"Kapade" tådar
Jag ogillar att man tar över andras bilder, åtminstone önskar jag att ibland ska trådarna hållas rena från att andra redigerar redan upplagda bilder.
Mitt förslag är att man frågar den som lagt in en bild om det är OK att "jag" redigerar bilden.
Vad tycker ni som medlemmar?
Anders/sajtvärd
Anders
Sajtvärd på bildredigering och bildbank
digitaldarkroom

Jo, det har du absolut rätt i att man borde göra. Får be on ursäkt. Jag har bara tyckt att det varit svårt att förklara med ord så jag har lättare för att visa vad jag menar. Skulle själv inte ha något emot om någon gjorde något åt mina bilder för att visa hur de menade, men det är väl för att jag har svårt för att fatta text, fast dte är ju olika. Jag ska i allafall tänka på saken i fortsättningen….
Kan man inte göra så att när man lägger upp en tråd med bild så kan man bara lägga till en kommentar, antingen att man skriver jag vill inte att ni grejar med min bild.
eller om ni vill får ni gärna visa lite förslag på hur bilden skulle bli bra?

#2 Visst, jag köper det att man lägger det på den som skapar tråden…
Hoppas få fler som tycker/fler synpunkter
Anders
digitaldarkroom
#3 du var väl inte sarkastisk nu? (brukar uppfatta det så när det är många punkter efter)

Nej, jag är inte sarkastiskt, utan jag tycker ditt förslag är bra. Konsekvenserna blir dock lite olika beroende på hur man gör, om trådskaparen ska säga till eller om den som vill redigera ska fråga och punkterna markerar (nog) mer att fältet öppet för andra att svara också
Anders
digitaldarkroom
Tycker det låter som en bra idé att trådskaparen bestämmer. Även jag har lättare att visa med en bild än att förklara vad jag menar.
//Pia
Jag har inget emot att någon 'visar' eller redigerar mina bilder (fast å andra sidan bryr jag mig knappt om de blir stulna heller), så jag tycker att det är självklart att det är ok att ändra lite på en bild för att visa vad man menar, om den som äger bilden ber om kritik eller hjälp och inte säger något om att de inte vill ha bilden ändrad av någon annan. Så länge man då gör det för att visa och informerar ägaren om att det är gjort, inte visar upp den på andra ställen utan tillåtelse eller hävdar att man själv gjort hela jobbet och bilden tillhör en själv.
Så jag tycker nästan att man ska skriva en kommentar om man inte vill ha den redigerad..
men det är ju bara jag. Brukar inte pilla på folks bilder om de inte ber mig i vilket fall, men min åsikt åtminstonde.^^
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
Ja Zabbio, det finns såklart olika åsikter kring detta som med allt annat. :)
Själv tycker jag inte att man ska behöva skriva varje gång man lägger in en bild att man inte vill ha den omredigerad av någon annan. Det vore väldigt jobbigt att alltid komma ihåg det.
Kritik kan man ge utan att redigera om bilden. Är det sedan något som lättare kan förstås om man visar på bilden. Så tycker jag att man ska fråga om det är okey att göra det.
Självklart ska man fråga först. Det finns de som inte tycker att det är så roligt när dom lägger in en bild. Och rätt som det är så har någon annan övertagit tråden och får kommentarer på sin bild istället. Det känns inte så kul för den personen som startade tråden,
Det är skillnad om man bestämmer ett tema i en tråd och att då alla lägger in sina bilder där. Men när någon har redigerat en bild och lägger in för kritik så tror jag att det är lämpligast att inte plocka hem den och slänga in den omredigerad i samma tråd. Det kan såra.
Njae.. >_> man vill ju inte få en massa kommentarer på den redigerade bilden när man visar vad man menar.. man ill ju bara vara tydlig och hjälpa till.
Men när det blir på det viset förstår jag att det känns tråkigt för trådskaparen.
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.

Jag tycker det är okej att man redigerar, men inte för mycket kanske.

Min åsikt i frågan blir en som sammanfattar vad andra redan sagt:
1. Har du frågor kring en redigering och du vill att andra redigerar din bild så du får se vad de menar: Skriv det
2. Vill du redigera någon annans bild för att styrka din feedback och det inte står något i orginalposten: Fråga trådskaparen först.
Jag anser att mina bilder är mina, och även om en omredigerad bild enbart visas upp här, så tycker jag det tillhör hyfs att fråga om lov först. Själv har jag bara haft positiva upplevelser kring detta - dvs jag har fått förfrågningar på mail om det är okej att redigera ngn av mina bilder vidare, och har i dessa fall alltid svarat ja.