Elements 13 - textkorrigering i efterhand
Jag är nybörjare på Photoshop, har jobbat med det ett par månader kanske. Har sett en del videor på Youtube o s v, men har förstås mkt kvar att lära. Jag har en fråga om att jobba i lager. Får kanske 5-6 lager inkl. textlager, och sparar det som PSD. Har då lagt in effekter, ofta s k snabbeffekter. Senare kanske jag vill in och korrigera i textlagret. Och det är då jag får problem. Kan någon berätta för mig på ett enkelt sätt hur jag ska göra? I dagsläget får jag slänga effekt-lagren för att kunna bearbeta textlagren och få förändringarna att "gå igenom". Och så gissar jag att det inte ska behöva vara…??? Har provat massor av olika sätt, men lyckas inte hitta ngt som fungerar. Tacksam för hjälp!
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
Jag tror inte du kan korrigera det i efterhand.
Om jag skriver en text och tex lägger på en skugga och sparar den som PSD så kan jag inte korrigera effekten när jag öppnar lagret igen.
Sorg är kärlek som blivit hemlös
#1 Det är så jag upplever det - att det inte går. Fast jag tycker att det BORDE gå, och kompisar säger att det MÅSTE ju gå… Får se om någon här har lyckats…! Annars får jag söka några varv till på Youtube och se om det finns någon instruktionsfilm där de har lyckats "knäcka nöten"…. Det vore ju så himla praktiskt om det gick!!!
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
Det skall gå att göra om man sparat alla lager 'separat' och om man har åtminstone texterna som smart objects, läste jag i en nybörjarbok, men jag har inte laborerat så mycket med text ännu.
https://helpx.adobe.com/photoshop/using/create-smart-objects.html
Det skall t o m gå att använda Linked Smart Obects och ändra i det objektets fil och få till ny resultat i efterhand.
#3 Ska kolla närmare på det! Tack för tips!!!!
Självklart kan du öppna filen och redigera texten om du sparat filen i photoshop med alla lager intakta. Om du inte kan redigera texten så måste det bero på att du slagit ihop lager. Eller rastrerat texten.
Du kan alltid öppna psd filer och göra ändringar. Men du får absolut inte slå ihop några lager. De lager som är hopslagna kan du inte göra något åt.
Problemet med PSE är att de lägger tex en skugga på originallagret - inte på ett separat lager.
Aha… okey, ja jag vet ju inte hur PSE fungerar. Jag trodde att det var som i photoshop att endast själva texten får skuggan.
#6 beem - Vilken version av PSE? Jag har upp till PSE11, och Uppkatten skriver om PhotoShop rent allmänt. Jag tror att det är begränsningar också i vad man kan göra i läget innan man sparar till PSD, i PS CC 2014/15 så begränsas sakerna t ex om man öppnar TIFF-filer.
Testade i PSE 11 och där finns inte smart linked objects, men jag kan lägga till och spara i PSD och öppna igen och åtminstone ta bort texten! I PS CC 2015 öppnade en DNG och lade till lager och text och sparade PSD och öpnnade igen och kunde t o m redigera texten.
Om det är fortsatta problem så testa med en enkel fil och lägg till lite i steg som du absolut vet att du gör och för varje steg spara/stäng och öppna och se vad det är som påverkar det negativt.
Använd bara en enda snabbeffekt och se om det är det som påverkar, och vilken effekt det är. Återskapar en effekt inte problemet så ta bort den och lägg till en annan eller se till att du har ett par, lägg sedan till effekter och se när det ger problem. Vanlig felsökning alltså. Jag hittar ingenting på detta när jag googlar på engelska.
Snabbeffekter tror jag är 'after effects' på engelska - jobbar nästan uteslutande på engelska just för att det brukar finnas mer material om man söker på eventuella problem på engelska.
Ibland brukar man få en information om att textlagret måste … för att kunna använda effekten. Svarar man ok då går texten inte längre att redigera. Gäller inte alla effekter men vissa av dem.
#8 Jag har PSE 12. Ja det går ju spara i PSD och sen öppna igen och ta bort ett helt lager. PSE är ju en enklare version av PS och tanken är ju att det ska vara enkelt. Om man lagt tex skugga på en text så kommer skuggan på samma lager som texten och går då inte korrigera om man öppnar lagret igen.
Jag har även PS CS 5 och där kan man göra mer och bättre då det tex gäller att lägga till skugga på en text.
#0 Corels Paint Shop Pro har den möjligheten att man kan välja att lägga tex en skugga på separat lager. Det är ett mycket bra program - likvärdigt med PSE.