Gimp eller Photoshop.
Jag har aldrig testat PS men jag vet att det finns en hel del där som saknas i GIMP (finns också saker i GIMP som saknas i PS). Sen ser de lite olika ut, vanesak men man kan tycka något är bättre än det andra
. Ett plus med PS är att det finns mängder med tuts, inte fullt så många till GIMP vad jag vet (även om man kan följa en del PS-tut ibland)
Allt beror väl på vad du vill göra och om det är värt pengarna för dig. Själv är jag fattig och dessutom sitter med mitt Linux så alternativen är inte så många för mig.
Du kan antagligen testa PS gratis i en månad.
_Sätt i gång och testa vettja
_Hoppas någon annan ger bättre mer utförligt svar på vad som saknas i GIMP. 

Här finns i alla fall en lista på likheter.

Det beror litet vad du ska använda PS till. Ska du arbeta mot tryck så är nog PS bättre eftersom det har 16 bitars stöd och CMYK stöd.
Det som saknas i GIMP som PS har är bland annat att det är enkelt att föra över redan gjorda justeringar till en annan bild.
Justeringslager finns inte heller i GIMP, men de anser inte jag vara nödvändiga heller.
Använder du GIMP och PS mot foto så skulle jag nog hellre satsa på Lightroom eller Bibble om du har en Systemkamera. Du kan arbeta mycket snabbare med en bra rawkonverterare än med PS även om Camera Raw har blivit riktigt bra.
Det finns ganska många tutorials för GIMP också numer och de verkar öka i antal. Här har du en rolig hur du skapar exploderande planet.
Hur står sig PSP i denna jämförelse ?
Puttar upp min fråga ang Paint Shop Pro
Vore tacksam om någon kan säga lite om PSP i jämförelse med PS.
Jag tycker det är svårt att ute på nätet läsa mig till vilken som kan vara bättre.
Jag hoppas någon vill skriva en rad.
PS CS3 är bästa programmet
men PSP photo X2 är antagligen mer prisvärt.
Har tyckt mig läst någonstans att det dock var mindre bra på avancerade illustationer. Men om det bara är foto du skall pyssla med så..
Vad vill du göra med programmet? Har du testat PS än?
Här en länk med PSP-tips: http://psp.gilbertson.nu/
#5, jag har både PSP o PS, men är ingen hejare direkt på båda. Har använt PSP längst. Använder PS till endel, o PSP till endel, för jag tycker endel funktioner är enklare i PS o vice verca. Dock tycker jag nog att man kan göra mer i PS, men jag är ju inte så erfaren heller. Ändå har jag en viss förkärlek till PSP, då jag tycker det är lättanvänt, om man bara vill redigera en bild snabbt med småsaker, plus att det inte kräver lika mkt av min dator :)

Å andra sidan är prisskillnaden 8000:- ca

Minos: Du kan använda den hjälpen som finns för Photoshop i ditt GIMP. Det är inte så stor skillnad…