Min första Panorama :)
Ja har man inget vidvinkelobjektiv så får man väl göra en panoramabild *s*
Testade för första gången, tog 4 snabba kort, och tjoff tjoff så hade photoshop fixat det till mig. :)
Nu är inte motivet nåt kul direkt. Men jag ville bara testa.
Fantastiska PS, jag tittar och tittar men kan inte se någon skarv någonstans trots att det är fyra olika bilder. Fantastiskt!!

Wow,,,vad läckert Cindy!! Jättefint blev det,,,såå det är hemma hos dig, antar jag,,,fint/mysigt du har det :))
Japp, det är hos mig :) Jag ser nu när jag tittar noggrant att mellan den andra och tredje tavlan är tapeten lite mörkare. Kanske nåt som blev då PS la ihop bilderna.
Jag läste att man skulle ha ca 20% överlappning då man tog bilderna, kanske det blev lite mer för mig där.
Men kul var det i alla fall. Måste testa med foton jag tar utomhus sen. :)
Fin bild :) Men vad betyder Panorama?
Panoramabilder är flera tagna bilder som är ihopsatta till en bild. Därför blir de lite långa :) Den här bilden innehåller 4 tagna bilder på olika ställen. Men man kan ha många fler om man vill.
Vad själva ordet Panorama betyder vet jag faktiskt inte *s*
#5 Okej :) Tack

Att tapeten är lite mörkare har nog snarare att göra med att du hade autovitbalans på kameran och inte med överlappningen i PS.
Mao man ska inte ha automatiska inställningar när fotona tas för då riskerar man att vitbalansen ändras mellan varje foto och därmed krånglar till färgerna. Kör manuellt hela vägen igenom så ska det inte bli några problem.
Jag fick reda på detta för några dagar sedan av iboat på foto.ifokus när jag la upp mitt första panorama. Om någon är nyfiken så ligger det här.
Fint hem har du iallafall cindy och visst är PS fantastiskt med panoramafunktionen, helt underbart!
Fast man skulle bra gärna vilja ha ett bra vidvinkel (fisheye) objektiv med en sisådär 180 graders bildvinkel visst vore det kul.
Panorama kommer ifrån grekiskan (som så mycket annat) det är en sammansättning av orden pan och horama som betyder all och vy. Wikipedia är bra ibland det med.
#7 Å vilken snygg bild!! Jag vill också ta såna fina bilder och göra panorama av!!! :)
Det jag gjorde idag var bara en test, och det stämmer att jag hade programautomatiken på. Så du tror att det var därför? Då ska jag tänka på det nästa gång.
Men det var jättekul tycker jag. :)
Ja jisses, vem vill inte ha ett vidvinkel ? *s*

pan är ju skogens gud i antikens grekland :P
och han var skrämmande, därav ordet panik
tänk vad man kan lära sig på svenska lektionerna ;)

Tycker mig ana en skarv ovanför bokhyllan?
#10 Nej det är ingen skarv av fotona. Däremot är det väggen som är vinklad där. Med sista fönstret är det fyra vinklar på väggen. Så det finns ingen fotoskarv där.

#10 det kallas hörn och är en del av varje hus. Ps tänker nämligen inte på hur väggarna egentligen går, bara hur bilderna ser ut.

Ja den var snygg!

#14 Tack Cindy
Har kikat på dina bilder..dom är jättefina.
#15 Tack ska du ha. Det var roligt att höra. :)

#7 Woow, den var fin..

Jag har lagt upp en liten guide hur man kan fixa panorama i PS
fin guide!
är det möjligtvis Mölle du har fotat? :)
#18. Bra guide :)

#19,20
Tack!
Ja, det är Mölle By the Sea. Det blev så småningom en vepa av den här bilden i format 8 x 2 meter.

#17 (Quinsey) tack men din är bättre!