Varför gör plattan så?
Jag har en ny ritplatta och den beter sig skumt..
Jag kan inte rita med den på små ytor, håller jag udden nere länge så blir det som ett högerklick och alternativ poppar upp.
Som ni kan förstå så stör ju detta något fruktansvärt när jag försöker arbeta eftersom jag helt enkelt inte Kan arbeta om jag inte gör snabba rörelser och det jag behöver just nu är ett "pill"jobb!
I inställningarna står det att udden endast är ett "click" (dvs vänsterklick) så jag förstår inte varför det då ska poppa upp meny/alternativ. Det blir ju inte så om man använder en vanlig mus.
Det är blir ju ett problem när jag ska jobba med mindre ytor och därmed inte rör pennan mycket. Jag håller exempelvis på att manipulera en bild där jag bara rör pennan några millimeter - varpå ett högerklick skapas och stör arbetet. Jag kan inte jobba!
På min laptop där jag har Windows 7 (eller windows 8, kan inte minnas exakt vilken just nu :P) där måste jag hålla pennan nere mycket längre innan detta poppar upp men på nya stationära datorn med Windows 10 poppar det upp efter inte ens en halv sekund!
Är det någon som kan hjälpa mig? Det börjar bli riktigt irriterande..
Plattan är en Wacom Intuos pen & touch medium (touchen är inte aktiv)
med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning
Har du testat att uppdatera/installera om drivrutinerna?
Klickat ur ''använd windows link'' .. finns som ruta någon stans bland plattans menyer.. brukar vara där man ändrar knapparna på plattan eller nåt. är den ikryssad så kluddar plattan för mig och jag får en irriterande ring varje jag jag använder pennan mot plattan.
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
#1 Den är nyinstallerad så det har det absolut senaste hämtat från Wacoms egna hemsida.
Den där ringen du pratar om dyker upp för mig! Superdryg!
Ska se om jag lyckas hitta någon windows link!

#2 Bifogar bild :) Ligger under ''mapping''.
Kryssar du ur så slipper du åtminstone ringen som kommer upp. Kommer den tillbaka så öppna bara inställningarna och ''påminn'' datorn att du har egna drivrutiner. Fast det ska inte behövas.
Zabbio - du är awesome! TACK! ❤️
Problemet löst, nu kan jag äntligen jobba igen 🥳
Haha att en så liten sak kan göra en person så lycklig, haha. Höll på att slita håret av mig innan jag skrev inlägget :P Vilken tur att du var inne 😃
(Vacker råtta på din Avatar, btw :P)
haha, den där ringen drev mig till vansinne när jag bytte till windows :P Hade ett halvt h-vete att hitta någon lösning på det. Sen har jag bytt och installerat plattor så jag kommer ihåg den där kryssruta.. borde vara urkryssad som default tycker man :)
(Tack detsamma! Det är lilla Niftie :) )