Bildredigering iFokus

Bildredigering

Etikettönskemål-på-förbättringar-nya-forumgrupper-mm
Läst 1074 ggr
setrin
2015-08-10 20:09
0

Hjälp

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej

Skulle varit super snällt om någon kunde tagit bort gallret framför papegojan om det går? Tack på förhand

Tobbe_490
2015-08-11 11:09
0

Hej, Jag har använt Photoshop länge men är en inte så bra på avancerade tekniker. Här skulle jag försöka att med hjälp av klonstämpeln att få bort gallret. Men det är ett jättejobb! Dessutom är pippin oskarp vilket gör att även om man lyckades få bort gallret så skulle resultatet ändå inte bli bra! Det går inte att se på bilden hur stora "luckor" gallret består av men kunde du inte stuckit in kameralinsen genom gallret och på så sätt undvikit problemet?

Bagtjesen
2015-08-11 11:29
0

Håller med Tobbe_490, kameran har fokuserat på gallret. Gallret är så grovt och utgör en så stor del av motivet att man nog måste vara ett verkligt proffs för att få bort det, och troligtvis med ett ändå inte fullgott slutresultat.

Jag kan inte se med vilken typ av kameran bilden är tagen, den har förlortat t ex EXIT/ITPC information i övergången till PNG-format. Men på de flesta systemkameror kan man justera fokus manuellt. Så ta om bilden och ännu närmare om du kan och tryck ner slutaren till hälften och vrid fokus till att vara på gojan - det är så det brukar fungera på t ex Canon och Nikon.

När du fokuserar på gojan så blir ju då också gallret suddigare och mindre dominant i bilden, och kanske lättare att leva med!?

Veda
2015-08-12 10:29
0

Om du har tillgång till papegojan och en kompaktkamera med mindre objektiv  skulle du kunna försöka ta en bild där du sticker in objektivet i gallret (om det är så pass stora hål) eller med ett större objektiv trycka dig så nära som det går och acceptera att du får gallret i utkanten på objektivet. Fokusera på gojan och beskär sen bilden.

Bagtjesen
2015-08-12 13:07
0

#3 Veda, du har en poäng där, men det som kan bli lite groteskt då är perspektiven… Men om man vill ta en bild och vill lyckas jättemycke, då är det bara till att experimentera…

setrin
2015-08-12 21:50
0

#1 Det kanske jag kunde gjort men bilden är lite mer än 1-2 år gammal, jag tog den med mobilen och gojan bor på ett litet ''djur zoo'' 

#2 Som sagt, tog den med mobilen, tänkte inte på att stoppa in den närmare, gojan var ju så pass nära gallret också så det kom nog inte ens upp i huvudet. Då skulle gojan varit avskuren så att man bara skulle sett huvudet på den. Tack för tipsen ska tänka på det nästa gång :)

#3 Kompakt kamera har jag men inte gojan.

Bagtjesen
2015-08-13 11:12
0

Som jag sa tidigare, pröva på bildredigering.ifokus.se, och se om någon där nappar på att göra ett försök. Du verkar ha uttömt möjlighetrna här att få någon som är villig att åta sig att fixa till bilden.

beem
2015-08-13 22:44
0

#6 ?? Frågan är ju i rätt sajt.

Sorg är kärlek som blivit hemlös

fotografen.ville
2015-08-14 10:43
1

Gjorde en liten snabb redigering. Ska det bli bättre så måste man lägga ett antal timmar på det.

Bagtjesen
2015-08-14 13:06
0

#7 ja så där kan det bli när man far runt bland ifokus-sajterna… ber om ursäkt

#8 det blev ändå mycket bättre än vad bilden var från början, och redigeringarna syns knappt. Beskärningen blev också mycket bättre än originalbilden.

setrin
2015-08-14 19:00
0

#8 Oj wow tack så mycket, Det blev mycket bättre än jag hade förväntat mig! :o Tack så jätte mycket! 😇🌺

Whippet
2015-08-14 20:57
0

Gjorde färgerna och skärpan lite tydligare :)

I'm out Vilar huvudet i handen

Bagtjesen
2015-08-15 12:35
1

#11 åtminstone på mina skärmar blir det med din redigering alldeles för ljusa och onaturliga färger. De blir nästan neon-pastell!