Bara Adobe Photoshop?
Det skulle vara kul om ni berättade i vilka program + version
ni helst jobbar med bilder i och varför.
Jag jobbar bara i CS3.
Hade innan CS2, och ännu längre tillbaka hade jag element.
Jag skulle inte vilja byta ut min CS3 mot nåt annat. Här finns allt jag behöver för tillfället.
Mina egna bilder jobbar jag en del med inne i Camera RAW. Vilket är utmärkt i CS3

cs3. är van att jobba med det och hittar bäst i det programmet. plus att det nog ändå är det bästa programmet
Anders
Sajtvärd på bildredigering och bildbank
digitaldarkroom
CS2 har jag hemma, CS3 i skolan. I mitt användande märks det inte så stor skillnad faktiskt, men dett beror ju på det är för verktyg man använder. Innan CS2 hade jag version 7, och där märks det en väldig skillnad :p
Men är det någon som provat Lightroom?
den är grym på alternativa exponeringar från en bild. eller Hdr promram?
Eller är det någon som jobbat i painter med foton?

Raw-filerna tas in i Aperture och där finjusterar jag exponering, vitbalans m.m.
För finliret är det Photoshop CS3. Började jobba i version 1.5 (då fanns Photoshop bara för Macintosch.)
Lite Photoshophistoria
Jag jobbar i mitt älsklingsprogram PS CS3 och Lightroom….äääälskar dom.
Förr var jag anti-PS och använde bara Paintshop Pro…men sen försökte PSP att efterlikna PS och det blev bara skräp av det hela. Så jag satte mig ner och började lära mig PS istället och nu skulle jag inte byta det för något annat program…aldrig!!
Men för att få en snabb överblick över bilderna så använder jag mig av något så okonventionellt som "visningsprogram för bilder och fax" i utforskaren. Det startar snabbast om jag bara vill kolla en enkel bild.
Använder ibland ACDsee Pro för att snabbt bläddra igenom många bilder (ingen redigering alltså även om det går att göra)

jag har faktisk ps3.0 oöppnat på disketter - en hel bunt me disketter hehe… de va innan cdrom o dvd… mest kul grej å ha
photoshop e oslagbar - än så länge iallafall

Jag anväder mig av Photoshop CS3 och älskar det ! :D
Josefinejumpforjoy.blogg.se

Jag har 7.0 och har också CS3 på prov. Gillar väl mer CS3 men det är svårare att lära sig. Jag redigerar bara småfel och kontraster m.m.
Jadu (ni) man ser vad som regerar på marknaden i dag.

Jag använder Bibble och Gimp…
#7 Det hade jag velat prova! xD
#11 Bibble?
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.

Bibble är en trevlig Rawkonverterare…jag har skrivit om Bibble…
Verkligen snyggt Flodins!

Gimp finns också på svenska och jag anser nog att det är kraftfullare, men också litet svårare att lära sig…
givetvis kan man göra massor med gamla versioner av photoshop…och det är viktigt att man trivs och lär känna det bildredigeringsprogram man gillar…
Ett tips är att kolla upp Flickr eftersom det finns grupper där man diskuterar de olika programmen som till exempel Elements eller Gimp. Där kan man lära sig massor också…
Jag arbetar bara i CS3.

Jag använder PS3. Håller på att lära mej. Och så använder jag ibland Picture it. Men märker att det blir mer och mer ps3.

CS3 nu, för att jag alltid kört Photoshop.

Jodå…är du duktig på scheme eller python så kan du programmera dina egna plugins på ett enkelt manér eftersom GIMP är byggt för det…
Det finns tutorials för om du vill starta och göra dina egna scripts…
Det är dessutom open source så om du vill kan du ladda ner koden och ändra i själva programmet….det kommer du aldrig att kunna göra i Photoshop…
Annars så fungerar nog det mesta liknande som i photoshop kanske inte alltid lika automatiskt utan du får tänka litet själv…och pula runt mer…
men det är ett fantastiskt program som kostar gratis…
Jag jobbar i Photoshop Lightroom och Photoshop Elements 6.
Lightroom för att det sparar massor av tid och jag har inte hittat något som fungerar bättre. Elements 6 för att CS helt enkelt inte ger mig något mer som jag behöver. Jag försöker att ta bra bilder i kameran och gör bara mindre justeringar efteråt.
Vänliga hälsningar
Niklas
23# Det var bra att höra detta med egen programmering jag ska gå ut och kika på detta när jag har mer tid. En kul grej för den som vill ha mer. Du verkar veta en hel del om detta lite annorlunda program, kan du tänka dig och komma och berätta mer för en fotoklubb?
24# det kan nog stämma med elements6 och L-room gör mycket av vardagsjobbet snabbt det i kombo med funktionsmakro i Photoshop, man ska bara se till att den stannar och frågar i mellanåt.
Ps har inte alla justeringar som tex återskapa endast utfrätta partier och ljusa upp skuggorna så inte övriga bilden påverkas.
så det behövs L-rom (det finns säkert nått sätt men det är bara två spakar i L-room)
Jag anv bridge ett tag men inte nu längre när L-room gör bättre jobb.
Förutom CS3S anv illustrator och painter (inte paint)

#25 Det skulle jag kunna tänka mig. Enklare är nog att kika upp taggen GIMP på bild och foto….
Skriver en del och spelar in en del screencasts. Jag har litet ont om tid bara…ett barn och ett till på väg just nu…
Dessutom jobbar jag som lärare och driver Bild och foto…svårt att få tiden att räcka till…
Det vore kul om man kunde komma ut oftare både till fotoklubbar och kanske också och fota… ;)
CS3 .=D men är nybörjare ..har dock haft Photoshop ett tag men aldrig riktigt lärt mig.
Men det är på G 
jag använder mej av CS3 för tillfället , dock så diggade ja Elements 2.0 himmla stort förr , ser egentligen inte sån stor skillnad på dom två förrutom lite verktyg man inte har osv.
så ja tippar stort på o köpa elements 2.0 om man hittar de billigt om man inte har nått annat =)
Ser att många använder sig av photoshop….det borde glädja adobe.
Men här kommer en följdfråga….
Alla ni som använder Photoshop….är det en ärligt inköpt originallicens ni använder eller har ni shoppat på t ex lågprisvaruhuset piratebay?
Själv så köpte jag mitt PS CS3 via adobes webshop.
#29 Jag förstår inte riktigt syftet med din fråga. Men jag köpte min via Adobes hemsida. Och har självklart en ärlig licens.
Sen kan jag tycka att Photoshop Cs3 svensk version, som jag har är hutlöst dyr. Vilket gör att väldigt många inte kan få möjligheten att använda det.
Det är då element är ett bra alternativ. Fast har man ett äldre Ps så måste man väl kunna uppgradera, och då blir det ju billigare.
#29: Du borde nog ställa den frågan i en egen tråd som en undersökning. :-) Det har gjorts på Foto:
Vänliga hälsningar
Niklas

Eftersom jag utbildar i Adobe Photoshop har jag tillgång till alla licenser genom den firma jag frilansar för.
Fast helt gratis är det såklart inte :)
Nackdelen är att jag måste ta de engelska versionerna för att kunna läsa in mig på dem innan den svenska översättningen är klar.
Jag älskar gå på deras seminarium men jag kan tycka ett det är synd det inte finns andra konkurenskraftiga som kan marknadsföra sig rätt. Men de kanske kommer ikapp nån gång, för hur mycket kan adobe uppfinna mer, kan tycka det händer anmärkningsvärt lite i bland. Men alla vill ändå ha det nya programet. och det händer saker det gör det.
Läste intervjuvn med Julieanne Kost i proffsfoto undra om den artickeln ligger på nätetst hon jobbar på adobes högre nivå.
Se till och läs den om ni kommer över tidningen. Jag ska citera lite av henne senare men nu ska jag sooova!
#33: Adobe köper ofta företag som gör bra saker inom "deras" område. På det sättet kan de hålla sig i framkant samtidigt som de håller undan konkurrenter eller blivande konkurrenter. Fast det är ganska vanligt bland stora företag.
Vänliga hälsningar
Niklas
#32; är det en nackdel att det är på engelska?
Mitt är på svenska, jag hatar det! >< Speciellt om man vill följa nån tutorial, eller göra en, så blir det jobbigt. >_>

#35 Det är ingen nackdel i sig, tvärtom. Men mina kunder har nästan alltid de svenska versionerna och då kan det bli lite jobbigt med olika uttryck med mera.
Vi kan byta om du vill. x)
Jo, förstår det.. fast mina vänner (som använder PS) bor alltid utomlands och har då den engelska versionen.. >_>

Nu har min provtid gått ut.
Det finns gratis online föredrag från adobe nu dir sänt tror jag för de går bara vissa datum. Läste detta någonstans, kan ha varit på en tråd på foto i fokus.
Ska se om jag hittar tillbaka till den sidan massor med bildredigering.