Bildredigering iFokus

Bildredigering

Etikettoff-topic
Läst 1147 ggr
micki78
0

Vit bakgrund

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej!

Jag har ett problem med att få en någorlunda vit, eller ljusgrå bakgrund. Jag håller på att fota lite smycken och har ett fototält med bord och fotolampor på sidorna om tältet. Men, bakgrunden blir antingen rosa eller orange/gul, och det är för mig helt omöjligt att redigera bort det rosa, eller orange/gula till vitt. Ljusgrått där i mot brukar gå ganska bra att redigera till vitt i efterhand.

Jag har vitbalans auto och har ljusat upp kamerainställningarna så gott det går, och bilderna blir ljusa, men inte vita. Kelvin 5400 blir bara orange, likaså lysrör osv, den enda som ser "vit ut" i kameran är vitbalans auto.

Vad kan man göra så bilderna inte blir rosa eller gul, orange? Grejen är att själva smycket ser lite rosa ut också så jag vill ha det vitt eller ljus grått.

Bifogar en bild så får ni se..

Mycket tacksam för svar.

micki78
0

Förlåt, mitt inlägg handlade kanske inte så mycket om Bildredigering utan mest om fotograferingen såg jag nu, Men, jag är även intresserad av att kunna få denna rosaaktiga bakgrund vit. Hur gör jag?

Florrpan
0

Använder du något program, såsom Lightroom eller Photoshop?

Att ändra vitbalansen manuellt i efterhand är väldigt enkelt. Men det bästa är väl att manuellt ställa vitbalansen innan mot t.ex ett gråkort, innan du tar kortet.

Däremot kommer du aldrig få en helt vit bakgrund eftersom din ljussättning kastar skuggor. Men allt detta är supersimpelt att ta bort i efterhand i valfritt redigeringsprogram.

micki78
0

Jag har Photoshop elements 10. Hur ska jag redigera bort det där? Jag är inte duktigt på redigering., vart hittar jag inställningarna?

Bra tips om att ställa in vitbalansen mot grått, ska prova det.

micki78
0

En fråga till, jag har ställt in vitbalansen nu mot en ljusgrå bakgrund, men hur använder jag den sen? I vilken inställning finns den?

Tack på förhand.

Florrpan
0

Adobe bör ha ett bra bibliotek på guider. Det du vill leta efter är hur man använder adjustments layers, specifikt "Levels" är bra att använda för att tona bort skuggor. Lär dig även "masking" för att kunna välja vilka områden som ska påverkas.

Det beror på din kamera. Leta upp någon guide på hur man manuellt ställer in vitbalansen mot ett gråkort. Du kan ju även manuellt ändra vitbalansen i efterhand, bäst blir det om du fotar i RAW format.

fotografen.ville
0

Lite snabbt gjort så kan bilden bli så här efter redigering i Photoshop.

micki78
0

#6 Jätte bra redigerat, dock ser man lite orange/rosa i själva smycket, jag tror inte det går att redigera bort, det blir bara så när man får en ljusrosa bakgrund, det sitter fast i smycket lixom.  

Jag är inte så duktig på photoshop och skulle bli överlycklig om du vill berätta steg för steg hur du fick den vit:=))

Florrpan
0

#7 Du måste lära dig "masking", som jag skrev tidigare.

https://www.youtube.com/watch?v=teAfvmcFwik

Veda
0

Ett snabbt sätt att få bort rosa/gula eller blå/gröna färger från en bild med motiv i annan färg är att skapa ett justeringslager Nyans/Mättnad och dra ned mättnaden på de oönskade nyanserna. I det här fallet har jag dragit ned mättnaden på rött till noll och gult till nästan noll. Sen behöver bilden ljusas upp mm, men det har jag inte gjort. Det här har jag gjort i Elements 12 men det funkar lika i 10 (som jag också har haft förut).

De bästa är förstås om man kan ställa in kameran på rätt vitbalans innan man tar bilden. I Camera raw, som också finns i Elements,  kan man göra en hel del justeringar också, även om man fotar i jpg.

micki78
0

#8 Tack för videon, jag ska kika på den.

#9 Väldigt bra tips också, jag tackar för det.  Att man kunde dra ner färgerna till noll hade jag missat.

Cindy-
0

Jag vet inte om ringen är helt i silver eller om den är i guld.

Men fotar man detaljer som tex smycken så är det fint om bakgrunden är vit eller svart. Jag reglerade först vitbalansen. Sen markerade jag ringen och drog upp nivåer en bit.

Snyggast blir om bilderna är fyrkantiga då det är så mycket luft på sidorna.

Cindy-
0

Ringen i guldfärg. Beskär till fyrkantiga så får du bort den fula gråa fläcken uppe till vänster som finns på båda bilderna. Och om du inte vill beskära så kan du ljusa upp enbart hörnet med nivåer, eller måla.

Det finns lite skugga kvar efter ringen så att den inte ska se ut som att den flyger i luften.

Veda
0

Oj, det missade jag att den var guldfärgad. Då kan man förstås inte dra ner gult och rött till noll.

Cindy-
0

#13 Jodå det kan du eftersom du kan måla tillbaka färgen på ringen i lagermasken :)

micki78
0

#11 Jätte fint redigerat, det är bara för mig att börja öva:) Vart i Photoshop reglerar man vitbalansen?

#13 Nej ringen är helt i silver:) Men jag förstår att det är svårt att se då bilden är så dålig.

Florrpan
0

#15 filter > camera RAW filter

micki78
0

#15 Tack!

micki78
0

#16  Jag skapade ett lager, gick in på filter men där finns inget som heter camera RAW.   Jag har Photoshop Elements 10.

micki78
0

#9  Jag skapade ett nytt justeringslager, fick in på Nyans/mättnad och skulle dra ner det röda och gula till noll. Men procenten stod redan på noll, och när jag ökade steg procenttalet uppåt och blev rödare,  och minskade jag på röda så blev det minus -10 procent och blev mörkare rött.

Veda
0

#19 När jag skrev noll, menade jag ingenting. Motsvarar -100. Tänk på att ändra kanal från Master till den oönskade färgen. Men som sagt funkar bara om motivet inte innehåller den färgen. Sen kan det bli en bättre bild att inte ta bort för mycket.

Du kan också prova att justera bilden i Camera Raw innan du justerar i elements. Jpg-bilder öppnas genom att man i arkivmenyn väljer "Öppna i Camera Raw". Programmet är en lightversion, men man kan göra en hel del, bl a justera vitbalansen. Bäst blir det om man kan fota i rawformat, men det går att fixa en del på jpg också.

Cindy-
0

Man kan justera vitbalansen med kurvor eller nivåer. Det brukar jag göra. Det finns 3 pipetter att använda. En för vit, klicka på bilden där den är som ljusast. En svart, klicka där det är som mörkast. Och en grå pipett för mellantoner.