Bildredigering iFokus

Bildredigering

Etikettfotomanipulation
Läst 354 ggr
asakall
0

Christmas in a coke

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Börjar komma i julstämning nu så smått, så det blev den här i dag, använde mig här av "blend if" som var kul att upptäcka!

PAHultin
0

kul bild, vad är "blend if"?

Gillar sådana här lite humoristiska bilder.

SNyggt

asakall
0

Kul att du uppskattar den,,blend if/blanda om, är ett blandningsläge i PS som gör att det går att få till lite genomskinlighet,,något förenklad beskrivning!

PAHultin
0

hmm tack för svaret. Tror jag förstår

PAHultin
0

Jag tar tillbaka det jag sa (jag förstår inte alls mao)… eller jag  hittade iallafall inget blandningsläge som kallades "blend if" eller något liknande. Sugen på att utveckla dig lite? Det vore snällt!

asakall
0

http://www.adobepress.com/articles/article.asp?p=686520&rl=1 Här kan du läsa lite om blend if!! Jag följde en arbetsgång i en tutorial när jag gjorde min bild, tror den var i en av mina fototidningar! Lycka till

Cindy-
0
AndersT
0

:) Bra jobbat! Detta är en bra bild och iderikt. Gillar denna!

Blend if är ett verktyg som återfinns under lagerstilar. Det funkar mer som ett friläggningsverktyg där man jobbar med kontrasterande färger - ljusa och mörka. Reglagen går att dela på genom att hålla ned alt-tangenten samtidgt som man drar i ett av reglagen, detta gör att du kan finjustera saker på ett bättre sätt än att flytta hela "pilen"

Enklaste sättet att komma underfund med hur det funkar är att ha en svart bakgrund på ett lager och en bild på ett lager ovanför och sedan dra i de olika spakarna och se vad som händer. De vita pilarna tar bort ljusa färger och de svarta pilarna tar bort mörka färger.

Testa sedan med ett lager vitt som bakgrund och dra i spakarna och se vad som händer. Du kommer få en uppfattning av vad du kan göra med verktyget.

Verktyget är inte så känt, själv tycker jag det är ett av de bättre att jobba med i vissa sammanhang, som när man ska skapa egna bakgrunder. Testa att använda det tillsammans med två olika texturer och se vad som kan växa fram…

Anders
Sajtvärd på bildredigering och bildbank
digitaldarkroom

Cindy-
0

Instämmer med Anders, blend-if är ett mycket bra verktyg :) Används flitigt av mig sedan jag fick reda på hur man använder det. Visste inte ens om att det fanns förut. *s*

heliotropes
0

Den blev riktigt…riktigt häftig och rolig:)))

Eva // medarbetare på Perser

asakall
0

Tack ska ni ha för positiv feedback, så fick vi också en utförligare beskrivning här av Anders, mer detaljerad och utförlig, mycket bra skrivet Anders!