Bildredigering iFokus

Bildredigering

Etikett: önskemål-på-förbättringar-nya-forumgrupper-mm
Läst 801 ggr
Bullan
0

Har detta blivit ett "show off" forum?

Vet inte om det bara är jag som tycker detta?!? Men jag är less på att det i princip bara är show-off trådar numera.

Det kan ju vissa dagar vara enbart nya trådar med endast show-off bilder. Visst, det kan vara kul och inspirerande att se dem….men inte enbart detta! Tycker att själva iden som fanns från början med detta forum försvunnit litet. Dvs att hjälpa varandra att bli bättre på själva redigerandet och ge tips och trix i redeigeringsprogrammen. Upplever att de som lägger ut show-off bilder gärna håller tyst om hur de gör!?!

Skulle vara mkt roligare och intressantare om det även stod i trådarna hur dessa bilder skapas och inte bara en länk till förebilderna.

Observera, att jag även ger konkreta förlsag till bättringar och inte bara kritik!

NU har jag satt denna tråd i Önskemål på förbättringar!!!…och en del lär väl säkert bli sura på mej för att jag säjer detta! Men det är så här jag tycker iallfall! Kanske ni säjer att jag inte ens behöver vara här på forumet om det inte passar…och ja….då får det bli så!

Och ett tillägg!

Varför hela tiden länka till en annan sida då någon frågar om hur man gör något? Är det inte bättre att utveckla detta forum bättre?…än att skicka undrande till annan sida på nätet?

*Tänk på att det du säger om andra sist och slutligen säger allra mest om dig själv!*

Zabbio
0

Ibland är det kanske lättare att länka vidare än att beskriva i detalj? Ofta har väl de andra sidorna screenshots m.m.?

Jag visar gärna upp mina bilder här, men skriver inte precis hur jag gjort.. för det mesta har jag lekt så mycket att jag glömt det mesta redan. Men om någon frågar förklarar jag gärna (om jag kommer ihåg) för det är kul att berätta när folk visar intresse!

Brukar försöka ge kritik, positiv som negativ, och vill så klart få den tjänsten tillbaka..

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Cindy-
0

Ja Bullan jag håller med dig i det mesta du skriver. Det läggs in väldigt lite bilder, och det kommenteras i stort sett ingenting här inne längre. Vilket gör att inspirationen till att producera bilder försvinner för många.

Att få credit för sina bilder är så väldigt viktigt för att man ska utvecklas. Och självklart är det ingen som säger till dig Bullan att du ska försvinna härifrån för att du har en åsikt. Självklart inte.

Jag tycker att det var väldigt positivt att du startade den här diskussionen efterssom jag själv länge tyckt som du beskriver nu.

Jag har dock ett par kommentarer till det du skriver.

Att länka till en annan sida när någon ställer en fråga. Det tycker jag är helt okey. Det beror ju såklart på vad det är för fråga. Men frågar man tex efter en kurs eller en tutorial. Ja då är det väl helt naturligt att lägga en länk så att personen kan studera sidan själv. Det skulle ju annars kanske bli ett långt brev om man ska förklara.

Citat Bullan ""Upplever att de som lägger ut show-off bilder gärna håller tyst om hur de gör!?!

Skulle vara mkt roligare och intressantare om det även stod i trådarna hur dessa bilder skapas och inte bara en länk till förebilderna"

Jag vet inte om detta var en känga till mig, efterssom jag inte brukar gå in på djupet hur jag har gjort.

Men i de flesta fall så har jag skrivit vad för saker jag har monterat, och jag har skrivit upp några av redigeringarna jag har gjort. Men det är som Zabbino säger, helt omöjligt att redogöra för varje steg man har gjort. Om en bild tar 8 tim att göra är det omöjligt att för det första komma ihåg och för det andra så ändrar man fram och tillbaka, provar andra steg osv osv. Så man kommer knappt själv ihåg alla småsaker man gjort.

Däremot är jag självklart öppen för att svara om någon undrar något speciellt över hur jag har gjort. Men det är det ingen som gör. Det är i regel ingen som varken kommenterar eller frågar någonting.

Jag önskar inget hellre än att det blev mer fart här inne på både inlägg av bilder och på kommentarer. Just nu är det ganska svalt här.

Bullan
0

Hejsan och tack för respons!

Cindy. Det är absolut inte menat som kängor till någon det jag skrev! Tycker artickeln du gjorde om hur du fick till dina "dramatiska bilder" var jättebra:)

Nu tar det ju givetvis litet tid att göra en sådan artickel…det förstår jag. Men kanske litet mera sådant här på forumet, tror jag är uppskattat av flera.

Tror också att om någon bara börjar…så kanske fler tar efter och fler kommer igång själva med att prova på litet mera olika tekniker m.m!?! Och i sin tur komma på egna varianter på skapandet av bilder, som andra i sin tur också inspireras av!

Nu har jag själv varit i en längre svacka där jag inte haft engagemang att hitta på och skapa något…annat än redigerat egna bilder till mej själv och till andra. Och känner inte direkt att jag hittar något "nytt" hära, som får mej att komma igång heller:(  Vilket jag önskar att få göra…att komma igång igen!

Det är vackra bilder som visas upp hära…men en del bilder ligger för långt borta i mitt kunnande, att jag inte ens orkar ta itu med att försöka lista ut det heller,,,så några fingervisningar på hur ni gör, kan vara ett sätt att få igång sådana som jagOskyldig…som har idetorka!

Kanske litet omdöpning av rubriker, för att få litet mer valmöjligheter då man publicerar trådar, bilder m.m…kanske även ökar shanserna att få kritik för gjorda alster!?!

Tja…vet inte riktigt…svårt sätta pekfingret på vad det är man direkt saknar!?…då det inte finns något annat forum som är mera tilltalande i denna kategori.

Kanske vi hära kan bolla fram några bra ideer?Skrattande

*Tänk på att det du säger om andra sist och slutligen säger allra mest om dig själv!*

Cindy-
0

Ja Bullan, det vore verkligen jättebra om det kom fram lite ideer om vad som kan vara intressant för medlemmarna. Jag ser fram emot det. Och jag hoppas att det blir lite fart här inne igen. Det är ju mycket roligare då. :)

Credit till dig Bullan som sa vad du kände och tyckte. :)

AndersT
0

Bra att tråden tas upp! Vi som håller i denna siten har givetvis märkt att aktiviteten har sjunkit kraftigt och att inriktningen blivit mer åt show-off hållet.

Jag svär mig inte fri från ansvar för vad som händre på siten. Dock har jag en del tankar omkring dessa frågor. Det är medlemmarna som gör forumet och vi som sköter om det kan bara lugnt titta på - förutsatt att vi bidrar med vår del.

Givetvis försöker jag bidra med en del av mitt kunnande och försöker producera en artikel per månad plus ett ämne/tema att visa bilder omkring varje månad.

En del av det du efterfrågar Bullan är hur man gör bilder som cindy gör. Det handlar om montage och det kan vi skriva en artikel om. Men som cindy svarar är det när nog omöjligt att återge ett detaljerat tillvägagångssätt för en specifik bild då många lösningar kommer man fam till efter trial-and-error och ska man då göra en guide samtidigt kommer det antagligen bara funka för den enskilda bilden.

Jag tycker också att man gott och väl kan länka till andra sidor som man har lagt upp sin bild på, men man bör också lägga upp den på denna sidan.

Angående att man kritiserar dåligt, så är det upp till var och en. jag kan tycka att om man förväntar sig få kritik själv ska man också skriva. Tyvärr funkar det inte i verkligheten alltid. 

Välkomna med förslag vad som kan göras annorlunda. Vad ni önskar i artikelväg…

Och den som känner sig manad att skriva något själv är välkommen att bidra med detta! 

Anders/sajtvärd

Anders
Sajtvärd på bildredigering och bildbank
digitaldarkroom

Bullan
0

Hej Anders!

Tror du missuppfattade litet…eftersom Cindy svarade, så tog jag hennes artickel som exempel. Den var jättebra och utförlig. Men som jag skrev, tror inte alls man behöver vara så ingående som den. Fast det är klart, vill man så…så är det ju en annan femma ;)

Det jag skulle gilla, är att om en bild tex innehåller en specifik effekt…så skulle det vara kul om just den effekten i bilden förklarades litet. Allt i en bild måste ju inte beskrivas…en bild kan ju som sagt innehålla massor med moment i själva skapandet…men ofta är det ju kring en, som bilden fokuseras! Ex. en viss struktr - hur den åstadkomms…ett visst blandningsläge, eller en egen påhittad effekt som ljusklot eller vad som helst! Kan ju räcka med att något i bilden förklaras enkelt hur det gjorts, för att man kanske själv får ideer hur man kan göra en annan sorts bild med den effekten/tillvägagångssättet m.m….och i slutändan ändå få ett helt annat resultat! Hmmm…hoppas någon förstår hur jag menar häraFot i munnnen.

Jag själv är ganska dålig på att komma på egna ideer hur en bild kan göras…däremot kan jag mkt väl göra bilder på beställning, om någon säjer vad de vill ha! Men jag är behöver hämta ideer från någon/något för att komma igång av mej självt! Tror inte jag är ensam om det heller. Det finns flera här inne som är väldigt duktiga redigerare/manipulatörer, som skulle kunna tillföra väldigt mkt mera, men med små medel. De behöver inte utelämna allt de kan för att tillföra forumet litet info/ideer/m.m…. Jag själv kan säkert tillföra en del…bara jag kommer igång någongångGeneradOskyldig

Och att länka till andra sidor där man lagt upp en bild, tycker jag är bra…så man kan se den både större och i bättre kvalitet!

Cindy-
0

#6 Jag igen…………*s*

Vill bara säga att anledningen till att jag länkar mina bilder är att jag har använt stockbilder från DA och får inte lägga upp bilden här eller på någon annan sida utan lov.  Däremot står det inte att jag inte får länka min bild. Så det är anledningen till att jag gör så.

Men du har rätt i att det blir bättre när man kan se bilden i större format.

Det där med att komma på ideer handlar ju mycket om vad ögat ser. Ser man många bilder så brukar det alltid pluppa upp ideer. Men blir det stilje på inlagda bilder, ja då kan man lätt bli idéfattig ockå.

Sen är det ju så också som Anders skriver, att ger man själv inga kommentarer till andras bilder, så kan man inte heller hålla på och putta upp sin tråd och tycka att man själv ska få kritik. Det handlar om att ge och ta. Om att hjälpa varandra. Och det är ju det vi gör när vi kommenterar, ger feedback och kritik.

Feedback är jätteviktigt! Inte bara inom just bildredigering utan i allt vi gör. Får man ingen feedback och support, tror man tillslut att man är helt totalt värdelös på det man gör. Och man kanske tappar intresset.  Så det är jätteviktigt. Lika viktig som kritiken.

Om det nu sitter fler och tycker likadant, att det blivit väldigt låg aktivitet här inne. Så beror det ju på att väldigt få publicerar bilder. Det finns inte mycket att ge feedback åt. Det har pratats om en hel del annat emellanåt. Men väldigt dåligt kring bildredigeringen. Och detta är ett forum för bildredigering.

Nu vore det roligt om fler ville "tycka till" om detta. För jag, och säkert många med mig, vill att detta forumet ska få tillbaka lite aktivitet. Det är mycket roligare för alla.

fotokrafs
0

Hejsan ! Glad

Jag tycker inte att folk är så himla hemlighetsfulla över sina alster, är det något man undrar över så brukar väl de flesta säga iaf typ vad de gjorde. Mycket handlar ju faktiskt om vad du vill Bullan, vill du veta hur Lajos gjorde den där mojängen eller Henrietta gjorde den där filuren så kan du ju alltid fråga dem eller öppna en ny tråd just bara för frågan… (om inte henrietta vill svara så kanske någon annan kan hjälpa med länk till tutorial eller liknande).
Sen har vi väl en hel del gamla artiklar och tips och trix som fortfarande funkar, men visst Anders eller någon annan kunnig kanske kan hitta fler artiklar ;-)
Jag tycker att Anders månadstrådar är jättebra för då har du ju flera länkar på tekniker och sen får folk visa hur de själva gör eller liknande (problemet är väl att för få bryr sig om månadstrådarna).

Är det fantasin som är dålig så är ju alla show off utmärkta, men det är lite få användare som visar något,

PS. Jag själv brukar säga vad jag gjort med mina bilder fast det egentligen är helt onödigt och ointressant då mina bilder ändå är så kass, slarviga och fantasilösa.. *S*.

iboat
0

Håller verkligen med dig Bullan. Jag tog bort den här sajten från mina favoriter för jag tröttnade på alla dessa bilder som bara handlar om att visa vad man kan (eller inte kan). Riktigt tröttsamt.

Om någon efterfågade en speciell teknik svarade jag efter bästa förmåga och lade upp en del hur-man-gör-guider. Men efter ett tag slutade jag eftersom så många skulle "motbevisa" eller komma med andra "bättre" metoder. Knappt någon tog till sig och visade uppskattning. Har trots allt sysslat med professionell redigering i 20 år så jag har nog en del att tillföra.

Det finns andra mer seriösa sajter så, over & out från mig!

/Mats

AndersT
0

#6 Kanske att jag missförstod, problemet kvarstår ändå att - åtminstone i bild - förklara alla enskilda saker som åstadkommer en effekt om arbetet man gjort är avancerat. det handlar mer om att man själv har laborerat med olika tekniker i PS och hittat en lösning. Det som går att göra är att ha en "genomgång" av momenten och ge ledtrådar till hur man gjort.

Mycket handlar om den egna kunskapsbanken man byggt upp i PS och det blir en slags "tyst kunskap" som det ibland är svårt att sätta ord på. Personligen tror jag att om man läser på olika guider om olika verktyg eller hur andra har gjot sina bilder (det finns guider som förklarar hur man gjort bilder) utvecklar man sig själv och skaffar sig denna kunskap. 

Men en artikel om montage kommer komma. Och mig går der det alltid fråga hur jag gjort saker så försöker jag förklara…

#9 Jag hoppas du kommer tillbaka. Jag tror att man vinner i längden på att hålla ungefär din linje. Sen får man ta att andra tycker de gjort saker bättre.

Anders
digitaldarkroom

iboat
0

#9 Jag hoppas du kommer tillbaka. Jag tror att man vinner i längden på att hålla ungefär din linje. Sen får man ta att andra tycker de gjort saker bättre.

Jag är ödmjuk nog att ta till mig det jag tycker andra gör bättre. Men jag upplever att många bara vill hävda sin kunskap mer än att tillföra något som andra kan ta till sig. Jag svarar nästan aldrig på sådana inlägg. Det känns meningslöst. Det gäller naturligtvis inte bara här, utan det är ett ganska utbrett beteende. Jag vet vad jag kan och känner inget tvång att bevisa något.

Visst kan man få hjälp här på forumet, men i dess nuvarande form är det mest en utställning.

Cindy-
0

#11 Visst kan man få hjälp här på forumet, men i dess nuvarande form är det mest en utställning. 

Jag måste bara fråga… i nuvarande form mest utställning?  Kan du förtydliga det lite.

Som jag ser det så är det i dagsläget  knappt någon som lägger in bilder tycker jag. Och det är ju det som är tråkigt. Det är meningen att man ska lägga in bilder och få omdömen. Positiva och negativa, feedback och support.

Nu har ju aktiviteten här inne varit jättelåg. Så jag förstår inte riktigt vad du menar.

**"Jag vet vad jag kan och känner inget tvång att bevisa något." ** Den här meningen förstår jag inte riktigt heller vad du menar med. Vem känner tvång att bevisa nåt här?
Ingen kan jag tänka mig…
jag hänger inte alls med i det här. Vi är ju nybörjare de flesta av oss, och lägger ju in bilder som vi gjort för att få värdefull kritik och omdöme.

Eller menar du att vi INTE ska lägga in bilder…? Vad ska vi göra här då??

Vore tacksam för svar.

Rozzy
0

Jag har inte varit inne här på ett tag men denna tråden var en av de mest kreativa här inne, jag hoppas det kommer leda till ett bra resltat. Det har i alla falla fått mig att fundera.

Personligen så är det den rätta blandningen som sätter krydda på sidan, man måste ha alla smaker stimulerande och jag tror att alla kan bidraga med sitt. Men ibland vet man inte hur….

Ska vi bjuda på hemliga recept? Ja vi ska dela med oss av just den delen vi är bra på!

heliotropes
0

Tycker att denna sajt har mycket redan,pga.denna sajt vaknade jag upp mer på alla möjligheter som finns med photoshopping. Som sagt finns det många bra artiklar redan här,och jag tror nog att det kommer flera;)

# 11 Det är ju upp till medlemmarna vad dom gör för typ av bilder,vore det inte för bilderna -vare sig det är rena redigerade till konst och manipulerat-skulle denna sajt vara blaj. Det finns ju så många möjligheter med shoppingen,varför utesluta något?

Själv lär jag inte så lätt via text utan måste testa och exprimentera mej fram. Då jag är nybörjare vill jag gärna få både neg/pos.kritik.Sedan är det ju upp till mej och tolka den,-ibland vill man få fram något som någon annan uppfattat som neg. och vise verse- Bakom all kritik ligger ju mycket eget tycke och smak,både när man ger och tar. Det är som du säger Cindy..feedbacken:).

Jag har också svårt med att kunna beskriva allt jag gjort med en bild,ofta testar jag många olika sätt på samma bild. Handlingarna är oftast snabbare än tanken när man håller på med en bild….hrrmmp!!det blir man varse om när man vill ångra:/ 

Tycker också att alla har svarat så gott dom kunnat när någon frågat hur man gått till väga.

Eva // medarbetare på Perser

AndersT
0

Liknande diskussioner dyker upp på de flesta forum oavsett inriktning på siten: Om innehåll och aktivitet. Det här är nytt i Sverige med ett forum för bildredigering. Det finns visserligen en del omkring ämnet på t ex Fotosidan, men inget som är helt inriktat på detta. För mig finns det två delar i detta med bildredigering. Dels allmäna, grundläggande baskunskaper omkring hur man fixar med en bild såsom färger, kontrast och skärpa och kanske ngt mer. Dels finns specialtricken, där man går utöver baskunskaperna och gör något mer, extra, med bilden.

Omkring baskunskaperna finns mkt materiel på nätet som är bra och jag har själv dragit mig för att skriva artiklar om detta eftersom det redan finns och är enklast att länka vidare till. 

Om jag som Sajtvärd ska vara självkritisk kan det vara så att styrningen åt baskunskaper har varit dålig, men det har ändå varit medvetet.

Finns specifika önskemål om saker ni vill vi ska (försöka) skriva om?

#11 Jag respekterar ditt ställningstagande. Sedan tycker jag att du ska bidra med din kunskap och skapa ett bättre forum. Problemet uppstår när man mest pekar på vad som inte funkar, man talar inte uppenbart om vad som behöver förändras och konsekvensen blir för mig att man sätter sig i samma båt som de som klagar. Men som sagt har du gjort ettt personligt ställningstagande respekterar jag det…

#13 Det är upp till var och en att bjuda på sina hemliga recept, det kan inte vara ngt krav. Däremot tror jag att om man blir intresserad av hur en bild är gjord så kan man på ett eller annat sätt lura ut det och ändå sprda kunskapen, så det är svårt att hålla på hemligheter.

Anders
digitaldarkroom

Cindy-
0

Jag puttar upp denna tråden. Ordet är fritt, så ta nu chansen ni som har roliga, nyttiga och bra idéer för ett bättre forum där ni alla kan få ut något bra, lärorikt och positivt utav den här sidan.

Över 200 har nu läst denna tråden, kom gärna med önskemål och förslag Skrattande

LajosT
0

För min del - frågar nån så svarar jag efter bästa förmåga o tid!

Att kolla på andras bilder o gissa hur dom har burit sig åt e skoj, försöka att lista ut hur man ska göra och sen applicera det till en egen bild - det är så jag lärt mig saker o ting i PS!  

Läs photoshop tidskrifter böcker moderskeppet - massor av kunskap helt gratis på det sistnämnda!

Cool

Cindy-
0

Ja Lajos, håller med dig om att Moderskeppet har massor med bra information Det är en väldigt bra sida. Där inne "bodde" jag nästan ett tag *s*

AndersT
0

Finns önskemål om specifika ämnen?

Anders
digitaldarkroom