Bildredigering iFokus

Bildredigering

Etikettfotomanipulation
Läst 385 ggr
asakall
0

Sagans värld

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Lite sagobetonad blev den här, som att hon sitter i en glasskål! Gjorde bakgrunden först, och grunden är egentligen en himmelsbild. Så fick jag syn på bilden med den söta ungen i finkläder! Liksom Cindy, tycker jag det är svårt att få till montage och friläggning snyggt,,men ett försök iaf! :))

LajosT
0

Söt bild o tösen med, jättegullig! 

Det gäller att vara noga o pillig sas vid friläggning. Det tar sin tid, när jag har varit nogran så har jag varit nere på pixelstorlek nästan  o ritat mig fram med bezierpennan för att skapa en så bra markering som möjligt. Tålamod e en dygd i de fallen, fast det ska erkännas man känner sig föga kreativ just då.Skrattande

asakall
0

Tack Lajos! Jo,, det kräver sin rejäla portion av tålamod minsann, när man suttit en bra stund och nästan ger upp, blir man (jag) oftast lite slarvig mot slutet. Jag vet inte om det är korrekt, men jag brukar gå över kanterna med en aning oskärpa som avslutning för att jämna ut övergången mellan bakgrunden och det inklippta. Nyfiken att veta hur ni andra brukar göra?

Cindy-
0

Jag tycker den är jättefin! Du har så härlig fantasi!

Ja montage är inte direkt min bästa sida. Du skrev att du lägger lite oskärpa för att jämna ut kanterna, det måste väl nästan vara samma sak som att lägga till ludd antar jag. Vilket jag gör. Men jag kanske lägger för lite ludd, svårt att veta hur mycket som behövs.

asakall
0

Tack Cindy!! Jo,, fast jag tycker luddet ibland gör den där fula gloria/halo effekten runtom som man inte vill ha, så inbillar jag mig att det smälter bättre in med bakgrundlagret med en aning oskärpa,,men som sagt, det är bara som jag testat! Kanske (gör det säkert)..att det finns något mycket bättre knep för detta?

Cindy-
0

#4 Kanske inte alls är dumt. Jag ska nog prova det vid tillfälle :)