Novis behöver hjälp!
Hej!
Söker efter ett enkelt men effektivt bildredigeringsprogram, gratis.
Hade förut något som hette PhotoFX, men kan ej få tag i det.
Främst vill jag kunna designa snygga CD-omslag ENKELT, och kunna ändra läge på text som ska stå på "ryggen" av omslaget. Det bör också gå att ställa in höjd och bredd.
Kan någon tipsa om ett bra och lättförståeligt program?
Jag har Windows Vista.
Tack på förhand!
PS Jag la kanske denna tråd i fel grupp, men hittade ingen bättre…
mja tror nog dom flesta kommer tipsa på GIMP x)
Ja GIMP tror jag är ett bra program. Åtminstone verkar det så. De som lägger in bidrag här som är gjorda i GIMP är ju toppenbra! Så jag tror man kan fixa väldigt mycket i GIMP.
http://bildochfoto.se/gimp-ett-gratis-alternativ-till-photoshop/
Ett par länkar
Tack ska ni ha för hjälpen!
Om du har Open Office kan du göra i Draw (Ritning) eller liknande. Annars finns väl Nero fast det kostar nog lite pengar.. som är smidigt när du bränner skiva själv, då låtlista och längd hänger med…
Open Office har jag, men för mig är det krångligt… Jag är inte på långa vägar så avancerad som ni är, utan behöver program som är jätteenkla, där man förstår på en gång vad och hur man ska göra.
Men tack för tipset, jag ska kolla lite mer i OO också!
Kram!
Jag har GIMP, och där finns en färdig mall för framsidan (CD-cover) tyvärr ingen för baksidan (med rygg). Men det kanske går att fixa..
Tips är att göra booklet-cover dvs 12*24cm så sitter den bättre i asken också :-) Sen måste man tänka till lite så allt blir rätt och sedan centrera hela utskriften så det bara blir att vända på pappret..
Jag skall se om man kan ladda ner någon mall för CD till OOo
annars kan du nog mäta ett eget.. Fördel med OOo jämför med GIMP är ju att du lättare kan göra tabeller och makron (fast kanske inget för en novis)