen" som dyker upp åt det håll man vill böjarna ska vara. Lite pill som sagt, men funkar ganska bra efter ett tag.
Anders
digitaldarkroom

Både ja och njaee…. 
Det finns två verktyg som påverkar en Beziér-kurva lite olika. Håller absolut med när det gäller att rita ut dom, men ska man redigera dom så finns det alltså två verktyg.
Nedanför PenTool/Ritstiftet finns det en "pil" som man kan redigera banan med (i CS3 två steg nedanför). Dels en vit pil och dels en svart. Dom ligger som fly-outs på samma knapp (= klicka-och-håll).
Den vita pilen redigerar individuella punkter och handtag (pinnar). Den svarta pilen redigerar hela banan så att man kan flytta den etc. Lite överkoppling finns det mellan dom här två verktygen men det är bara att köra hårt och prova sig fram.
Pennverktyget är nämligen ett av dom verktyg i Photosop som man kan göra mycket exakta markeringar med för t ex friläggningar, så det är absolut värt ansträngningen att bli kompis med det.

Tack Jiger! Ska återvända till dina ord när jag håller på med pennverktyget nästa gång.
Som Jiger säger är det värt mödan att bli vän med pennverktyget då man kan frilägga riktigt bra med det - det funkar nära nog på allt utom hår7luddiga kanter. Ibland kanske detta är enda möjligheten om det man ska frilägga flyter in i bakgrunden då kanaler och liknande har svårt att skilja ut på ett bra sätt.
Anders
digitaldarkroom

>"Ibland kanske detta är enda möjligheten om det man ska frilägga flyter in i bakgrunden "<
Jepp - men glöm för all del inte bort Vektormasken i det sammanhanget.
Nu har jag hi-jackat din tråd tillräckligt tycker jag så vi fortsätter i någon mer pennverktygsspecifik tråd framöver.