ÄppelPäppel
Blir så arg!! Alla mina bilder blir grusiga, brusiga. Vet inte vad jag gör för fel. Misstänker starkt att det är skugga-högdager som tar fram bruset. Frågan är bara hur jag ska bli kvitt det…. har försökt, men lyckas inte.
Undrar om det bara är jag som får det här fenomenet?
Det här är ett riktigt bra exempel på en brusbild *s* Försökte reducera det på nåt sätt, men det sitter där det sitter…..
Originalet

Använder du något skärpefilter?
Anders
Sajtvärd på bildredigering och bildbank
digitaldarkroom
Ja det sista lägger jag på lite skärpa. Men bruset uppkommer tidigare.

kolla i vilket steg det uppträder och gör andra inställningar/slopa det steget/brusreducera
Anders
Sajtvärd på bildredigering och bildbank
digitaldarkroom
Ja, jag får göra det. Kollat genom att stänga lager uppifrån och ner, och jag kommer ända ner till skugga-högdager. Det är därför jag tror att det kommer därifrån.
Frågan är bara vad jag gör för fel….men jag ska nog komma på det…
Jag tycker att det blev bra ändå :D
Tack ska du ha MandaR, är bara så tråkigt när det brusar till sådär. Är ju inte direkt snyggt. 

Försök använda justeringslager Levels/Nivåer istället och se om det blir lika brusigt då.
Använder själv inte Skugga-Högdager så jag vet inte hur det funkar resp inte, men tycker det verkar underligt om det skulle producera brus…
---DKJ---
=========================
www.jgraph.se
http://blog.jgraph.se
#8 Ja det tycker jag också. Men det kan ju vara så att om ett foto är lite brusigt så förstärks det i skugga-högdager.
Och det är så synd, för jag tycker att det annars är ett fantastiskt verktyg. Men man får nog vara lite försiktig när man justerar med det. Inte vara så vårdslös som jag *s*

jag har använt det några gånger, absolut användbart verktyg i photoshop. det som kan framkalla brus är om du drar för hårt i mellantonskontrasten.
det säger sig nästan på namnet, det letar upp information i pixlar som är nära men inte riktigt samma och drar det längre ifrån varandra. det skulle man kunna använda som en definition av att göra om något till brus XD
var försiktig med det reglaget så ordnar det sig och kom ihåg att när det brister i färginformatin så kommer informationen du får fram vilja vara brusig om du brukar ha problem med det
pussochkram /fredrik

>"Men det kan ju vara så att om ett foto är lite brusigt så förstärks det i skugga-högdager."<
Den möjligheten finns naturligtvis.
Använder som sagt inte Skugga-Högdager själv, men visst är det fullt möjligt att en allmän kontrasthöjning också förstärker och synliggör brus som inte är märkbart annars.
Men jag undrar om inte den justeringen är till för redigering av foton tagna och uppladdade i Photoshop i 16-bitar..?
"Affekter" av den här typen brukar inte uppträda när man jobbar med bilder i 16-bitar - bandning i Gaussian Blur/Gaussisk oskärpa i höga värden, t ex - men kan bli väldigt påtagliga när man har 8-bitars bilder.
Har dock aldrig stött på det med Levels/Nivåer oavsett 8 eller 16-bitars bilder.
---DKJ---
www.jgraph.se
Okey waikru, jag ska tänka på det att hålla igen med mellankontrasten så får jag se om det hjälper. Tack 
Jgraph, ja 8 - 16-bitars?? Det förstår jag ingenting av, *s* Men jag förstår att jag gör nåt dumt när jag använder verktyget. Jag vet inte huruvida det är vanligt att man använder skugga-högdager. Men jag ska kolla inne på Moderskeppet, fick tips från Anders att Mattias tar upp det där med skugga-högdager där. Vore nog bra om jag förstod mig på det verktyget bättre.
Tack för att ni försöker hjälpa till, det uppskattas. 

jag skulle hellre säga att det är dumt att inte använda verktyget. många problem kan man snabbt bli av med om man arbetar med det. jag tror heller inte att du behöver ha någon extra hjälp för att greppa verktyget för det är inte så avancerat. testa dig fram och var försiktig med det reglage som jag sa gör att du får fram bruset i onödan sen är det bara att leka på. titta till exempel på de kraftiga skuggorna i den här bilden så ska du få se hur det blev efter att jag snabbt arbetat med skugga-högdager
före

#14 Ja det är sant, det är ett effektivt verktyg verkligen.

>"Jgraph, ja 8 - 16-bitars?? Det förstår jag ingenting av,"<
Om du plåtar själv och sparar dina bilder - i kameran - som Camera RAW så får du en bild i 12 - 16 bitar, vilket gör att bilden behåller hela det tonomfång som kamerans optik kan återge (vilket är stort).
Om du däremot sparar bilden i jpeg, t ex, så tar kameran visserligen bilden fortfarande i 16 bitar, men "läser om" bildinformationen - applicerar en "generisk" exponeringskurva och kastar bort 7/8-delar av den totala informationen - och du får då bilden i 8 bitar.
Därför: om man plåtar i 16 bitar finns det mycket vinst med att sedan redigera i 16 bitar.
Dessutom genererar digitala "kompaktkameror" mer brus än dito systemkameror, eftersom detta står i direkt relation till antalet megapixels.
För mer och ingående info om dom två här ovanstående kan man bl a titta på Kevin Ames litteratur.
>"jag skulle hellre säga att det är dumt att inte använda verktyget…"<
Jag använder som sagt inte det och har ännu inte stött på något tillfälle då det direkt varit "dumt" att låta bli. Särskilt då om det genererar brus, men det där är ju som man lärt sig och är van vid.
---DKJ---
www.jgraph.se
Tack Jgraph, då är jag med. Nu förstår jag vad 8 - 16 bitars betyder. Man lär så länge man lever *s*
Tack för länken! 

#16 jag syftade inte på ditt användande av det när jag sa det, jag syftade på att hon som redan börjat borde fortsätta eftersom det ger häftiga effekter och verktygen fakstikt finns där av ett skäl. jag använder det hela tiden och det gör många processer enklare, hoppas du inte tog illa upp.

#18 / Naturligtvis inte, men eftersom jag tycks ha klarat mig bra hittills utan att använda det så ser jag ingen anledning att börja göra det. Allt har - som jag sa - att göra med vilka verktyg man vant sig vid att göra sina procedurer med.
Visst finns verktygen där av olika anledningar. Ett av dom kan exempelvis vara att det är en funktion "under utveckling".
Som justeringen Intensitet/Kontrast (Brightness/Contrast), som fram till CS3 gjorde ett så dåligt jobb att man undvek att använda det överhuvudtaget och gjorde justeringarna i Nivåer/Levels eller Kurvor/Curves. I CS3 har algoritmen gjorts om och är nu ett riktigt bra verktyg. Testa själv med att använda det både med och utan att ha rutan "Använd äldre/Use Legacy" markerad.
Photoshop är visserligen bra, men inte perfekt, så min personliga preferens är att försöka undvika det som är mindre bra med det. Antagligen kommer jag att testa det här i både 8 och 16 bitar - men:
Nu vet jag ju att Skuggor/Högdagrar (Shadow/Highlight) har en svaghet…

---DKJ---
www.jgraph.se

För att återknyta lite till det där med 8 och 16 bitar.
Det finns en pdf på Kevin Ames sjat som Handlar om att återskapa högdagrar i Camera RAW 4 (Photoshop CS3).
Citat:
"RAW files captured with todays DSLR cameras capture 4096 steps of data in every pixel. A JPEG capture holds only 256 steps of data or one eighth of the information the camera's sensor saw."
Översatt:
"RAW-filer som fotograferas med dagens DSLR-kameror fångar 4096 informationssteg i varje pixel. En JPEG-bild innehåller bara 256 informationssteg, eller en åttondel av den information som kamerans sensor uppfattade."
Länk: RAW Process
---DKJ---
www.jgraph.se
Ja jag ska köpa ny kamera i slutet av månaden, sen kan jag ta i RAW-format 

Spännande Cindy! Vad blir det för kamera?

# 21/ Meningen var inte att du skulle springa ut och köpa en ny kamera, Cindy, men om du ändå bestämt att göra det så kanske det hjälpte till lite det där med 8 och 16 bitar..
Jag vill minnas att du hade CS2, eller hur ?
Ok, då har du ett ganska bra stöd för RAW i Camera RAW 3.7, men uppgraderar du till CS3 har du ännu bättre stöd i Camera RAW 4.2.
---DKJ---
www.jgraph.se
Ja, jag har blivit rekomenderad att köpa Canon D400 (tror jag den hette) *s*
Och det har vairt bestämt länge. Tänkte ge mig själv den som en förskottsjulklapp :)

Blir nog en EOS 400D för min del också, eller Nikon 40Dx
Kul!!! Sen ska vi fota!!!! 

Jajamensan,,åhhh vad jag längtar 
Samma här, ska bli så kul med en bra kamera. Sen kommer jag jobba mer och mer med mina egna bilder. Det ska bli skoj.