Bildredigering iFokus

Bildredigering

Etikettwip-work-in-progress
Läst 1445 ggr
waikru
0

malva blir tecknad

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Godmorgon (eller bara "ah tja om du läser de här när det inte är morgon) alla glada, inte glada och allmänt vad som helst, som vanligt råkar man öppna upp photoshop för sent på kvällen >_>

jag har iallafall sovit några minuter hit och dit. hur som helst så har jag fastnat och behöver råd ;P jag gör en bild åt min treåriga syster malva som hon ska få i ett format över kvadratmetern som tavla sen (hon älskar att se sig själv på bild)

egentligen skulle den vara bättre komponerad med henne på höger sida så jag överväger osymmetrin i bilden men jag vill att hon sja vara så stor som möjligt så hon ser sig själv så mycket som möjligt, bilden handlar liksom om henne och bakgrunden tar lite väl mycket plats.

någon som har nått tips på vad jag ska göra för att det inte ska se ut om att den håller på att tippa åt vänster? eller kanske något annat att kommentera.. 

FÖRE 

puss och kram

/ Freddy

waikru
0

här kommer efterbilden då. häll kritik över mig nu så den här bilden blir så bra som möjligt! ^^

Melianna
0

Gu va fint! Kanske hon bara hamnat lite väl långt ut i vänster kant?

Mvh Anna

andmag
0

Den var riktigt bra, men jag tycker inte fokus direkt är på Malva med tanke på att hon tycker om att titta på dig själv :)

Adobe
0

Snyggt jobbat ! Gillar den bilden.

Bertil

AndersT
0

Det är en snygg bild. Flytta in henne något lite så blir det bra, hon är lite för långt åt vänster tycker jag.

Anders
Sajtvärd på bildredigering och bildbank
digitaldarkroom

waikru
0

done and done, det var klart snyggare när jag flyttade henne lite ^^ tack så mycket! (äre nån som ser något mer så släng in en kommentar! ;P )  annars hamnar nog den färdiga bilden här om ett tag!

Essgarde
0

Riktigt snyggt Fredrik! Vi har btw samma smeknamn :P Ja, jag vet att Freddy inte direkt är ett smeknamn till tjejer, men det är faktiskt inte jag som kommit på det. Har alltid blivit kallad det, fråga mig inte varför… Tror det beror på att bror min alltid kallat mig Ica och jag hatade det när jag var liten, förknippade det med mataffären ^^,

[Wriiist]
0

hur har du gjort!? tyckte de va skit snyggt!!

Men håller me de andra XP

waikru
0

#7 tackar ^^  nej men freddy är ju lite allround iallafall, ena av de större tjejerna i saltkråkan kallas ju det till exempel (mobba mig inte för att jag gillar barnprogram va >_> de blir så när man har småsyskon )

#8 kul att du gillar det, det är lite svårt att förklara för jag har ju använt olika tekniker, regel nummer ett när jag tecknar i den här stilen är att inte vara rädd för färger och alltid tona alla färger så det inte blir samma värde över hela områden på bilden.

resten är väl ett tränat öga och puss och kram på blandningslägen och lagermasker!   testa dig fram och använd ritstiftet till många av dina linjer så kommer du snabbt få grepp om effekten. allt beror på din fantasi.

något annat jag tycker är viktigt är att få in motivets essens, kolla på motivet och tänk vad det säger dig, jag kollar även motivet i skiss och stencil för att se vad det skulle ge för intryck för att sen rita upp liknande de detaljer som du gillade i olika lägen

haha det kommer bli en hel artikel snart det här ;P

ctrl+shift+u > ctrl+j > ctrl+i, sätt till blandningsläge linjär skugga. sen använder du någon form av oskärpa eller kanske minimum för att får fram en skiss

ctrl+j > ctrl+i > linjär skugga > gaussisk oskärpa > lägg samman synliga > justeringar>>tröskelvärde för att få fram en snabb stencil

sen behöver du bara leka ordentligt med färgerna så har du det snabbt. alt klicka mellan två lager för att få det övre lagret att använda det under som en mask.

du får säga till om du gör något för det vore kul att se

Ganbatte!

[Wriiist]
0

Jag fattar inte riktigt början?? Min blir bara oerhört vit!?

waikru
0

när den har blivit vit så så kan du ta minimum eller gaussisk oskärpa för att få fram en svag skiss över bilden, den skissen använder du sen som mall för att återskapa personen med vektorer (ritstiftet) för att få en riktigt snygg look.

annars kan du bara mecka fram linjerna i skissen eller stencilen om du försöker dig på det. det krävs dock rätt framhävda konturer. jag har med en bild på mig där jag blandat stencil och skiss för att sen måla i allting, för att försäkra mig om att till exempel magmusklerna skulle hänga med så använde jag lite burn där för att bygga kontrast för hand.

om du inte menar att du har konturer på en oerhört vit bild förstås för vi blir den ju, isånafall kan du ta en genväg genom att framhäva allting med skissen och använda en gaussisk oskärpa för att få fram mycket av färgerna.

men som sagt det där är bara början av vad jag gör, det skulle krävas en ganska lång förklaring om jag ska beskriva det precis som jag gör men det får bli någon annan gång

obs bilden jag bifogar nu är extremt slarvigt gjord om ni kommenterar den kanske jag börjar gråta så gör inte det XD om ni vill lära er så är det pixliga, lite smutsiga effekten av en halvt bortsuddad stencil för att få lite pop art / serietidnings effekt

[Wriiist]
0

menar du att jag ska måla dit färgerna sen??

waikru
0

ja ^___^  men du kan använda dig av ursprungsbilden i gaussisk oskärpa i bildens olika former för att få vissa snygga nyanser

[Wriiist]
0

jag fattar inte alls? jag har försökt och försökt och försökt igen men jag får mara en vit bild med svarta linjer?? den blir bara så här..?

[Wriiist]
0

här är orginalet

waikru
0

okej det är rätt avancerat och man behöver lite snits kanske, men haka inte upp dig på det där för jag syftade på att jag använder det som mallar och kanske för att göra en bild som inte har lika stora krav på sig, där har du använt minimum ser jag, det får en lite rutig effekt över skissen. kanske skulle det funka bättre om du ökade kontrasten lite och tog en gaussisk oskärpa istället, använder du minimum kan du ju använda en svag minimum fast flera gånger… hur som helst använder jag främst vektorer, ritstiftet, för att få fram alla linjer, och färgen får du som sagt applicera själv, lägg det i ett blandningslager om låter det svarta vara kvar. men det här är bara en extremt ytlig beskrivning om hur jag går till väga, främst så fungerar det så att jag har tecknat hela livet och sitter här med en wacom, det som känns fel målar jag bara själv

[Wriiist]
0

ska jag använda vanligt ritstift lr något annat?? (har också tecknat hela livet XP men jag fick min wacom igår XP)

waikru
0

jag har skrivit på min pres att jag kan hjälpa på msn så du får adda mig så ska jag försöka förklara lite mer

[Wriiist]
0

jag fattar inte riktigt vad man ska ha ritstiftet till? jag vet inte riktigt vad den gör heller??

[Wriiist]
0

vilken utav dem är msn??

[Wriiist]
0

så har addat dej nu XP

waikru
0

okej då kör vi igång!

om nån annan är sugen på att fråga nåt och vill ha svar snabbt så är det väl msn som är lättast de är bara att adda

harebratja~

Essgarde
0

#9 haha jo det är ju sant.. Mobbar dig inte alls, är själv galen i barnprogram och tecknat :P

waikru
0

haha skönt att inte vara själv om de. pheew! XD

Essgarde
0

säger desamma ^^,

Fallande
0

#24 Klart du inte är själv xD Barnprogram är ju kul jö ^^

waikru
0

WOHOO WIP ÄR TILLBAKA!! (var det bara jag som inte hade de kanske?) trodde de här trådarna skulle vara försvunna för alltid och de vore sorgligt XD

Essgarde
0

gött! ne ja hade inte de förut heller

Fridoliin
0

tycker bilden är skitbra!! villkunnasjälv!

skulle själv flyttat upp henne så att fötterna inte ligger så nära kanten, och sen flyttat henne lite åt höger . :) SÅ J*VLA BRA!!! XD

/Frida

Medarbetare på Sång.ifokus.

Stå på dig, annars gör någon annan det.

waikru
0

ja innan jag skickade den till utskrift så fyttade jag henne en del ^^ kul att du gilla den

Essgarde
0

den e skitfin ju. ja har sett den i verkligheten ^^