hejhej :P jag är då också nybörjar i gimp
www.lottaoleia.hundbenet.se Amstaffpower
Haha fattar ingenting xD gör du??
Hej
Hmm.. det första man kan göra är ju att öppna en bild :-)
Spara som
Förslagsvis sparar du bilden under annat namn i tex .XCF-format, dels för att du inte skall råka ändra din orginalbild och sedan så tillåter GIMPs egna format dig att spara flera lager, vilket är praktiskt om du inte är klar med redigerandet av din bild. När du sedan är färdig med din bild och vill visa för oss här på forumet tex så sparar du bilden i JPG och alla lager slås ihop.
Nu är det bara att testa olika grejer. Om du vill ändra färger, nyans, mättnad, kontrast eller liknande så går du till **Färger
**Annan sak som man kanske borde använda redan i början när man lär sig.. är att använda lager och lagermasker, dessa hittar du i lagerdialogen (högerklicka)
Blabla.. jag fattade själv inget i början men man hittar ju saker efter hand som man testar olika saker. ;-)
jag tänkte jag skulle fixa en ansiktsbild, men jag förstår inte ett skit, och även om jag trycker på knapparna funkar det inte.
jag förstår lite jag har provat mej fram men ensak som jag vill göra är att få bilden svart vit förutom på typ ett annat ställe typ ögonen fårstår ni ?? de hittar jag inte, går de på GIMP??
När jag började med GIMP använde jag denna manual från Sunbordsnest som dessutom är på svenska..
Här finns också en bra manual på engelska. Den finns även på norska men tyvärrr ej på svenska.
När man börjar med ett nytt program tror jag det är viktigt att man lär sig grunderna. Då blir allt så mycket enklare i fortsättningen när man då vill ge sig in på lite mer avancerade saker.
Lycka till.
Sorg är kärlek som blivit hemlös
ne jag fattar ingenting XD
jag får inte ens fram hur man gör en bild svart vit :O?
de där pogramet hjälpte inte mkt
#8 http://www.gimp.org/tutorials/Color2BW/
Finns måånga sätt attt göra en bild svartvit. Här är en länk som visar några sätt (engelska). (Man kan dessutom använda penselläge nyans eller mättnad när man har svart pensel)
"Enklaste" är väl kanske att gå till Färger och välja Avmätta…
#9 tack :) ska prova :)
jag har faktist fixat med en bild idag :)
jag tog bort pulkan i bakrunden :)
kolla och säg va ni tycker ?
okey nu har jag den svart vit XD :D om jag vill att ögonen ska vara dens riktiga färg, hur går jag då?
#12 Så här kan du göra:
Ta färgbilden, duplicera lagret
avmätta översta lagret & lägg till en lagermask (i detta fallet vit)
när du målar med svart pensel kommer färgen från undre lagret fram. Det är lätt hänt att måla i fel lager eller lagermask, du vet vilket lager som är aktiverat genom att det finns en (mitt fall iaf) vit ram runt aktivt lager eller lagermask i lagerdialogen
okey tack håller på nu :)
yes de funkar ^^ tack :D
asså ni som kan den här GIMP får gäärna komma med tips och saker ni brukar göra :) för detta är kul