Bildredigering iFokus

Bildredigering

Etikettoff-topic
Läst 545 ggr
Marrefarre
0

Gratis program för RIKTIGA nybörjare

Hej! Jag skulle vilja börja redigra bilder…Men jag har inte photoshop och jag har inte råd att köpa det..Finns det något gratisprogram som är bra för nybörjare och där det finns manuall till?

Tack på förhand

Cindy-
0

Jag har hört att GIMP är ett gratisprogram, och att det dessutom är väldigt bra! :)

Du kan ju söka på nätet så hittar du det där.

Marrefarre
0

okej, jag ska testa..svårt nu när man aldrig har hållt på med detta :P ska bli roligt att prova

Marrefarre
0

finns det mallar så att man kan lära sig?

Cindy-
0

Ja jag vet inte så noga. Men det finns en del här som har GIMP som du kan fråga.

En tjej som jag vet jobbar i GIMP är fotokrafs. Hon är jätteduktig på GIMP, och väldigt hjälpsam. Så hon kan säkert svara på dina frågor.

Marrefarre
0

okej,, men då ska jag fråga henne :)

bildochfoto
0

GIMP är ett riktigt bra program. Karlgeorg har gjort en nybörjarkurs för seniornet i helsingborg. Där hittar du andra bra nybörjarlänkar också.

Jag skriver en hel del om GIMP också på Bild och foto.

Om du tycker att GIMP är för svårt så finns också Photofiltre. Pim har bra instruktioner också.

fotokrafs
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hoppas du fick bra länktips nu Marre
och som bildochfoto säger så kan du ta en titt på PS-grunderna.

Sen skall jag säga att jag inte alls är duktig på GIMP, men om du undrar något så kan man alltid tillsammans försöka luska ut det.. Så fråga på, om det undras något ;-)

Cindy-
0

Jodå fotokrafs, jag tycker att du är duktig, och väldigt hjälpsam när någon har frågor eller problem angående GIMP. Glad

nobsan
0

Vad blygsamma ni är! Ni är otroligt duktiga allihop.

Marrefarre
0

Jag har en fråga :) Jag fick ju instruktioner av dig potokrafs *tack, det uppskattas* men kontrollerna är helt annarlunda..skulle försöka göra den bilden som man ska öva med men jag vet inte hur man skiljer två färger med ett streck och hur man gör cirklar. för så de förklarar det finns inte :S eller så är det bara jag som är trög :P

Minos
0

Har du testat manualen till Gimp som finns på Sunbirdsnest ?

Marrefarre
0

ja men det var den som förklarade hur man gjorde cirklar. men knappen skapa en ny pensel finns inte i det GIMP som jag har..