Bildredigering iFokus

Bildredigering

Etikettphotoshop-avancerad
Läst 869 ggr
hellokitty
2007-11-02 17:42
0

cs 3 och ludd

Hej,

jag har precis tagit det enorma klivet från photoshop 7 till cs3. Försöker nu navigera bland allt det nya.. Ett problem jag inte hittat nån lösning på än är hur man får "litet ludd" på markeringar, t ex om man vill markera, ringa in ögonvitor och vill ha ludd ex 2. När jag försöker göra det blir det hela tiden mycket större omkrets som påverkas, som om jag hade skrivit in ludd 20 istället. Nån som förstår hur jag menar och vet hur jag ska göra?

AndersT
2007-11-02 21:24
0

Är ju svårt att förstå om det blir 20 i ludd istället för 2, om du skriver in detta. har ingen förklaring till fenomenet.

Men det du kan testa att göra är att nollställa alla verktyg och se om det funkar…

Anders
Sajtvärd på bildredigering och bildbank
digitaldarkroom

Jgraph
2007-11-02 22:22
0

Hmm…. måste hålla med Anders om att det verkar ytterst underligt. Finns inte så många inställnigsmöjligheter för markering mer än just ludd, så det är svårt att tänka sig vad mer som skulle kunna inverka på markeringserktygen.

Svårt att komma med något också när man inte ser vad som händer när du gör markeringar.

Vad använder du för att göra markeringarna ? Lasso, Eliptisk markering eller… ? Om Eliptisk markering - har du kollat så att Stil står på Normal och inte på t ex Fasta proportioner ?

Ibland kan Photoshop "få spatt" och börja bete sig konstigt och ett sätt att återställa Photoshop till fabriksläge är att byta ut inställningsfilen.

*Stäng ner Photohsop (File/Arkiv - Exit/Avsluta) och se till att det avslutas ordentligt.

*Tryck ner alla "styrtangenter" på hela vänstra sidan - Shift + Ctrl/Cmd + Alt/Opt och håll dom nertryckta medans du startar upp Photoshop igen. 

*När Photoshop börjat uppstarten får du en dialogruta som frågar om du vill byta ut Photosops inställningar (preferences).

*Svarar du ja tas den nuvarande inställningsfilen bort och Photoshop bygger en ny som utgår från fabriksinställningarna.

VARNING! Om du gör detta försvinner alla inställningar du gjort och du måste göra om dom från början. Du tappar också alla dom penslar, lagerstilar etc som du har lagt in, så du kanske vill göra en backup på dom innan du gör den här åtgärden.

Det är naturligtvis en nackdel, men fördelen är att du får ett "nytt" Photoshop utan att behöva installera om programmet.

hellokitty
2007-11-03 00:21
0

Jag kör med lasso. Har precis installerat cs3 (och leopard) så jag har inte hunnit göra några egna inställningar. Får försöka ändå med din metod och ta bort inställningsfilen eller vad det heter. Återkommer och berättar hur det går!

Jgraph
2007-11-03 08:07
0

Ok - jag kan naturligtvis inte garantera att det hjälper, men det skadar i alla fall inte att prova. Annars är det nog bara Adobe Support som gäller …