Vilket redigeringsprogram rekommenderas?
En som jag känner önskar börja redigera foton själv…men har inte hållit på så mkt med det innan.
Vilket program är bra att börja i och som även håller ett tag och som inte tar allt för mkt datautrymme?
Elements eller?
Ska gå att ändra i färgtoner, redigera bort småsaker, beskära, klona, öka kontrast…dvs de nödvändigaste funktionerna!

Jag kan inte så mycket om vad elements innehåller. Jag har Photoshop CS 3 och är nöjd med det. Men hur stort får programet vara? Vad som är "för mycket" kan vara olika.
Har haft element 5 och det räcker bra till det du beskrev att hon ska använda det till.
Det finns såklart en del som fattas i element om man jämför med PS, men det är ju inte så konstigt. Det är en väldig prisskillnad också.
Men för lättare justeringar så klarar hon sig jättebra med det. Och jag tycker t.o.m man kan göra mycket mer än vanliga justeringar.
Hur stor plats det tar vet jag inte riktigt.

Jag misstänker ju skarpt att ca2-3 tar betydligt mera plats och kräver mera minne än Elements iallafall.
Har själv cs2…och vet att det kräver en del bara det.
Kan det vara vettigare med ett äldre Photoshop än med Elements?
jag skulle rekommendera elements.det är smidigt för nybörjare utan att det krånglar och sen har du massa bra guider på www.bildbehandla.se
sen avgör priset också. jag har precis köpt cs3 och den kommer att kosta mig runt 10 000 :-
det kanske inte är så roligt att slänga ut de pengarna om man är nybörjare
#4 tycker inte de e några roliga pengar att kasta ut om man e duktig heller =P
och att svara på denna tråd så har faktiskt ja använt mej stort sätt hela tiden fram till denna månad av photoshop elements 2.0 (!!!) och de har funkat jätte bra för mej =)
och de du säger "de nödvändigaste funktionerna" iaf de du beskriver först där uppe , finns inte de i typ alla photoshops ? =S
Eller så kan hon ju prova GIMP. Vet ingenting om GIMP men som jag förstår så är det gratis att ladda hem det.
Och vi har ju några duktiga här inne som använder GIMP. Så vad jag har förstått så kan man göra väldigt mycket i det programmet.
Det kanske vore nåt att börja med, just för att se om bildredigering är nåt som hon gillar eller inte. Sen kan hon ju bestämma sig för vilket program hon vill ha när hon provat på det.
#5 nej det är det inte men man vill ju inte pirata och åka dit heller, då är det nödvändigt ont. Jag valde att antigen köpa här i sverige eller usa. i usa hade det kostat 4500:- och här kostar det mer än dubbelt. så visst blir man utnyttjad av Adobe. Men kan man tjäna lite pengar på det man kan i photoshop så är det väl värt alla pengarna.

Nej Bullan, har du CS2 så har du absolut INGEN nytta av elements. Jag hade den förut innan jag skaffade Cs2. Finns inget i element du kan göra som du inte kan göra i Cs2.
Däremot finns det mycket du inte kan göra i elements som du kan i ditt nuvarande program. Så det finns ingen vits med att installera det. Tar bara en massa onödig plats för dig.