Redigera bilder
Hej,
Jag har varit med ett tag och sett att många vill ha hjälp med att ta bort oönskade element i en bild. Ibland är det ju omöjligt att inte få med saker som man inte önskar få med i den färdiga bilden men ofta räcker det att redan vid fototillfället flytta kameran så att störande element inte syns. Är det så att man av bekvämlighet fotar sin bild rakt av och litar på att andra ska hjälpa en till en bra bild? Ofta måste man lägga ned mycket arbete för att "fixa" en bild och när man vet det bemödar man sig noga att försöka få till bilden bra redan från början när man själv måste "photoshoppa" sina bilder.
Jag tror mer på att de vill se hur resultatet blir för de kanske är tacksamma över vilken kunskap de flesta har här på bildredigering.ifokus.se. Jag kan hålla med dig om att man borde tänka till vid fototillfället istället för att tro att alla ska få hjälp här.
Tror inte ens det handlar om att folk förlitar sig på andra, detta är nog VÄLDIGT ovanligt. Ibland kommer man på att man vill ha en bild på "det här" och har bara en bra bild det dom vill ha, som tyvärr störs av annat.
Har hundratals bilder jag tagit som jag önskar jag kunnat göra om bara för att vissa saker inte hör hemma i bilden. Det är inte alla gånger så lätt att "göra om" eller "Göra rätt" på plats.
Jag tror att det mestadels är ögonblicksbilder. Man har fotat lite på skoj och fått till någon bild man fastnar extra för, så vill man ha bort något skräp som stör, ofta typ koppel/liknande på sitt favvodjur mm.