Bildredigering iFokus

Bildredigering

Etikett: fotomanipulation
Läst 956 ggr
Niklas
0

Göra fartsudd på bakgrund

Är det någon som kan beskriva hur man gör en bildbakgrund suddig så att det ser ut som huvudmotivet befinner sig i rörelse? Frågan gäller Photoshop Elements (6). Det ska se trovärdigt ut.

Vänliga hälsningar

Niklas

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

Cindy-
0

Det finns ju rörelseoskärpa. Har du provat den? Fast jag vet inte om den finns i elements. Men det borde den väl göra.

asakall
0

Jo det gör det :) om det funkar till det här vet jag däremot inte!

KurtB
0

Det finns Filter - oskärp - rörelseoskärpa.

Ibland kan det vara enklast att markera det du vill ha skarpt, sedan omvänd markering och sätta oskärpan där.

iboat
0

Filtret Rörelseoskärpa kan vara effektfullt men tyvärr "blöder" effekten in i det man vill ha skarpt och tvärt om. Det bästa är att göra ett nytt lager med det skarpa föremålet och sedan förstora det en aning och eventuellt "klona in" blurret  bakom det skarpa.

AndersT
0

Anders
Sajtvärd på bildredigering och bildbank
digitaldarkroom

Niklas
0

Tack för era tips! Jag tror att det kommer att funka.

Vänliga hälsningar

Niklas

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

Jgraph
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jodå, det finns Rörelseoskärpa i Elements 6 under Filter -> Oskärpa -> Rörelseoskärpa.

Starta upp Elements och välj Redigera-modulen.

Vad jag däremor tycker mig sakna är Lagermask för att kunna ta bort oskärpan på ett lager för att få huvudmotivet delvis skarpt. En lösning (tror jag) är att kopiera lagret, lägga oskärpa på det översta, göra en oregelbunden markering runt huvudmotivet, lägga mycket ludd på markeringen och delete-a bort oskärpan på huvudmotivet i det övre lagret.

Kan kräva en del experimenterande, men det borde gå att få fram en tillräckligt övertygande effekt av rörelseoskärpa. 

---DKJ---

=========================
      www.jgraph.se
  http://blog.jgraph.se