Elements 13 - textkorrigering i efterhand
Jag är nybörjare på Photoshop, har jobbat med det ett par månader kanske. Har sett en del videor på Youtube o s v, men har förstås mkt kvar att lära. Jag har en fråga om att jobba i lager. Får kanske 5-6 lager inkl. textlager, och sparar det som PSD. Har då lagt in effekter, ofta s k snabbeffekter. Senare kanske jag vill in och korrigera i textlagret. Och det är då jag får problem. Kan någon berätta för mig på ett enkelt sätt hur jag ska göra? I dagsläget får jag slänga effekt-lagren för att kunna bearbeta textlagren och få förändringarna att "gå igenom". Och så gissar jag att det inte ska behöva vara…??? Har provat massor av olika sätt, men lyckas inte hitta ngt som fungerar. Tacksam för hjälp!
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
Jag tror inte du kan korrigera det i efterhand.
Om jag skriver en text och tex lägger på en skugga och sparar den som PSD så kan jag inte korrigera effekten när jag öppnar lagret igen.
Sorg är kärlek som blivit hemlös
#1 Det är så jag upplever det - att det inte går. Fast jag tycker att det BORDE gå, och kompisar säger att det MÅSTE ju gå… Får se om någon här har lyckats…! Annars får jag söka några varv till på Youtube och se om det finns någon instruktionsfilm där de har lyckats "knäcka nöten"…. Det vore ju så himla praktiskt om det gick!!!
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
Det skall gå att göra om man sparat alla lager 'separat' och om man har åtminstone texterna som smart objects, läste jag i en nybörjarbok, men jag har inte laborerat så mycket med text ännu.
https://helpx.adobe.com/photoshop/using/create-smart-objects.html
Det skall t o m gå att använda Linked Smart Obects och ändra i det objektets fil och få till ny resultat i efterhand.
#3 Ska kolla närmare på det! Tack för tips!!!!