Bildredigering iFokus

Bildredigering

Etikettgimp
Läst 4138 ggr
[Linsenhejhej]
0

Göra en animation i Gimp?

Jag vet hur man gör en animation i GIMP, men det är nåt som inte funkar, men vad? Det kommer upp ett sånt här meddelande som det står så här på:

Error while executing
(script-fu-burn-in-anim 58 715 '(255 255 255) FALSE 100 7 50 FALSE TRUE 50)

Error: Procedure execution of plug-in-animationoptimize failed on invalid input arguments

Vad betyder det, och hur ska jag göra? Jag vill verkligen göra animationer. Någon som vet?

Icecold Angel
0

Jag tycker att det låter som ett felinstallation eller ett programmeringsfel i pogrammet.

Men jag har aldrig använt GIMP och vet inte häller hur man programmerar häller…

(Jag hade ominstallerat iaf, Men det kanske är onödigt om du har massor av egna inställningar och penslar och sånt…)

Help this girl please, somebody!

[Linsenhejhej]
0

#1 Tack! Det står på svenska nu, och då står det typ att den inte kan jobba med ett lager som inte finns. :S

fotokrafs
0

Hmm.. när kommer meddelandet upp? Kanske är så att du har för få lager för att kunna göra animationen.. Är det en animation du kunnat göra tidigare eller håler du på och testar ngt nytt?
Mer info så kan ju jag också testa..

[Linsenhejhej]
0

#3 Ja, det kanske är för få lager. Jag använder bara 2-3 lager. Hur många måste man ha? Jag har aldrig kunnat göra en animation tidigare, men jag vet ju var man kan trycka och så.

Meddelande kommer upp när jag liksom ska trycka på OK knappen.

Nu kom ett sånt här upp:

The Burn-In script needs two layers in total. A foreground layer with transparency and a background layer.

[Linsenhejhej]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här är en bild.

Icecold Angel
0

Det borde kunna gå med bara två lager - två skillnader som ändras - Men du… Har du transparans i ditt förgrundslager?

> Tycker att GIMP verkar konstigt <

fotokrafs
0

Burn In melding kan det vara detsamma som Inbränning.. och det funkar för mig med 2 lager. Men du kan bara ha två lager…!

[Linsenhejhej]
0

#7 Kan jag inte ha fler än två lager?

[Linsenhejhej]
0

Här  kommer det meddelande upp, ändå om jag har transparans på… och allt.

[Linsenhejhej]
0

Det står ogilitig ID, fast på norksa då. Vad kan det betyda?

fotokrafs
0

Ska testa en sak..

[Linsenhejhej]
0

#11 En sån vill jag också göra :D

fotokrafs
0

Okej. den verkade funka… testa gör en likadan
Kolla skärmdump
Två lager, en svart bakgrund (bild kanske runt 100*100) och en webdings döskalle här i ett textlager (storlek 70) som du placerar i mitten.. Sen kör animation Inbränning (norska vet ej namn men) och ställ inställningarna efter dump … sen okej, Du kommer få många lager nu och för mig blev det första lagret lite mysko med massa vitt, så det tog jag och gjorde hel svart ist. Kör animation Uppspelning nu och se om du fick något liknande

[Linsenhejhej]
0

#13 Jag försökte göra som du sa… Men jag förstog inte riktigt, eller det kom ett meddelande upp som det stog att man typ måste ha två lager och massa så… Sen så undrar jag vad dump betyder, jag tittade på din bild och fyllde i som det stog där, men ändå så funkar det inte!! Vad är det jag gör fel :(…

fotokrafs
0

ajaj… jag vet inte vad som är fel… Ledsen
Vet du vilken Gimp-version du har?

Med dump menade jag bara bilden som jag tagit från skrivbordet (print screen), bilden jag också lagt upp.

[Linsenhejhej]
0

Jag har GIMP 2.4.3

:( Det är så syynd att det inte funkar! :(

fotokrafs
0

Du får gör animationer på ”vanligt” sätt ist, själv göra flera lager som är lite olika varandra,, Glad

[Linsenhejhej]
0

Hur gör man på ett vanligt sätt då? :)

fotokrafs
0

Ja jag menade väl bara typ att spara flera lager som gif-animation.
Jag tex tog ”nyss” 4 bilder på min man. Jag drog en bildfil till GIMP så öppnas bilden i ett fönster, sen drog jag de övriga tre bilderna direkt  till det öppnade fönstret (första bilden). Då har jag 4st lager.. Sen skalade jag ner bilden rejält för mina bilder var så stora,. Gick sedan till Filter, Animation och sedan Uppspelning för att kolla hur det blir som gif-animation

…sedan dubblerade jag lagren och ändrade ordning på lagren så det blev ping-pong-effekt liksom Fundersam Sparade allt som animation, gif,

fotokrafs
0

Här är resultatet ;-)

Ingen smickrande bild av maken kanske ,, han ser lite knasig ut men det var bra bilder att visa med *S*

[Linsenhejhej]
0

#20 ^^ Det ser ut som en film! :D

Ska försöka på det sättet…

[Linsenhejhej]
0

Nu kom det inte upp ett ända meddelande, fast en ny bild kom upp, alltså samma bild, fast den heter burn in- 9.0 … Vad ska jag göra nu?

fotokrafs
0

När kom det upp en ny bild?
Vad hade du tryckt på/gjort precis innan?

[Linsenhejhej]
0

När jag tryckte på OK när jag skulle animera den…. Sen några sekunder efteråt kom det upp en ny bild som det stog burn in på…

fotokrafs
0

men jag tror att du gör något annat nu,, Vore enklare om vi var i samma rum så vi kunde komma underfund med vad som händer,
*S*.  Jag har nog aldrig tryckt på en okej-knapp iaf i den senaste animationen.
Om du har flera lager, testa Uppspelning inget annat..

[Linsenhejhej]
0

Här är en bild hur det ser ut..

[Linsenhejhej]
0

Det här är uppspelningen, vem av knapparna ska jag trycka på här?…

fotokrafs
0

Aha.. men då försöker du att göra en animation på samma sätt som jag gjorde döskallen (se #11). Men då funkar den nu annars skulle det inte dykt upp någon ny bild! Vad kul… Testa genom att gå till uppspelning. :-) Ja just det gör du nu, Välj spela (Spill av)

Då ser du hur animation blir… är du nöjd så sparar du bilden som gif

[Linsenhejhej]
0

Jaha!! :D

Men där det står burn in då? Man går in på Animation- burn in

använder man inte den?…

[Linsenhejhej]
0

Här är en bild :D

Fast det gick lite snabbt här, hur ändrar man det?..

fotokrafs
0

Jupps den nya bilden sparar du ,
du ser att den nya har fått fler lager än vad din gamla bild hade.

Men visst kan du använda Burn in, som du nyss gjorde.. men jag kom ju inte på varför du inte fick det att funka första gången (alla dessa meddelanden).

fotokrafs
0

hehe… söt katt

[Linsenhejhej]
0

Burn in funkade bara när jag först tog upp en bild, sen gjorde en kopia av bilden, sen så sparar jag kopian som Gif, sen öppnar jag bilden, och använder samma gif-kopia till alla lagren.. Fast då blev det så konstig bakrund :(

Fast animationen går jättesnabbt, hur ändrar man egentligen det :P

fotokrafs
0

Lika bra för dig att skippa Burn in då.. jag menar till den animation du gjorde nyss så behövdes den ju inte.
Ang ändra tid… ”spara som”  och ändra sedan tid när denna ruta dyker upp… Jag skrev 230 men du kan ju testa själv…

[Linsenhejhej]
0

Tack så jätte-jättemycket! Jag har undrat hur man gjort animationer helt från jag såg din första animation!

[Linsenhejhej]
0

Här är en till bild! Från sxh.hu

fotokrafs
0

Det var så lite.. men jag vet att jag är dålig på att förklara så du klurade själv ut en del.. Du kan ju testa de andra animationsgrejerna som finns sen någon gång.. kanske det funkar . Tips kolla Iwarp, där finns en animations grej också..

[Linsenhejhej]
0

Aa.. Jag använder Iwarp :D Det är kul :)

Du är inte dålig på att förklara!

Det är bara jag som inte förstår nånting..

Skrattande

Jenna-Gun
0

Ju fler lager du har på ögonen ju saktare blinkar det.

Har använt GIMP till alla mina bilder.

Har nog jobbat i det programmet i 6 år minst.

Men man lär sej nya grejer hela tiden.

Ich det kag är mest noga med är att hela tiden spara bilden jag jobbar med. För GIMP är lite opålitlig.

Rätt vad det är kommer det skyltar och eller programmet låser sej.

Skyltarna struntar jag oftast i.

Jenna