Frilägga ett motiv
När jag frilägger ett motiv dvs tar bort bakgrunden så tycker jag att kanterna blir så skarpa. De ser så onaturliga ut. Vad kan man göra för att få mjukare kant.
Sorg är kärlek som blivit hemlös
Sorgen är kärlekens pris
Vad använder du för teknik?
Jag har använt Color Range men även sudden. Jag testade även med lasso och deletade.
Sorgen är kärlekens pris
Ja Color Range, eller Färgområde som det heter på svenska, funkar ju bara bra om bakgrunden är enfärgad. Annars är det verktyget inte bra.
Lasso tycker jag också bara funkar bakgrunden är antingen enfärgad eller också väldigt oskarp/softad.
Och sudden ska du aldrig använda. Blir det fel och du inte upptäcker det i tid för att ångra så är det kört. Sudden är ett verktyg jag aldrig använder.
Använd i stället en lagermask och måla bort med svart förgrundsfärg. Om du gör fel så ändrar du bara till vit förgrundsfärg och målar tillbaka. Du har också full kontroll då du kan ändra penseln mellan hård och mjuk. Då blir det aldrig hårda kanter om du känner dig fram till rätt hårdhet/mjukhet på penseln.
Om jag har en bild som ska friläggas och det är en rörig bakgrund. Då öppnar jag bilden. Dublicerar den, men lägger ett enfärgat lager mellan de två bilderna. Sen ställer jag mig på bilden högst upp i lagret och lägger på en lagermask. Sen är det bara att börja frilägga med lagom hård/mjuk pensel. Zooma in ett par hundra procent när du frilägger.
Här är några tutorialer som jag hittade nu när jag googlade.
#3 Ja lagermask det måste jag testa. Jag har läst om det för länge sen men inte satt mig in i det. Nu är det dags.
Tack för tipset.
Sorgen är kärlekens pris