Spring i benen

Vilka färger och vad underbart med vallmoblommorna i förgrunden! Vilka alster du får till nu :) *börjar se fram emot nästa*

Tack ska du ha Emely! Jo det är så roligt med lite färg,,i mörkret! 

Tycker att originalet är absolut bäst. Tvåan ser bara konstig och förvanskad ut. Till vilken nytta? Förlåt, men vem köper en sådan bild?

Varför lägga textur på en bra bild? Det är inte bara du, asakall, det är inget personligt, men det verkar som att alla vill gå ifrån verkligheten väldigt mycket. Jag skulle jag gå i konkurs om jag levererade sådana bilder. Jag vet att de flesta tycker det är roligt att rodda med bilder som hobby, men om man vill utveckla sin hobby till något man kan leva på måste man nog tänka om. Mina beställare vill absolut inte se gigantiska loggor i konstiga bilder.
Sorry, men enligt min mening är det bättre att få verkligheten att se mer verklig ut än tvärt om.

Ja, minsann, det var ord och inga visor det! Jag vet egentligen inte om det är så många på den här sajten som gör riktigt klassiska naturtrogna redigeringar, i ordets rätta bemärkelse (om det nu är det du menar)? Du kanske skulle kunna lägga upp en bild själv, för att visa på ett bra exempel, på en riktigt snygg redigering?
Jag för min del, har inte riktigt kommit dit än, har inte hållit på med det här så värst länge. Men visst skulle det vara roligt att kunna lite mer. Min avsikt med mina bilder, är nog mest ett fritt kreativt bildskapande, och ingen som helst eftersträvan av att göra ett redan "bra" foto, bättre på något vis. Det finns så otroligt många bra bilder, som inte behöver göras om! Skulle vara roligt att höra hur ni andra ser på det här, och vad är egentligen definitionen/skillnaden mellan bildredigering och fotomanipulation?
Jag tycker bara det är väldigt roligt/spännande,,att förvränga verkligheten!! Och inte tänker jag då det minsta på att bilden skulle användas,,till något annat, än att tillfredställa min egen skaparlust!! Som sagt, skulle vara roligt att höra hur ni andra här på sajten funderar runt erat eget bildskapande??

Är det okej Åsa att använda din tråd till att diskuttera detta? Eller ska det ha en egen råd?
Din bild riskerar hamna i skymundan…
Men så länge svarar jag här…
Bildredigering - innebär i regel att man gör de vanligaste justeringarna på en bild, såsom förändrar ljuset/kontrasterna i bilden eller färgerna (alltså inte förändra dem helt). Man kan bättra på en persons ansikte i viss mening utan att den kan kallas manipulerad, men inte förändra utseendet. Även skärpa är okej förändra som redigering.
Bildmanipulering - innebär att man förändrar bildens innehåll, om än så lite. genom att ta bort eller lägga till ngt från originalbilden kan man säga att den är manipulerad. Förvränga och förvrida ngt hör också hit. Sedan kan detta utvecklas till en konst.
Givetvis är gränsen hårfin ibland om det är det ena eller det andra man har gjort med en bild.
Nyhets- och reportagebilder tycker jag inte man ska manipulera med, då vet man inte om man kan lita på det ögat ser längre.
Men om en person vill skapa en egen version av en bild som den tycker om, har en vision av, måste det vara okej så länge det handlar om ett artistiskt uttryck, vare sig den lägger till en textur eller på andra sätt gör om en bild.
Verkligheten- det är en djupt filosofisk diskussion som knappast finns plats för här, men min syn på vad som är verkligt och inte är att om det finns eller jag upplever något så är det verkligt. Sen kanske det jag upplever inte alls stämmer överens med en yttre verklighet… Å andra sidan är det en del av det som är utvecklande för oss människor och som bl a skapar de bilder som kan ses på denna siten.
Behöver en bra bild "göras om"? Rimligtvis inte om man är nöjd med den. Å andra sidan kanske en redan bra bild kan bli bättre på ett annorlunda sätt. Förhoppningsvis finns det plats för båda två sorters bilder…
Anders
Sajtvärd på bildredigering och bildbank
digitaldarkroom
Tyckte om att se det gröna gräset och det blev verkligen en färgklick med vallmon
Tror att jag skulle föredragit den utan texturen.
Så till det ovan skrivna funderingar och tycken.
Jag tycker att allt med bild att göra,hör hit,om slutresultatet är gjorda med datorhjälp.Skulle jag enbart hålla på med "verkligheten" skulle det bli svårt att hålla sig kvar där.Kreativiteten måste även få sitt,för att man ska kunna utvecklas att se och upptäcka nytt,även i "verkligheten".
Tycker om denna blandning vi har här på vårat ifokus
Kanske en spalt med ordet bildkonst skulle ligga i kanten,där denna typ av "bildtavlor" kunde läggas in,men så tycker jag ju samtidigt att dessa bilder är ju en typ av fotomanipulation.
//Eva

#6,7,8
Ok, jag uttryckte mig lite hårt. Det var egentligen menat som ett råd.
Jag har jobbat med bildredigering och manipulering sedan 1989 så jag vet vad skillnaden är. Naturligtvis måste man få uttrycka sig konstnärligt men jag tycker att man alltför ofta ser effekter för effektens skull och inte för att det tillför något bra. Sedan är jag lite färgad av det faktum att jag sällan får välja vad som ska göras med bilden. Oftast är det realistiska förändringar som beställs. En lyckad bild ska inte se redigerad ut i min värld.
Skulle någon komma till mig på en anställningsintervju och visa arbetsprover av den här typen vi oftast ser här skulle jag bli skeptisk.
Men som sagt, man kan göra vad man vill med bilderna för sitt eget nöjes skull. Ett gott råd bara: spara på effekterna!
Min personliga åsikt i när det gäller publicering av bilder här på iFokus.
Alla är inte ute efter att leva på sin hobby. Utan just mer ha det som ren hobby. Och att labba med texturer är otroligt roligt. Nu faller det kanske inte alla i smaken. Men det är lite att jämföra med en konstnär. Alla gillar inte all typ av konst.
Man jobbar med sin bild utifrån sig själv, vad man själv tycker är roligt och snyggt. Sen kan man naturligtvis inte tillfredställa alla. Och det är inte meningen heller. Man tillfredställer sig själv. Jag gör inte bilder efter vad jag tror andra vill se. Utan efter vad jag själv känner att jag vill skapa. Det som gör mig glad och som inspirerar mig.
Ska man däremot arbeta med ren bildredigering, så är det naturligtvis en annan sak. Men även ren bildredigering där man kanske endast korrigerar ljus/kontrast osv är en förbättring/försköning av bilden anser jag, även om den fortfarande ser naturlig ut. I annat fall så skulle ingen bildredigering behöva göras.
När det gäller olika effekter, så finns det en mängd olika effekter att skapa i photoshop, och vissa tycker att det är jätteroligt att prova och skapa dessa.
Jag personligen anser att photoshop är så stort, och man kan göra så väldigt mycket, alla har lite olika stilar, och tycker om att göra olika saker. Det vore hemskt tråkigt om alla här endast la in bilder som var nivå, ljus och kontrastjusterade osv.
Många av oss, inklusive mig, tränar mycket på både friläggning och montage. Och därför blir det också helt omgjorda bilder. Och jag tycker att det är otroligt kul att se ett montage som är bra gjort. För det är inte helt lätt att göra ett snyggt montage.
Det finns en skaparkänsla inom många här. Och den tillfredsställs inte med enbart vanlig redigering. Även om många av oss absolut vill lära sig det också.
Personligen skulle jag väldigt gärna vilka lära mig "vanlig" bildredigering ordentligt och även ha det som yrke. Men vid sidan om skulle jag aldrig sluta med manipulering av bilder. För det är otroligt roligt.
Men jag tycker att alla här är superduktiga, kreativa och har en härlig fantasi.
Och Åsa, förlåt att din tråd blev ett diskussionsämne. Jag gillar Spring i benen :) Den ger en skön sommarkänsla.

Det är bara spännande och intressant att följa diskussionen här, så ni som vill får hemskt gärna fortsätta i den här tråden! Som sagt alla tycker vi ju lite olika, och det måste man ju självklart också få göra.
Jag anser att det just är mångfalden och variationen, som gör det här till ett så spännande forum, att kika på vad andra duktiga bildskapare har använt sin kreativitet/förmåga och skaparlust till. Visst förstår jag, och det är ju också alldeles självklart!! Att en bildredigerare som har det här som sitt yrke, är tvungen att följa, det som kunden så klart efterfrågar.
Naturligtvis, och visst skulle jag själv vilja lära mig mer, att göra "snygga/naturliga" redigeringar, och visst skulle jag bra gärna vilja jobba med det här! Men det här forumet, är en väldigt bra "övningsplattform" där man både kan lära och öva/få respons, i sin egen takt, och i sin egen utvecklingsfas. Alla har ju hållit på olika länge och har mycket/lite erfarenhet. En bra redigerare blir man ju inte direkt över en natt! Dessutom har vi alla lite olika bildbehandlingsprogram, och kanske inte alltid det dyraste/finaste..med alla finesser att tillgå.
Jag hoppas också på att få fortsätta att njuta av bilder, som är lyckligt "befriade" från regler/normer/och vad andra ska tycka…kreativitet behöver finnas, och är utvecklande, även för mer seriösa bildredigerare. Dom flesta är alldeles för rädda både för att själva ge/och ta emot kritik, gör man det på rätt sätt, så är det ju bara utvecklande.
Själv blir jag såklart jätteglad, om jag får bra kritik på min bild jag lägger ut, men får jag dålig kritik, så står jag inte och faller med det. Jag gör ändå mina egna bilder, efter mina egna idéer och min egen förmåga/skaparlust. Bilder ska vara roligt, och det vore hemskt tråkigt och trist om alla bilder såg likadana ut!

Jag har inte mycket att lägga till diskussionen förutom en applåd för hur fint den har skötts trots iboats även självupplevda (#9) hårda framtoning i #4 och 5!

Jag håller med dig om att det är en bra övningsplattform, jättebra. Men om det ska leda någonvart kanske man får ta lite negativ kritik också. De flesta som kommenterar säger nästan bara positiva saker. Jag stämmer inte in i den lovsången i de flesta fall. Jag var inte "ute" efter dig, det finns många mycket värre exempel.
Jag var lite onödigt hård i min kritik som sagt, men det var inget personligt utan bara ett allmänt intryck jag fått här på sajten.