Bildredigering iFokus

Bildredigering

Etikettphotoshop-avancerad
Läst 1674 ggr
Cindy-
2

Mitt första försök...

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu har jag bestämt mig för att utveckla mina kunskaper inom några delar av bildredigering. Bl.a hudretusch

Här är mitt första försök. Jag har ännu inte gått igenom hur man jobbar med ögon och mun. Det ska jag kika på i morgon.

Det här är en teknik jag aldrig hört talas om. Man separerar bilden i frekvenser till Lågpass och Högpass. Och sedan jobbar man med de olika lagren. Verkligen roligt.

Jag har börjat lite smått med att testa men är inte färdig med videorna ännu.

Jag vet att bilden jag gjort inte är perfekt. Men jag har precis börjat och jag hoppas bli bra på det här så småningom.

Jag kan varmt rekommendera Moderskeppets kurser! Dom är bra, roliga och lätta att förstå.

pellepiano
0

Mina tankar . Det är populärt med Frekvensseparering nuförtiden och det har många fördelar, att kunna redigera bara färglagret eller texturlagret. Att använda oskärpa för att jämna ut hud oavsett om man separerat lager eller inte är ingen höjdare i mina ögon. Det kan se toppen ut i 100% men när bilden förminskas så blir oskärpeområdena tydligare och det hela får en annan look. Det blir som den klassiska effekten av Marilyn Monroe och Albert Einstein. Se bifogat exempel ( Högpasslagret är Albert och Marilyn är oskärpelagret. Så från början ser man Albert men ju längre ifrån man går från datorskärmen eller förminskar bilden så träder Marilyn fram. ( la in en liten variant av samma bild så blir det uppenbart på en gång utan att man behöver går från datorn =) )

När man separerar bilden med FS så ser den likadan ut eftersom högpasslagret är exakt anpassat till oskärpelagret och så fort man ändrar på ett förhållande så börjar det bli lite onaturligt.

Surface Blur är ett alternativ för att minska spridningen av highlights som vanlig oskärpa ger.

Cindy-
0

Ja den där bilden är rolig :)

Ja på den här bilden har jag använt Gussian blur i första LF lagret och i det andra har jag använt Surface Blur.

Bilden jag la upp här är ju ganska överdriven. Men jag försöker komma in i tekniken. Sen kan man ju om man vill ha det absolut minst förstörande för huden måla  enbart med ljus och skugga. Men det känns som ett evighetsjobb.

Cindy-
1

Ja här kommer en ny bild. Jag är inte nöjd då jag vet om misstag jag har gjort. Men jag ska försöka tänka på det vid nästa försök. 

Hur som helt.  Det har varit många långa men roliga timmar att följa Anders Jensen i den här videon. Jag saknar dock lite mer fördjupning på ögonen. Just det här att "städa" upp sminket. Som man ser på min bild så är det inte så bra.

Jag är glad ändå. Jag ska träna mer. Kanske se om vissa delar i kursen och sen när jag får en massa ledig tid ska jag försöka göra en retusch med enbart ljus och skuggor. 🙂

pellepiano
0

Ja Anders är fantastisk och hittar så mycket olika sätt. Önskar jag hade så breda kunskaper. Jag har inga kurser från dem men kommer ihåg en gratisvideo han gjorde då Dust & Scratches användes för att jämna ut huden. Och det är ett bra verktyg på ett sätt, i och med att det inte förändrar ytstorleken på highlights och sånt. Jag är förjust i Dodge and Burn men som du säger, det tar sån tid, men jag gör sällan supersläta hudar. 

Jag ser inga problem med makeupen, men jag vet iofs inte heller hur målet ser ut.

Cindy-
0

Ja han är duktig. Och han visar i videon även hur det blir när man använder Dust & Scratches. Och även om jag inte använt det på denna bilden så är det mycket användbart.

Det är så svårt det här med hudretusch. Hur jag än försöker här så får jag inte den där riktigt naturliga looken. Men det är bara att fortsätta…….. :)

Dina retuscher är de bästa jag sett någonsin. Och jag kommer aldrig att ens komma i närheten.

pellepiano
0
pellepiano
0
Cindy-
0

Ursäkta att jag är tjatig, men jag vill lära mig det här lite bättre. Pelle om du kikar in här kan du kolla om denna är bättre. Alltså om den ser mer naturlig ut. Om huden är bättre och inte ser så blurrig ut. Eller är den för skarp?  (Jag har bara jobbat med huden, ingenting på ögon och mun.)

pellepiano
0

Den sista du gjorde är bättre. I mina ögon syns det direkt när en bild använder för mycket oskärpa, när bilden visas i mindre storlek. 

Jag gjorde en liten hudtest på din bild om du ursäktar att jag testade på den. Och med D&B blir det lite  naturligare ( i mina ögon, vad gäller porer ),   mest för att man själv kan bestämma exakt var det ska ljusas upp eller ner ( men inte lika exakt och jämt som det blir med filter  ) .

För att få en bättre vy av vad som bör förändras har jag på toppen i lagerhyllan ett lager som  gör det hela till svartvitt och ett lager med Kurvor för att får rejäl ökad kontrast. Då blir det lättare att hitta områden att ljusa upp eller mörka ned. En del ändra på färginställningarna för att få fram ännu tydligare ojämnheter, men det kan å andra sida orsaka att man jämnar ut för mycket.

Här är en bild också av den samlade masken för dodge and burn. Läskig =)

pellepiano
0

Dodge and burn mask.

Cindy-
0

Ja det är ju så jag vill att det ska bli. Att det inte får se plastigt ut utan en naturlig look. Men jag känner bara att det krävs massor med timmar, dagar, månader att lära sig D&B tekniken ordentligt och få det snyggt.

Och sen tar det ju en enorm tid att göra en sådan retusch. Särskilt då man inte är van. Men jag har bestämt att jag åtminstone ska göra ett försök en gång så får jag se vad jag tycker. :)

pellepiano
0

Jag tänkte också att det tar lång tid, men jag tror man sen fastnar i det. Jag kan tycka det är så trevligt att måla ett par penseldrag och se hur en ojämnhet försvinna. De flesta ojämnheter tas ju också bort med Healing Brush eller Spot Healing Brush och där går det lite mer undan.

Jag är lite avundsjuk på Natalia Taffarel och Nienna och alla de andra som får till superrena hudar. Men de ändrar nästan varje pixel, och det känns lite för mycket =) , och är dessutom jätteknepigt.

Cindy-
0

Ja jag blir ju frestad att prova faktiskt. :) Men det får bli när jag känner att jag inte har annat som pockar på. För då vill jag koncentrera mig på det i lugn och ro.

Du behöver inte känna avundsjuka på Natalias bilder. Du gör precis lika fina retuscher. Jag har alltid varit hänförd av dina fina arbeten. Det är verkligen arbeten med klass.