Är det svårt eller lätt att....
Hej
Vet inte om tråden hamnade i rätt grupp men hur som helst, är det svårt att ta en bild och göra om den så att den får svart bakgrund? Syftar på att ta en bild på min hamster och vill ha svart bakgrund, han är creme färgad så han kommer ju synas mot den svarta bakgrunden iaf, så vad tycker ni är det svårt eller lätt? hur gör man?
Sen förstår jag att det kan vara olika svårt vilken färg på bakgrunden man har.
I'm out 
Det som kan vara svårt är väl att redigera snyggt där pälsen sticker ut. Bästa är ju att försöka ta en "korrekt" bild från början. :)
Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus
#1 Ja det är ju det som är lite svårt… 😐 Men jag ska försöka.
I'm out 
Whippet, det blir absolut inte lättare av att du tar den mot ljus bakgrund, om du vill efter bearbetning vill hade den mot svart bakgrund. Allt kring kanterna kommer att lysa igenom av lite vitt/beige och det kommer att se underligt ut. Det blirännu svårare eftersom du verkar ha använt blixt, och då fräter du ut mycket av håret till en "matta" utan några teckningar i detaljerna. Har du inget mörkt och enheltigt jämt färgat och som du kan sätta den på, t ex vid ett fönster som ger jämt ljus. En bra tagen bild är lättare att jobba ifrån. Använd inte kamera med blixt på djur det blir sälla bra, och de kan bli skrämda. Om man skall använda blixt, speciellt på nära håll, så bör man sätta blixten så att den bara lättar upp bilden en aning. Bäst med lös blixt aningen från sidan och med 1/4 eller 1/8 av styrkan, om du överhuvudtaget då skall ta med blixt på djur. Många djurfotografer har softboxar som ger ett mer diffust ljus som komer från flera håll och på längre håll. Många lösa blixtar har också sådana där lösa diffusorer att sätta på blixten.
Men jag förordar utan blixt vid ett fönster och en vit pappersskiva/ ett A4 på karton som mjukar upp ljuset lite på skuggsidan - andra hållet än fönstret från ljuset, och aningens vinklat mot djuret.
#3 Hade jag haft bilden i Raw-format så hade det nog gått att rädda mer av bilden. Speciellt där du har tappat texturen.
FOTOGRAFEN VILLE
http://fotografen.no-ip.biz/
Bra gjort #5 fotografen.ville, men det blir ju den ljusa randen runt påverkad av genomlysningen av bakgrunden. Den blev ju som sagt ändå bra, men det visar ju på hur mycket det gärller att tänka rätt redan vid fotograferingstillfället.
#4 Tack för all kritik verkligen jätte bra, jag försökte tänka på vad du skrev när jag tog om några bilder, bilden är utan blixt och mer ljusare med dags ljus, jag brukar inte använda blixt på djuren men nu blev det lite fel tyvärr, jag har nu tagit några bilder, hoppas det blir lite bättre/enklare.
#5 Oj wow du är verkligen jätte bra på att redigera bilder :O Tack så jätte mycket! Kan förstå att det var lite svårt kanske..
#6 Det har du rätt i.
Som sagt har jag tagit lite fler bilder..
I'm out 
Tack så mycket. Jag jobbar som fotograf och redigerare. När du tar dina bilder tänk på att bländartalet på din kamera hamnar mellan 8-10. Detta gör så att ditt motiv blir mer skarpt rätt igenom och mycket lättare att redigera. Sen kan man alltid göra i efterhand det suddigt i kanterna, om man vill.
FOTOGRAFEN VILLE
#8 Det förvånar mig inte ett dugg du är jätte duktig, jag ta faktiskt bilderna med min mobil .. Men jag kan fråga min pappa om jag får låna hans kamera :)
I'm out 
Ordna en svart bakgrund och sätt hamstern där innan du tar bilden.
#7 Minskade ner den eftersom där är mycket brus i bilden. Gjorde inte heller bakgrunden helt svart eftersom då ser det ut som hen svävar i luften :)
FOTOGRAFEN VILLE
Wow det där blev verkligen en lite "knäpp" effekt - men löser problemet med att ha en ljus kant kring pälsen på originalfotot!