Bildredigering iFokus

Bildredigering

Etikettphotoshop-nybörjare
Läst 293 ggr
Zoe_Zoe
0

Färgerna i PhotoShop

Hej.

Har ett problem med PS. När man sparar en bild så blir den sparade bilden inte i samma färger som när man har bilden uppe i programmet.  Har för mej att jag läst någonstans att man kan behöva göra en färginställning. Stämmer det?  Vet inte ens om det heter så.  Har under många år jobbat i Psp och där finns inte dessa problem.  Nu har sonen börjat bearbeta sina foton i PS men som sagt, färgerna ändras när man sparar.

Har någon ett tips?

Jgraph
0

Ganska säkert jobbar ni i Photoshop i en färgmodell som heter Adobe RGB. Den ser kanonbra ut i Photoshop men inte i andra bildvisningsprogram eller i webläsare som använder sRGB - eller "Bildskärms RGB". Adobe RGB är "snävare" och fungerar bäst för tryck och prepressarbete och ger ett lätt urvattnat intryck i applikationer som använder sRGB-profilen.

Prova med att gå till Edit/Redigera, gå ner i menyraden till Color Settings/Färginställningar och klicka på det. I inställningspanelen tittar ni i den andra rutan uppifrån och kollar så att den är inställd på "sRGB IEC61966-2.1". Klicka på knappen OK.

Nu kommer färgerna i era bilder att se likadana ut i Photoshop och andra bildvisningsprogram - som t ex Paint Shop Pro och webläsare.

För dom allra flesta "normala" användare av Photoshop finns det ingen anledning att ha något annat inställt i Färginställningar än sRGB. Det fungerar bäst för normal användning och dom situationer man kan behöva visa sina bilder i. Även när man skirver ut dom på skrivare.

---DKJ---

=========================
      www.jgraph.se
  Photoshopkurser online
=========================

Zoe_Zoe
0

Toppen. Tack så jättemycket för hjälpen det hade jag inte klurat ut själv.  Nu ser allt bra ut.  Skönt

Jgraph
0

Det var så lite så, Zoe_Zoe. Frågan från dig var bra tajmad för jag kommer att ta upp det här med färginställningar och varför i en av dom två gratislektioner som jag kommer att lägga ut i samband med att grundkursen för Photoshop CS3 blir klar - vilket är beräknat till slutet av mars.

---DKJ---

===================
      www.jgraph.se
  Photoshopkurser online
===================

PAHultin
0

Bara en fråga till Jgraph: Adobe RGB är väl snarare vidare än sRGB, den kan ju visa fler färger än en skärm kan, för att bättre kunna jobba mot kvalitetsskrivare som kan producera en bredare färgrymd. Hur PS lyckas visa fler färger än skärmen kan förstår jag dock inte men det är väl en slags illusion. Så det korrekta borde väl vara att sRGB är snävare. Eller har jag fel?

Tänkte bara tillägga att det inte är meningen att låta som någon viktigpetter, jag är faktiskt bara nyfiken på om jag har blandat ihop begreppen.

Jgraph
0

Jo - det är aldeles riktigt, PA. Upptäckte att det kunde missuppfattas när jag inte längre hade möjlighet att redigera inlägget…

Tydligen tänkte jag från fel håll när jag skrev och menade egentligen att man upplever Adobe RGB som "snävare" när man ser bilderna i något som använder sRGB.

Att PS lyckas "visa" fler färger är nog en illusion som beror på att PS kan tolka Adobe RGB på ett sådant sätt att det faller rätt inom sRGB-rymden. Samma förhållande borde ju råda med CMYK och InDesign bl a kan använda något som betecknas som "sammansatt RGB" - vad nu det är för något …

Som en sidonotering har det nu börjat dyka upp bildskärmar som kan hantera Adobe RGB, men för dom allra flesta "normala" användare är dock fortfarande sRGB att föredra.

Det är klart, vill man absolut använda Adobe RGB men ändå vill att bilderna ska se så bra ut dom kan i sRGB så får man spara en extra kopia som man tilldelar sRGB-profilen.

Viktigpetter..? Inte alls. Rätt ska vara rätt och det är bara bra att nå'n påpekar sådana här fel. Annars kan ju någon få för sig att det ligger till på fel sätt, så tack för ditt påpekande - skulle jag vilja säga  :)

---DKJ---

===================
      www.jgraph.se
  Photoshopkurser online
===================