Tillåtet att sälja?
Om man gjort en helt ny bild av massa olika bilder får man sälja den då? jag tänkte på mitt förra bidrag till månadstävlingen.
Om jag skriver ut den här på fotopapper är det då tillåtet för mej att sälja den?

Om du har använt bilder där det är tillåtet att använda bilderna för kommersiellt syfte på web tryck eller annan media - så ska det väl inte vara nått hinder, typ bilderna från sxc t.ex - finns det inte en artikel här nånstans om copyright?

Jag är inte helt insatt i ämnet, men jag tror att man får kolla upp vad som gäller för varje bild, vilken licens den har. Olika bilder kan ha olika licenser fast de är från samma sajt.
Här är en länk http://bildochfoto.se/2006/12/25/om-gratis-bilder-och-olika-licenser/#more-58 där det står en del i ämnet
Anders
Sajtvärd på bildredigering och bildbank
digitaldarkroom
Ja du, jag vet inte. Du får nog kolla just de bilder som du använt till din bild. Jag var inne och läste lite på olika bilder. Det står ju till höger under varje bild (en licenslänk) och jag fick fram den här texten på alla bilder som jag kollade.
Men det kan nog variera från bild till bild. Så jag rekomenderar att du kollar varje bild du använt för att känna dig säker.
- SELLING AND REDISTRIBUTION OF THE IMAGE (INDIVIDUALLY OR ALONG WITH OTHER IMAGES) IS STRICTLY FORBIDDEN! DO NOT SHARE THE IMAGE WITH OTHERS!
Det står så här också… så det finns nog möjlighet att sälja om man kontaktar ägaren till fotot och ber om lov.
Always ask permission from the photographer if you want to use the Image
- In website templates that You intend to sell or distribute.
- For creating printed reproductions that You intend to sell.
- On "print on demand" items such as t-shirts, postcards, mouse pads, mugs (e.g. on sites like Cafepress), or on any similar mass produced item that would contain the Image in a dominant way.
Anders, när jag klickar på din länk så hamnar jag på den här sidan. :(

Generellt brukar det vara så att nya "verk" som man använder Royaltyfria bilder för att framställa är under ens egen copyright och därför ok att sälja. Vissa restriktioner gäller dock.
Men - man får naturligtvis inte sälja vidare eller omdistribuera originalbiderna, vilket är vad licenstexten i #3 reglerar.
Vad du köper när du betalar för Royaltyfria bilder är användningsrätten. Inte bildrätten - som är något helt annat.
Det här ovan gäller i första hand Royaltyfria bilder som man köper från bildbyråer och bildsamlingar.
SXC är en lite annorlunda sak, eftersom bilderna visserligen är Royaltyfria men i de flesta förekommande fall GRATIS (= man betalar ingen "avgift" för att få använda dom), vilket ställer dom lite utanför det som vanligtvis gäller för Royaltyfria bilder.
Upphovsrätt till bilder eller verk kan också vara en marig sak att få rätsida på, eftersom upphovsrätt (copyright) och reglementet kring detta tolkas olika i olika länder.
Kort sagt - kolla vad som gäller inom Sverige - eftersom det är där du bor och verkar. Följ sedan dom regelringar som presenteras på respektive bildsajt.
För regleringar inom Sverige kan Bildleverantörernas Förening - BLF - vara till hjälp.
---DKJ---
=========================
www.jgraph.se
http://blog.jgraph.se
Tack för alla era svar! :) Jag har mailat till Fotograferna nu och frågat och har fått ok från en, han ville att jag skulle nämna honom som fotograf när jag sålde bilden.
Får hoppas att dom andra säger ja med så ar det kirrat :)
Tack Jgraph för förklaringen. Det är nog många som undrar. Men jag tycker ändå att reglerna verkar lite flummiga. *s*
Lycka till Jenya, hoppas det löser sig för dig. :)