Bildredigering iFokus

Bildredigering

Etikettshow-off-före-efter
Läst 769 ggr
Cindy-
2007-10-15 21:46
0

Flicka Före-efter

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har gjort om en bild på en flicka. Originalet är fint, men lite för rött för min smak.

Får se vad ni tycker

Bild från Sxc.hu

Original

Cindy-
2007-10-15 21:47
0
AndersT
2007-10-15 21:51
0

Stämningsfull bild. Inte för rött, men skulle vilja se den lite mörkare/nedtonad. men helt kalrt en bra bild du fått till…

Anders
Sajtvärd på bildredigering och bildbank
digitaldarkroom

Cindy-
2007-10-15 22:02
0

#2 Lite nedtonad.. ska försöka fixa det sen så får jag se hur det ser ut. Håller på med nåt annat just nu *s*

Cindy-
2007-10-15 22:26
0

Nu ska vi se, nu har jag tonat ner den lite. Glad

AndersT
2007-10-15 22:29
0

jag gillar den versionen bättre :)

Anders
Sajtvärd på bildredigering och bildbank
digitaldarkroom

Cindy-
2007-10-15 22:32
0

Okey..jag håller nog med. Såg skillnaden när jag var färdig. Den blev bättre.

SillyZones
2007-10-15 22:36
0

Jag tycker att hennes arm och hand är för grå. Det hajjade jag till på.

Jessica, Sajtvärd på Norsk Skogkatt ifokus
S*SillyZone´s Norsk Skogkatt

Cindy-
2007-10-15 22:49
0

#7 Okey, är denna bättre?

kajsa56
2007-10-15 23:03
0

så fint så! ser ut som ett gammalt foto tycker jag.. en tjej för 100 år sen typ….

Cindy-
2007-10-15 23:11
0

Ja Kajsa, det var ett fint foto jag hittade.

Jgraph
2007-10-15 23:58
0

… och jag måste nog (tyvärr?) tycka att den första redigeringen var den bästa. Det blev någonting Viktorianskt över den som gick bort i de senare varianterna. Just den där balansen mellan sepia och bleka färgtonerna i klänningsbården och blomman. Som jag ser det ett avsteg från den metodik du vanligen använder och här gör något som är åt det andra hållet. Inget drama, utan stilla och kontemplativt. Tidlöst. Bredare. Lågmält expressivt.

// "Punktens rike har inga gränser."   - Vasilij Kandinsky. //

--- DKJ ---

heliotropes
2007-10-15 23:59
0

Håller med#9:)

Eva // medarbetare på Perser

Cindy-
2007-10-16 00:08
0

#11 Okey, ja det där med rätt färger är inte lätt. jag tror jag gillar båda faktiskt. Inte den mittersta för den blev som #7 skrev grå.

Det är förvisso så att det inte är den vanliga typen av bilder jag brukar göra. Men det är samtidigt skoj att prova andra varianter. Och sen har jag varit lite tom i bollen de sista dagarna och inte riktigt fått till det jag vill.

Jgraph
2007-10-16 08:41
0

Jag tror du missuppfattade mig lite där. Jag tycker färgsättningen i första redigeringen har en utmärkt harmoni. Sedan är det bara positivt att det är ett avsteg från vad du "normalt" brukar göra. Testa nå't annat, som du säger. Bredda repertoaren.

"Tom i bollen.." - inte så konstigt med tanke på vad som händer och kommer att hända ;). Ser man det som bildanalys så är det alltså Cindy som står där och funderar. En spegling av dig själv…

"Punktens rike… osv" har (igen) med komposition att göra. En punkt är ett mycket starkt bildelement och det är därför det används flitigt i reklam t ex. Blomman (punkten) är bara någon procent av hela bildytan, men dominerar den ändå mer eller mindre fullständigt. Tänk bort den så blir bilden helt annorlunda. Sedan har vi ledlinjerna henes blick mot blomman (diagonal) och armen-handen som håller i den (horisontal). Båda rörelserna mot punkten - eller hur? Bildar en triangel som blicken vandrar runt, runt i och hålls kvar i bilden.

Och hur är det med Gyllene Snittet (Rule of Thirds) ?

Ursäkta den akademiska dissekeringen av bilden, men det är lättare att åskådliggöra med bild.

Slut på lektionen.  Skrattande

--- DKJ ---

Cindy-
2007-10-16 10:54
0

#14 Tack :) Jo, jag missuppfattade dig nog lite.

Och tom i bollen, *s* jo det kanske har sina förklaringar.

Du är så klok, tack för lektionen!!! Tar gärna emot fler Glad

Jgraph
2007-10-16 12:54
0

Tror du att du skulle kunna prata lite med min chef ? Han säger nämligen att: "Du är f-n inte riktigt klok !"  /LOL/

Det är nog stor risk att det blir fler "lektioner". Man kan alltid avfärda kompositionsteori som "ökendammigt torr vetenskap", men försök komma undan att den faktiskt är relevant och har varit sann i några hundra år…

Jgraph
2007-10-16 12:58
0

Föresten - kom att tänka på det…

Kanske skulle kunna vara en bildutmaning det där med punkter i bild. "Punktens rike har inga gränser ". Skulle vara intressant att se hur folk uppfattade det.

Hm - nu blev det visst OT…

Cindy-
2007-10-16 14:42
0

Ja må så vara "ökendammig torr vetenskap" men det är intressant!! Och jag önskade att man tänkte på det lite oftare.

Det blir oftast så att man går på känslan. Ibland känner jag att en bild jag gjort känns väldigt bra. Och ibland känner jag att den inte stämmer alls…….men har svårt att sätta tummen på var felet är.

Jgraph
2007-10-16 16:49
0

Nu sitter man ju inte direkt och delar upp bilden i geometriska figurer medans man fotograferar eller redigerar den. Oftast inte heller när man skapar en bild från noll. Man gör precis som du gör att man känner när det funkar och när det inte gör det. Antingen har man den här förmågan att känna, eller också har man det inte.

Kompositionsteori är alltså oftast en efterkonstruktion till varför det funkar eller inte, men visst är det en fördel när man fotograferar att man känner till t ex Gyllene Snittet och inte bara stirrar sig blind på vad man har i mitten av sökarbilden. Det är lättare att göra kvalificerade bedömningar om man känner till lite om komposition.

Skriver Photoshopkurser just nu så det ryker ur öronen, men jag kanske får tillfälle att återkomma med något om komposition. 

Det finns en ypperlig video om grunderna till bildkomposition på Radiant Vista som heter "A Primer on Composition". Ja, den är (tyvärr) på engelska, men det är en video så det är rikligt illustrerad engelska som är hyggligt lätt att förstå. Finns som QT, WMV eller iPod Video.

A Primer on Composition

Cindy-
2007-10-16 16:54
0

Okey…ja jag är ju inget vidare på engelska…….kan tänka mig att där finns ord jag aldrig hört förr…*s*

Men jag ska kika. Tack :)