Bildredigering iFokus

Bildredigering

Etikettphotoshop-elements
Läst 2358 ggr
micki78
0

Oskarp Bakgrund

Hej!

Är det någon som enkelt kan förklara för mig hur man gör en bakgrund oskarp.

Jag har ett fotografi på en hand med en ring, jag vill att bakgrunden ska vara suddig och ringen, eventuellt handen också klar och skarp.

Jag har Photoshop Elements 10 och är amatör:=)

Tack på förhand.

Tobbe_490
0

Hej,
Jag vet inte hur mycket du kan om PSE men så här brukar jag göra:
Markera "huvudobjektet" som du vill ha skarpt med trollstaven. När du har markerat objektet som nu ska vara omgärdat av en "myrgång" går du till "Markera" och väljer "Omvänd".  Därefter går du till "Filter" och väljer "Oskärpa" och väljer "Gaussisk oskärpa". Där kan du välja graden av oskärpa genom att dra i reglaget. När du är nöjd tryck på "OK". För att gå ur markering tryck "esc" på tangentbordet.

micki78
0

Stort tack för hjälpen!! Det var precis vad jag letade efter. 

- Allt funkar ända tills jag ska gå ur markeringen, när jag trycker på ESC så försvinner inte markeringen…

Sen undrar jag, det är ganska svårt att få maskeringen med trollstaven jämn, finns det något verktyg som man enkelt kan dra i maskeringen? ( förutom själva trollstaven då, för den är lite svår att få det jämt med.)

Tobbe_490
0

Det finns andra metoder att markera ett objekt t.ex. lassot men med trollstaven är det enklare. Pröva att trycka "ALT" samtidigt med trollstaven och + ändras till minus inuti symbolen. Nu kan du ta bort det som är markerat utanför objektet. Fortsätt att arbeta med plus och minus tills du är nöjd. Det finns också "Förfina kant" som man kan experimentera med. Varför inte ESC funkar för dig vet jag ej.

pellepiano
0

Lens Blur är ett filter som är gjort för att likna oskärpa från objektiv. Man kan göra oskärpan dynamisk i djupled med en lagermask. Gaussisk oskärpa är inte att föredra.

http://www.photokaboom.com/photography/learn/Photoshop_Elements/dof/1_lens_blur.htm