hjälp med photoshop cc
hej,
har nyss skaffat Photoshop cc, är total nybörjare och har stött på ett problem. När jag väljer ett verktyg t.ex pensel eller beskärningsverktyg så får jag inte bort det valda verktyget sedan. Har testat att trycka på ctrl+D men det funkar inte. Hur ska jag göra för att inte ha verktyget aktivt hela tiden?
När jag ska dra en ny bild så den hamnar i lager spalten så sätter det aktiva verktyget käppar i hjulet så att jag inte kommer framåt.
Vore tacksam för svar för just nu är jag helt lost.
Du arbetar hela tiden med det valda verktyget, dvs att du måste veta vad varje verktyg är till för för att kunna få ett bra arbetsflöde. Har du använt penseln och behöver zooma ut väljer du helt enkelt zoomverktyget (eller håller in alt+scrollar), ska du förflytta dig på bilden så använder du dig av hand tool (eller håller in mellanslag), ska du flytta någonting i bilden använder du dig av move tool osv. Det finns ingen som är "standard" utan du använder det verktyget som behövs. :)
Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto
Tack för ditt svar. Jag fattar verkligen inte hur man gör, säg att jag vill jobba med tre bilder samtidigt hur får jag bild nr två som ett lager? Som det är nu så gör jag antingen bara en ruta runt bilden eller så hamnar det bara streck på bilden. Vad gör jag för fel? Första gången jag försökte så lyckades jag men hur jag än försöker nu så blir det ju bara streck eller rutor på bilden. Är det något kortkommandon som jag missar?
Hm, hur gör du när du lägger in bild nummer två? Drar du den direkt från datorn in i den redan öppnade bilden i Photoshop så kan det hända att den lägger sig på bilden. Men om du öppnar den som en ny bild, drar över den med hjälp av move tool så borde den hamna som ett eget lager och för att flytta bilden använder du dig av move tool (aktiveras genom att trycka på V eller hittas bland verktygen).
Medarbetare på Djurfoto
Tack så mycket, ska genast testa🙂
Hoppas det fungerar! Du får mer än gärna pma om det är något mer du inte förstår och.behöver hjälp med :)
Medarbetare på Djurfoto
Moderskeppet har jättebra kurser om bland annat Photoshop. Man kan prova gratis i 7 dagar ( och vissa delar av kurserna är gratis längre tid).